کد خبر: ۲۱۶۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴ 22 April 2016

محمد اصغری کلاسر

در طول تاریخ شهرداری اردبیل، دو نفر با داشتن مدرک دکترا تصدی شهرداری شده است: دکتر احمد نایبی و دکتر حمید لطف اللهیان شهردار فعلی اردبیل و ساختمان شهرداری اردبیل همواره شاهد شهرداران خدمتگزار و صدیق و توانمند و کارآمد بوده است که شبانه روز در عمران و آبادانی و توسعه امور شهری فعالیت داشته اند اما متاسفانه برخی از این شهرداران توسط مردم و یا کارمندان و افراد دیگری، مورد جسارت و اهانت قرار گرفته اند.

شهرداری اردبیل

با مراجعه به تاریخ شهرداری اردبیل به سال‌های دهه ۳۰، اردبیل شاهد شهردار و شخصی بود که از ساعات ۵ صبح قبل از بیدار شدن مردم، خود با دستان سوپور، خیابان ها و کوچه های شهر اردبیل را جارو می زد و پا به پای سایر پرسنل شهرداری در نظافت شهر قدم بر می داشت و این شهردار کسی نبود جزء استاد بابا صفری، در دوران دولت دکتر مصدق به سمت شهردار اردبیل انتخاب شد و شهرداری فعال خدمتگزاری را پایه ریزی کرد.

بابا صفری شهردار تلاشگر و فعال، همواره مورد جسارت از سوی نا اهلان و تنگ نظران قرار می گرفت..استاد بابا صفری در خاطرات خود می نویسد؛روزی معاون اداری و مالی ((وزارت فرهنگ)) آقای باقر شهنایی که برای شرکت در کمیسیونی در اداره ما بود احتیاطاَ به من گفت؛در رکن ۲ ستاد ارتش پرونده ای به نام تو و علیه تو در جریان است. با پیش آمدن کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ امکان بیش از ۹ ماه خدمت در این مقام برای وی میسر نگردید و عده ای از افراد مغرض و تنگ نظر ، علیه بابا صفری طومارها و پرونده سازی کردند تا این که بابا صفری از تصدی شهرداری اردبیل برکنار شد. استاد بابا صفری در خاطرات خود می نویسد؛ بعد از کودتای ۲۸ مرداد رئیس اداره فرهنگ اردبیل به فکر انتقام افتاد و با استفاده از بلبشوی حاصل از کودتا، خارج از وظیفه اداری خود، حکمی بدین مضمون برای من صادرکرد که؛ آقای بابا صفری! دبیر دبیرستان های تهران از تاریخ صدور این حکم منتظر خدمت می شوید.چنین رفتارهایی که باعث به حاشیه رانده شدن مسئولین شده موارد زیادی است.

در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی انجمن شهر اردبیل با برگزاری انتخابات اعضای خود را از میان نخبگان و تحصیل‌کرده گان شهر گلچین کرد. اعضایی که برای پایان دادن به محرومیت و عقب ماندگی شهر به میدان آمدند تا بتوانند آغازگر تحولی باشند که تا نسل ها جزو افتخارات این شهر به حساب آید.

در نهایت محمد امیری به عنوان رئیس انجمن، یوسف معماری نایب رئیس، بابا حاج نجفی دبیر، محمد ذکری دبیر و عبدالرحیم جلایی، لطفعلی مناف زاده، حاج خان اوغلان نوری، عباس رحیمیان و علی اصغر شیخ باقری به عنوان اعضای انجمن انتخاب شده اند. انجمنی که نقطه عطف کارنامه خود را در انتخاب احمد نایبی به عنوان شهردار اردبیل در تاریخ این شهر ثبت کرد. توانمندی نایبی از چشم فعالان انجمن شهر و مردم پنهان نمی ماند و اعضا تحصیل کرده این انجمن بلافاصله در سال ۴۷ بعد از انتخاب اعضای خود نایبی را به عنوان شهردار معرفی می کند.

شهرداری که قرار است برنامه چهار ساله توسعه شهر را بر اساس نقشه جامع توسعه ۲۵ ساله اجرا کند و در سایه همان توانمندی اغلب مفاد این برنامه به اجرا در می آید.

اردبیلی ها به یاد دارند که نائبی در طول مدت حضور خود در شهرداری اردبیل اجرای خیابان کمربندی پیرامون شهر به طول ۲۰ کیلومتر و عرض ۳۰ متر، اجرای خیابان ۲۰ متری ججین از "داشکسن” تا کوی باغمیشه،اجرای خیابان ساحلی در مسیر رودخانه بالیخلو از پل ججین تا پل سید آباد، اجرای خیابان سی متری از جنب مسجد باغمیشه تا میدان عالی قاپو و اجرای خیابان سی متری از راسته بازار تا میدان عالی قاپو را در سال ۴۸ در کارنامه خود ثبت می کند. تا جایی که در همان سال انجمن شهر و دکتر نائبی به عنوان شهردار اردبیل در سطح کشور به عنوان انجمن و شهردار نمونه انتخاب شده و تحسین مردم را توشه افتخارات خود می کنند.

گرچه دکتر نایبی خدمات شایسته ای چه در زمان ریاست بهداری اردبیل، چه در زمان تصدی شهرداری اردبیل که چهره اردبیل را دگرگون کرد و درواقع می توان دکتر نایبی را پدر اردبیل نوین نام برد. و چه در دوران نمایندگی مجلس شورای ملی و در کسوت نمایندگی مجلس ، طرح فوریت های پزشکی اورژانس ۱۱۵ را در مجلس مطرح نمود و در تصویب آن شبانه روز تلاش کرد. اگر غیر از دکتر نایبی نماینده اردبیل، هرنماینده ای از نمایندگان تهران یا اصفهان و شیراز و … این طرح را مطرح می کرد الان تندیس آن در ساختمان و یا محوطه وزارت بهداشت نصب می شد. با این حال با همه خدمات و فداکاری های شبانه روزی دکتر نایبی در تمامی مسئولیت ها، به مانند بابا صفری ، مورد اغراض افراد تنگ نظر و حسود قرار گرفت و در یکی از روزهای دهه ۵۰ ، توسط یکی از شهروندان مورد جسارت قرار گرفت و به جای تقدیر و تشکر و سپاس از خدماتش ، یک سیلی به صورت این خادم نواخته شد.

انتخاب شهردار اردبیل در خرداد ماه سال ۹۴ یکی از حساس ترین انتخاب برای تصدی شهرداری بود که اعضای شورای شهر پس از کش و قوسهای فراوان بالاخره شهردار خود را انتخاب نمودند تا با انتخاب دکتر حمید لطف اللهیان، ساختمان شهرداری اردبیل در طول تاریخ خود، دو نفر مسئول و متصدی شهرداری را با مدرک دکترا ببیند.

شهرداری اردبیل

دکتر لطف اللهیان از فردای دریافت حکم تصدی شهرداری اردبیل، به صورت شبانه روزی و با برنامه ریزی دقیق و منسجم و با ایده ها و افکار جدید و نوین و برای رسیدن و قرار گرفتن در کنار سایر کلانشهرها، از هیچ تلاش و کوششی دریغ ننموده است، اما در روزهای اخیر، تاریخ باردیگر تکرار شد و باز شاهد ناسپاسی و قدرنشناسی توسط یکی از شهروندان شد و شهردار اردبیل این بار توسط یکی از شهروندان مورد جسارت قرار گرفت تا این که بازتاب آن به صورت ضرب و شتم در محافل منعکس شد و این اولین بار جسارت برای یک مسئول در تصدی شهرداری اردبیل نبود و چنین جسارت های در طول تاریخ شهرداری اتفاق افتاده است؛ و این جسارت مصادف و مقارن است با مراسم بزرگداشتی برای دکتر حمید وارسته شهردار دهه ۵۰ تبریز ((همزمان با تصدی شهرداری دکتر نایبی در اردبیل) که در کلانشهر تبریز برگزار شد. در تبریز برای شهردار مراسم بزرگداشت برگزار می نمایند اما در اردبیل به شهردار اردبیل جسارت می کنند.

در حالی که شهروندان اردبیل ادعا می کنند چرا تبریز توسعه و گسترش یافته است و هیچ چاله و چاهی در خیابان ها دیده نمی شود، اما غافل از این هستند که روزگاری مردم تبریز به عمران و آبادانی و توسعه اردبیل غبطه می خوردند. و این همان دورانی است که دکتر وارسته شهردار تبریز گفته بود؛ هروقت مردم تبریز ، مردم اردبیل شدند ، من هم دکتر نایبی تبریز خواهم شد.

منبع: ساوالان خبر

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
****دکتر وارسته شهردار تبریز گفته بود؛ هروقت مردم تبریز ، مردم اردبیل شدند ، من هم **دکتر نایبی تبریز ***خواهم شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار