مجلس امروز خودزنی کرد، متأسفانه بحث بنزین در کشور یک موضوع سیاسی شده است، دولت دوست دارد قیمت را افزایش دهد اما ملاحظاتی دارد و این کار را انجام نمی‌دهد، ولی مجلس به‌روزهای پایان کار خود رسیده است و دیگر ملاحظات گذشته را ندارد، بنابراین این کار را انجام داد.
کد خبر: ۲۱۵۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸ 20 April 2016


با این طرح، یک نفر هم صاحب خانه نمی شودبار دیگر موضوع بنزین و احتمال افزایش و کاهش آن به موضوع اصلی مردم تبدیل شد، هرسال در این موقع از سال بحث بالا رفتن بنزین از سوی دولت و مجلس تبدیل به یکی از چالشی‌ترین موضوعات روز در بین مردم می‌شود، و هنوز قیمت‌های جدید اعلام‌نشده، تأثیر خود بر روی تمام اجناس می‌گذارد.

به گزارش «تابناک»، ایران جز معدود کشورهایی است که بنزین در آن جزو کالاهای اساسی به شمار می‌آید و هرگونه تغییر در آن در بخش‌های دیگر از نرخ نان گرفته تا قیمت ویزیت پزشکان مؤثر است و هر تغییر کوچک در آن باعث بالا رفتن ناگهانی مایحتاج می‌شود.

اما امسال این ماجرا قدری پیچیده‌تر از سال‌های قبل بود، دولت موافق افزایش قیمت‌ها نبود اما مجلس اصرار داشت تا قیمت‌ها را افزایش دهد، طراح طرح نیز از نمایندگان اقتصادی مجلس بود، دولتی‌ها اعتقاد داشتند که دونرخی کردن قیمت بنزین به صلاح کشور نیست و شرایط حاضر موقعیت خوبی برای ارائه بنزین به نحو جاری فراهم کرده است.

اما نمایندگان در مجلس اعتقاد داشتند که حفظ کارت سوخت از هر چیزی برایشان مهم تراست، همچنین نمایندگان بر این اعتقاد بودند که باید قانون برنامه پنجم به هر ترتیب شده اجرا گردد، بنابراین تصمیم خود را عملی کرده و با چند نرخی کردن قیمت بنزین دولت را مجاز کردند بهای بنزین مصرفی خارج از سهمیه‌ای را باقیمت فوب خلیج‌فارس حساب کند.

این مصوبه مجلس با واکنش دولتی‌ها و متصدیان بنزین کشور همراه شده است؛بیژن حاج محمدرضا،رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور، اظهار داشت: مصوبه امروز مجلس بسیار عجیب و تأسف‌آور است. طبق پیگیری‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که هیئت دولت نیز مخالفت خود را با این مصوبه به مجلس شورای اسلامی اعلام کرده و طبق نظرخواهی‌ای که از وزارت نفت شده، وزارت نفت نیز به‌صورت مجزا مخالفت خود را اعلام کرده و ما نیز در ادامه امروز مخالفت کتبی و رسمی خود را با این مصوبه اعلام می‌کنیم.

اما محمدباقری بناب عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: مجلس امروز خودزنی کرد، متأسفانه بحث بنزین در کشور یک موضوع سیاسی شده است، دولت دوست دارد قیمت را افزایش دهد اما ملاحظاتی دارد و این کار را انجام نمی‌دهد، ولی مجلس به‌روزهای پایان کار خود رسیده است و دیگر ملاحظات سیاسی گذشته را ندارد، بنابراین این کار را انجام داد.

این نماینده مجلس گفت: طبق قانون برنامه پنجم قیمت سوخت باید به قیمت فوب خلیج‌فارس می‌رسید اما نه دولت قبلی و نه این دولت حاضر به پذیرش آن نبودند، به‌هرحال باید این کار روزی انجام می‌شد، و شاید وقت آن امروز باشد.

این نماینده مجلس گفت: البته در این مصوبه، دولت مجبور به اجرای این قانون نشده است، مجلس در این مصوبه دولت را مجاز به این کار کرده و دولت؛ مختار است قیمت‌ها را بالا ببرد، می‌تواند این کار را انجام هم ندهد. البته من تصور می‌کنم تا پایان این دولت به دلیل نزدیکی به انتخابات این کار انجام نشود.

اما گویا نماینده‌ها این روزها زیاد سرشان تو حساب‌وکتاب نیست و از قیمت‌ها باخبر نیستند و ناخواسته رأی به نفع مردم داده‌اند، آن‌گونه که بیژن حاج محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور، می‌گوید هم‌اکنون قیمت بنزین در فوب 890 تومان است؛ در امارات همین لحظه بنزین لیتری 890 تومان عرضه می‌شود و در عراق حدود 880 تومان؛ قیمت عرضه بنزین در ایران از نرخ فوب هم گذشته و اکنون داریم بالای نرخ فوب عرضه می‌کنیم.

با این حساب اگر این مصوبه به مرحله اجرا برسد باید شاهد کاهش قیمت سوخت در کشور باشیم و دیگر نیازی به استفاده از کارت سوخت نیست، چراکه طبق این قانون اگر کسی بخواهد از کارت خود استفاده کند، باید بنزین با نرخ 1000 تومان وارد باک خودرو خود کند اما اگر از کارت جایگاه استفاده کند حدود 900 تومان باید به جایگاه دار پرداخت نماید.

حال باید دید که مسئولان سر این مصوبه خود خواهند ایستاد و اکنون‌که یک مصوبه به نفع مردم تصویب شده است به مرحله اجرا خواهد رسید یا بار دیگر باید هزینه‌های چند برابری برای استفاده از خودرو باید پرداخت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار