اطلس کتیبه‌های ایران باستان به منظور جمع‌آوری اطلاعات کتیبه‌های منقول و غیرمنقول استان‌ها به همت پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون تدوین می‌شود.
کد خبر: ۲۱۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳ 17 April 2016

تابناک فارس به نقل از ایسنا: کتایون فکری‌پور، مدیر پروژه ملی اطلس کتیبه‌های ایران‌باستان با بیان این خبر گفت: این اطلس به صورت یک سایت دو زبانه و برای جمع‌آوری اطلاعات کتیبه‌های منقول و غیر منقول استان‌ها طراحی شده است.

او با بیان این‌که برای تکمیل این طرح در حال حاضر اولویت با کتیبه‌های فارسی باستان، پهلوی اشکانی و ساسانی داخل کشور است، افزود: به مرور زمان کتیبه‌های غیر ایرانی، عیلامی و اَکَدی داخل کشور و کتیبه‌های ایرانی خارج کشور به مجموعه اضافه ‌می‌شوند.

به گفته فکری پور، اطلس کتیبه‌ها به 8 بخش شامل کتیبه‌های غیرمنقول، کتیبه‌های منقول، مُهر، گل مهر، سکه، آجرنوشته، سفال و گل نوشته تقسیم‌بندی شده‌اند.

این عضو هیأت علمی پژوهشکده زبان‌شناسی، متون و کتیبه‌ها در توضیح روش کار این اطلس نیز گفت: در بررسی‌های میدانی علاوه بر شناسایی کتیبه‌های صخره‌ای، فهرستی از اشیای کتیبه‌دار موجود در موزه استان‌ها تهیه می‌شود (تمامی اشیاء کتیبه دار سالن ها و مخزن موزه ها شامل سکه ها، مهرها، سفال نوشته ها، پوست نوشته ها و ...) سپس شناسنامه مخصوص آنها که شامل اطلاعات باستانشناسی، حرف نویسی، آوانویسی و ترجمه کتیبه‌هاست، تکمیل و سرانجام اطلاعات شناسنامه ها وارد سایت خواهند شد.

به گفته او ، هم اکنون سکه‌های استان زاهدان، کتیبه‌های گنجنامه همدان، کتیبه خوسف خراسان، کتیبه های فارسی باستان تخت جمشید وارد سایت شده است .

وی با بیان این‌که وارد کردن اطلاعات کتیبه‌های فارسی میانه صخره‌ای استان فارس، کرمانشاه، اردبیل، کهگیلویه و بویر احمد و خراسان رضوی در برنامه آتی اطلس قرار دارد، تاکید کرد: بروز رسانی سایت در چند ماه آینده به پایان رسیده و اطلاعات جدید وارد آن شود.

براساس این گزارش، در سال 1388 پیشنهاد طرح ملی اطلس کتیبه های ایران باستان از طرف دکتر کتایون فکری پور به پژوهشکده زبانشناسی، کتیبه‌ها و متون ارایه و در سال 1390 به تصویب شورای پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری رسید. اکنون نیز لینک اطلس کتیبه‌های ایران باستان در سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به آدرس (richt.ir) موجود است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار