مروری بر روزنامه های چهارشنبه اول اردیبهشت؛
اظهارات رئیس جمهور در سمنان، مورد توجه جدی روزنامه‌های اصولگرا و همچنین اصلاح طلبان قرار گرفته است. اصلاح طلبان با حمایت از مواضع رئیس جمهور در باب نتایج برجام و همچنین اصولگرایان با انتقاد شدید به اظهارات روحانی واکنش نشان داده‌اند. این در حالی است که مصوبات یارانه‌ای و همچنین بنزینی مجلس، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۲۱۵۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶ 20 April 2016

اظهارات رئیس جمهور در سمنان، مورد توجه جدی روزنامه‌های اصولگرا و همچنین اصلاح طلبان قرار گرفته است. اصلاح طلبان با حمایت از مواضع رئیس جمهور در باب نتایج برجام و همچنین اصولگرایان با انتقاد شدید به اظهارات روحانی واکنش نشان داده‌اند. این در حالی است که مصوبات یارانه‌ای و همچنین بنزینی مجلس، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، در این راستا، روزنامه های اصولگرای کیهان، جوان، وطن امروز با انتقاد شدید از اظهارات برجامی رئیس جمهور به آن واکنش نشان داده اند. در همین زمینه، روزنامه جوان در مقایسه سخنان رئیس جمهور با رئیس بانک مرکزی در گزارشی با تیتر «سيف: تقريباً هيچ! روحاني: گشايش فراوان!» می نویسد: « رئيس‌جمهور البته طبق معمول گريزي هم به منتقدان زد و با بيان اينکه انتقاد از دولت اشکال ندارد، نقد به دولت گاهي لازم است، آشوب و هرج و مرج رسانه‌اي را ملت نمي‌پسندد، اما در عين حال تصريح کرد: اگر کسي بر برجام نقدي داشت، مال زماني بود که هنوز تصويب نشده بود. امروز زمان اجراست، امروز ديگر زمان برخي از نقدها و بيان‌ها نيست

اما امروز واقعيت عيني و عملي برجام و نتايج حاصل از آن تلخ‌تر از آن است که بتوان با ارائه آمار و ارقام آن را ترميم کرد. رئيس‌جمهور مي‌گويد: امروز تنها سه ماه از برجام گذشته، برخي‌ فکر مي‌کنند ۳۰ سال از برجام گذشته است و شما ببينيد در مدت اين سه ماه چه گشايش‌هاي فراواني به وجود آمده و ايجاد شده است. حال آنکه صداي اعتراض به بدعهدي امريکا نه از سوي منتقدان که بيش از هرکسي از سوي مسئولان ارشد دولتي بلند شده است، آن هم نه کساني چون صالحي که به‌رغم اطلاع کافي از کم و کيف برجام، از اظهارنظر در اين حوزه منع شده است، بلکه رئيس کل بانک مرکزي به عنوان بالاترين مقام مالي و پولي کشور و همچنين دکتر ظريف، مسئول دستگاه ديپلماسي زبان به بدعهدي دولت امريکا و بي‌نتيجه بودن برجام گشوده‌اند.

ولي‌الله سيف، رئيس بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران که براي شرکت در نسشت‌هاي صندوق بين‌المللي پول و صندوق جهاني به نيويورک رفته بود، در حاشيه اين نشست در مصاحبه‌اي با تلويزيون بلومبرگ گفته توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تاکنون «تقريباً هيچ» دستاورد اقتصادي براي تهران در برنداشته است. دکتر ظريف، وزير امور خارجه کشورمان هم دو روز پيش در آستانه سفر به واشنگتن، در گفت‌وگو با رسانه‌هاي اروپايي گفت: ايران 30 ماه مذاکره نکرده که حالا يک سند توخالي دستش باشد.

اشاره دکتر ظريف به اين واقعيت است که برجام تاکنون هيچ دستاوردي نداشته و عملاً به يک کاغذ پاره توخالي و بي‌خاصيت تبديل شده است؛ همان سندي که رئيس‌جمهور از آن به عنوان افتخار سياسي و حقوقي ياد مي‌کند که البته به تعبير ايشان گشايش‌هاي فراواني براي ملت ايران در همين زمان کوتاه سه ماهه داشته است!

اگر تا ديروز کساني چون دکتر صالحي از اظهارنظر درباره برجام منع مي‌شدند، آيا اکنون مي‌توان به مقام‌هاي ارشد مرتبط با اجراي برجام چون دکتر ظريف و سيف هم گفت اين اظهارنظرها در حوزه تخصص و اختيارات شما نيست؟ بالاخره کدام ادعا را بايد پذيرفت؟ گشايش‌هاي فراوان يا دستاوردهاي تقريباً هيچ و سندي بي‌خاصيت‌ و توخالي؟ »


در همین راستا کیهان نیز در ستون گفت و شنود خود نوشته: «گفت: اظهارات منطقی و مستدل رئیس کل بانک مرکزی که گفته است؛ «برجام تاکنون تقریبا هیچ دستاوردی نداشته است» بدجوری مدعیان اصلاحات و روزنامه‌های زنجیره‌ای را عصبانی کرده است.

گفتم: خب! حق دارند، مگر یادت رفته درباره دستاوردهای برجام چه تیترهایی زده و چه گنده‌گویی‌هایی کرده بودند؟!

گفت: یکی از این روزنامه‌های زنجیره‌ای در پاسخ دکتر سیف که گفته بود برجام تقریبا هیچ دستاوردی نداشته، مثل بچه‌های 3 ساله با لجبازی نوشته که برجام تقریبا همه‌چیز داشته!

گفتم: تغییر عادت برایشان خیلی مشکل است... یارو هندوانه‌فروش بود، چیزی به دست نیاورد، به سراغ بادکنک‌فروشی رفت، اما یکسره ضرر می‌داد و چیزی درنمی‌آورد. وقتی در احوالش دقت کردند، دیدند به عادت شغل سابقش، بادکنک‌ها را به شرط چاقو می‌فروشد!»


روزنامه های اصلاح طلب در همین زمینه با حمایت از اظهارات رئیس جمهور برخی صحبت های تند رئیس جمهور را پوشش داده اند. روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « مردم یادشان نرفته به قـرن ١٩ رفته بودیم » می نویسد:« روز گذشته اولین سفر استانی «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری، در سال جدید و بیست‌و‌ششمین سفر استانی او صورت گرفت؛ مقصد هم استان زادگاهش بود؛ «سمنان». وسیله‌نقلیه روحانی در این سفر «قطار» بود؛ او صبح دیروز با قطار عازم سمنان و حوالی ساعت ١١ صبح وارد ایستگاه راه‌آهن این شهر شد. او پس از اینکه مورد استقبال استاندار سمنان و نماینده ولی‌فقیه در استان قرار گرفت، عازم ورزشگاه تختی سمنان شد تا در جمع مردم سخنرانی کند. به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهوری به ارائه گزارشی از عملکرد ٣١ ماهه دولت یازدهم پرداخت و گفت: «دولت یازدهم کار خود را در زمانی آغاز کرد که اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی در اوج خود قرار داشت.

دعوا بر سر اظهارات برجامی رئیس جمهور/ توفيق اجباري براي دولت.

دولت هنگامی کار خود را آغاز کرد که تحریم‌ها به نقطه اوج خود رسیده بود و تورم، رکود، بی‌کاری و عدم آرامش در بازار، زندگی مردم، آینده کشور و اقتصاد را در ذهن مردم با تردیدهای فراوانی مواجه کرده بود». روحانی با اشاره به توافق ایران و گروه ١+٥ و خروج ایران از فصل هفت منشور سازمان ملل، گفت: «ملت بزرگ ایران توانست با قدرت خود تمام قطع‌نامه‌های تحریمی فصل هفت علیه کشور را از بین ببرد. همه قطع‌نامه‌هایی که علیه ایران بود امروز لغو شده‌اند و آنها که می‌گویند برجام برای ما کاری نکرده باید بگویم که برجام، افتخاری سیاسی و حقوقی برای تاریخ ملت ایران ثبت کرده است».»


روزنامه آرمان نیز در گزارشی به وضعیت انتخاباتی در اصفهان پرداخته و در گزارشی با عنوان «وزير كشور در دو راهي علي مطهري » می نویسد: « ظاهرا قرار نيست ماجراي مينو خالقي كانديداي مردم اصفهان كه پس از اعلام پيروزي او در حوزه اصفهان ردصلاحیت شد، تمام شود و ديروز علي مطهري بار ديگر برگي جديد به اين پرونده افزود. اين نماينده مجلس نهم گفت: اگر وزير كشور اعتبارنامه منتخب سوم اصفهان را صادر كند، استيضاح منتفي مي‌شود. علي مطهري با اشاره به پيگيري استيضاح وزير كشور به دليل عدم صدور اعتبارنامه منتخب سوم اصفهان در انتخابات مجلس دهم اظهار داشت: همچنان منتظريم ببينيم كه وزارت كشور در اين رابطه چگونه رفتار مي‌كند. اگر وزارت كشور اعتبارنامه را صادر كند، طبيعتا استيضاح وزير كشور منتفي مي‌شود. او ادامه داد: هنوز مشخص نيست وزارت كشور اعتبارنامه فرد برگزيده را صادر كند يا خير. ما با دوستان در وزارت كشور كماكان در ارتباط هستيم. مطهري خاطرنشان كرد: با اين حال در صورت عدم صدور اعتبارنامه خانم خالقي، استيضاح به جريان خواهد افتاد و هم‌اكنون هم با چند تن از نمايندگان در اين‌خصوص صحبت كردم كه همگي موافقتشان را براي امضاي استيضاح وزير كشور اعلام كرده‌اند. نماينده مردم تهران در مجلس نهم با تاكيد بر اينكه استيضاح وزير كشور در مجلس فعلي انجام خواهد شد، اظهار داشت: بنا داريم اين موضوع را در همين مجلس پيگيري كنيم و بنابر قانون در صورتي كه استيضاح را به هيات رئيسه تحويل دهيم، بايد ظرف ۱۰ روز در دستور كار مجلس قرار بگيرد. طبيعتا تلاش مي‌كنيم اين كار را در مجلس نهم به انجام برسانيم، اما اگر به نتيجه نرسيدیم قطعا در مجلس دهم پيگير آن خواهيم بود. او گفت: در حال حاضر ابتدا بايد مطمئن شويم كه وزارت كشور اعتبارنامه منتخب سوم اصفهان را صادر نمي‌كند. عضو كميسيون فرهنگي مجلس نهم در تشريح عملكرد وزارت كشور و شوراي نگهبان در اين رابطه اعلام كرد: ممكن است وزارت كشور بگويد باتوجه به اينكه هيات نظارت اعتبارنامه را امضا نكرده، نمي‌تواند اين اعتبارنامه را صادر كند اما به نظر من اگر هيات نظارت بر خلاف قانون از امضاي اعتبارنامه سر باز بزند، وزير حق اعتراض دارد و مي‌تواند بگويد كه اعتبارنامه را به مجلس مي‌فرستم تا نمايندگان تصميم بگيرند. مطهري در پايان اعلام كرد: <نظرم را به وزارت كشور اعلام كرده‌ام و آنها با بنده هم‌نظر هستند و مي‌گويند كه كماكان در تلاش براي حل اين مشكل با شوراي نگهبان هستند.‌» البته تلاش هاي مطهري به تهديد وزير كشور به استيضاح خلاصه نشده بود، چون در ۲۷ فروردين هم او نامه‌اي خطاب به آيت ا... جنتي دبير شوراي نگهبان نوشت و در آن آورد كه « از جنابعالي كه دلسوز انقلاب اسلامي هستيد مي‌خواهم كه اجازه ندهيد اين رويه باب شود ... براي آن مقام محترم آرزوي توفيق الهي دارم».


«روزنامه قانون» در گزارشی با تیتر « توفيق اجباري براي دولت» درباره مصوبات دیروز مجلس می نویسد: « بهارستان نشینان دیروز در حالی به کلیات لایحه بودجه 95 رای دادند که دولت نتوانست خود را از کمند حذف 24 میلیون یارانه بگیر رها کند وبه این ترتیب سال 95 حداقل این منظر محل تقابل دولت ویارنه بگیران خواهد شد.جایی که پاستور نشینان پیش از این بارها اعلام کرده اند که دولت در بهترین شرایط توان حذف حداکثر7 میلیون یارانه بگیر را دارد.البته پیش از تصویب کلیات بودجه ودر روزی که بررسی جزییات لایحه بودجه به این قسمت رسیده بود نیز رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی مخالفت صریح خود را اعلام کرد وگفت:پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای حذف یکسری از یارانه‌بگیران اگرچه برای هدایت منابع حاصل از اجرای قانون یارانه‌ها به سمت تولید و اشتغال است اما قابلیت اجرایی ندارد.

البته هنوز بودجه سال جاری به تایید شورای نگهبان نرسیده است ونمي‌توان از حالا به طور قاطع اعلام کرد که صد درصد دولت مکلف به اجرای این قانون مي‌شود.با این حال به نظر مي‌رسد گلوی دولت همچنان زیر تیغ دو دم هدفمندی قرار دارد؛ از یکسو دولت مکلف است همچنان بر همان روش وسیاق عمل کند وبه عبارت دیگر قانون را اجرا نکند و سهم بخش دولت و همچنین خودش را به مردم بدهد، از سوی دیگر در صورت ناگزیر بودن از اجرای قانون جدید واجبار به حذف 24 میلیون یارانه بگیر شاید با ریزش آرای شدید در سال 96مواجه شود.در هر صورت از این قانون بوی خوبی به مشام دولت نمي‌رسد. از طرفی معلوم نیست که دولت در صورت تایید شورای نگهبان تن به اجرا مي‌دهد یا به زعم مجلس مجرم مي‌شود وتحت تعقیب قرار مي‌گیرد.


همچنین این روزنامه در ستون نیش خط خود به موضوع گشت ارشاد نامحسوس پرداخته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار