مشاور عالي صندوق نوآوري و شكوفايي كشور گفت: تاكنون 2 هزار و 250 شركت دانش بنيان رسمي كه از راه دانش و فناوري مواد خام را به كالاهاي با ارزش افزوده بالا تبديل مي كنند، در كشور ثبت شده است.
کد خبر: ۲۱۵۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲ 21 April 2016

مشاور عالي صندوق نوآوري و شكوفايي كشور گفت: تاكنون 2 هزار و 250 شركت دانش بنيان رسمي كه از راه دانش و فناوري مواد خام را به كالاهاي با ارزش افزوده بالا تبديل مي كنند، در كشور ثبت شده است.


به گزارش تابناک ایلام؛محمدحسين صادقي در نشست مشترك كارگروه تخصصي، آموزشي، پژوهشي و فناوري دانشگاه هاي ايلام اظهار كرد: شركت دانش بنيان به شركت يا موسسه خصوصي يا تعاوني كه در مسير تحقق يا توسعه اقتصاد دانش بنيان با ايجاد ارزش بالا فعاليت مي كند، گفته مي شود.
وي افزود: 61 درصد از اين تعداد شركت دانش بنيان نوپا، 32 درصد توليدي و هفت درصد صنعتي داراي فعاليت دانش بنيان هستند كه به ترتيب 30، 40 و 30 درصد بودجه صندوق نوآوري و شكوفايي را به خود اختصاص داده اند.
صادقي يادآور شد: هم اكنون سهم اقتصاد دانش بنيان در اقتصاد كشور تنها يك درصد است ولي بايد تلاش شود از راه توسعه فناوري اين سهم افزايش يابد.
مشاور عالي صندوق نوآوري و شكوفايي كشور گفت: سرمايه اوليه اين صندوق 30 هزار ميليارد ريال است و در سه سال اول بابد سالي 100 هزار ميليارد ريال و پس از آن نيم درصد بودجه كل كشور به سرمايه اين صندوق اضافه شود.
وي تاكيد كرد: اعتبارات اين صندوق ملي است و سهميه استاني و منطقه اي ندارد و استان هايي كه فعاليت بيشتري داشته باشند سهم بيشتري از اين صندوق را جذب خواهند كرد.
وي خاطر نشان كرد: اين صندوق به هيچ عنوان براي انجام پژوهش بودجه اي اختصاص نمي دهد و محدوده حمايت آن از زمان تجاري سازي و نمونه سازي صنعتي تا زمان وارد شدن به بورس است.
صادقي از ويژگي هاي تسهيلات اين صندوق را بهره كم به صورت قرض الحسنه و يا هشت درصد كمتر از نرخ سود مصوب شوراي پول و اعتبار، تضامين پايين تر، ريسك پذيري بيشتر و عدم نياز به آورده متقاضي در برخي موارد عنوان كرد.
وي افزود: اين صندوق بودجه هزينه اي ندارد و منابع آن سرمايه اي است كه بايد از طريق گردش مالي و ارائه تسهيلات افزايش يابد تا امكان حمايت از شركت هاي بيشتري در كشور فراهم شود.
مشاور عالي صندوق نوآوري و شكوفايي كشور با بيان اينكه 69 درصد طرح هاي ارائه شده به اين صندوق مصوب مي شود، يادآور شد: هم اكنون تسهيلات 900 طرح با اعتبار 5 هزار و 500 ميليارد ريال در اين صندوق مصوب شده است.
صادقي اظهار كرد: تنها استان هاي معدودي از جمله تهران، شيراز و اصفهان از تسهيلات اين صندوق استفاده كرده اند و سهم بيشتر استان هاي كشور صفر يا بسيار اندك است بنابراين به منظور آشنايي مراكز دانشگاهي استان هاي مختلف سفرهاي استاني به مناطق مختلف كشور را آغاز كرده ايم.
به گفته صادقي، هرگونه تشكيلات دولتي از مزاياي اين صندوق محروم هستند و تنها به بخش خصوصي و شركت هاي دانش بنيان پرداخت مي شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود، خام فروشي مواد اوليه در بخش هاي مختلف نفت، معادن، محصولات كشاورزي، درياي و باغي، در اختيار نداشتن دانش روز دنيا براي توليد، فضاي نامناسب كسب و كار در كشور، كم توجهي به بازار فروش داخلي و خارجي و مشكلات فرهنگي از جمله نبود نگاه كلان و ملي به توسعه و ضعف اخلاق حرفه اي را از جمله چالش هاي توسعه در كشور اعلام كرد.
صادقي تاكيد كرد: توسعه اقتصادي در كشور تنها با شناسايي موقعيت ها، پتانسيل ها و مزيت هاي سرزميني و گذر از اقتصادي سنتي به سمت اقتصاد دانش بنيان بدست مي آيد و راهي جز اين نداريم.
وي تاكيد كرد: لازمه رشد و توسعه اقتصاد دانش بنيان، توليد رقابتي است كه نيازمند تسلط براي فناوري ها و دانش روز دنياست.
مشاور عالي صندوق نوآوري و شكوفايي كشور با بيان اينكه در زمينه توليد مقاله رتبه 16 ام جهان را داريم اما اين به معناي توليد علم نيست، گفت: تنها در 10 سال گذشته پنج هزار ميليارد ريال براي پايان نامه هاي دكترا هزينه شده است كه در كنج كتابخانه ها خاك مي خورند.
صادقي افزود: در دانش نظري و مقاله در جهان پيشرو هستيم اما تا كنون نتوانسته ايم آن را به دانش كاربردي، توليدي و فناوري تبديل كنيم.
وي تاكيد كرد: دانش بنيان شدن به معناي فناوري پيشرفته نيست بلكه به اين معني است كه تمامي محصولات مان بر اساس دانش فني و روز دنيا توليد شود و نياز نيست چشم بر تجربيات، پيشرفت ها و تحولات دنيا ببنديم بلكه بايد تكنولوژي را از هر جاي دنيا به داخل انتقال داده و آن را پياده سازي كنيم.
وي گفت: براي توسعه اقتصاد دانش بنيان هر كسي و هر بخشي از جامعه بايد وظيفه خود را بداند و به آن عمل كند و همه دست در دست هم با وفاق و همدلي توسعه را ايجاد كنيم.
وي نقش دانشگاهيان را بسيار با اهميت عنوان كرد و افزود: دانشگاه ها بايد مسير حركت خود را اصلاح و نقش واقعي خود را در اين زمينه ايفا كنند و تا زمانيكه دانشگاه ها به طور ريشه اي دانش بنيان نشوند به جايي نخواهيم رسيد.
رئيس دانشگاه ايلام نيز در اين نشست گفت: جامعه دانشگاهي پيرامون و دور از مركز در كشور سرمايه هاي ملي و داراي قابليت هاي فراواني هستند كه بايد از آنها به بهترين شكل ممكن بهره برداري شود.
محمد علي اكبري اظهار كرد: بايد براي پيوستن جامعه دانشگاهي پيرامون به مركز بايد تدابيري انديشيده شود و سياست ها به گونه اي نباشد كه مفهوم هسته و پيرامون تقويت شود.
وي با بيان اينكه نوع حمايت ها بايد به گونه اي باشد كه دانشگاه هاي پيرامون نيز از مزيت هاي ملي بهره مند شوند، ابراز اميدواري كرد: امكان ايجاد كارگزاري صندوق نواوري و شكوفايي در اين استان فراهم شود.
شش هزار دانشجو در 82 رشته تحصيلي در دانشگاه ايلام تحصيل مي كنند./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار