این سئوال شاید به لحاظ چارچوب های اداری و بروکراتیک ، سئوال غیر مهمی باشد چرا که حسب قانون شوراها ، شهردار تبریز موظف به پاسخگوئی به شورای شهر است.
کد خبر: ۲۱۳۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶ 17 April 2016
این سئوال شاید به لحاظ چارچوب های اداری  و بروکراتیک ، سئوال غیر مهمی باشد چرا که حسب قانون شوراها ، شهردار تبریز موظف به پاسخگوئی به شورای شهر است.

اتفاقا دلیل طرح این سئوال نیز ابهام در اجرای همین مستند قانونی است . این نکته برای افکارعمومی حائز اهمیت است که نهادی که بیش از کل بودجه عمومی و عمرانی استان آذربایجان شرقی، تراز مالی دارد چگونه تحت نظارت است.

فسادی که اخیرا در شورای شهر و نیز بدنه شهرداری کشف شده تا حدودی ساز و کار این نظارت را به چالش کشیده است، تا اینکه تابناک تبریز برای روشن شدن ابعاد قضیه مصاحبه ای با رییس کمیسون نظارت شورای شهر تبریز ترتیب داد تا بلکه پاسخی برای سئوال های خود بیابد اما متاسفانه دامنه ابهام ها تا حدی گسترده شده است که گفتمان رسمی و در چارچوب رویه های قوانین، چندان کمکی به رفع دغدغه های شهروندان نمی کند.

ذکر این نکته نیز قابل توجه است که برای افکار عمومی ، اغلب موضوع فسادهای مالی و پولی مهمتر است و ناگفته پیداست که عدم نظارت در شهرداری می تواند محملی خطرناک برای سوء استفاده ها باشد.
 در این خصوص البته برای واکاوی حلقه مفقوده نظارت بر عملکرد شهرداری نیازمند طرح چند گزینه احتمالی بعنوان مدخل بحث هستیم.
1-شهردار به مطالبات و سئوالات اعضای شورای شهر پاسخ می دهد و این اعضای شورا هستند که علیه شهردار شانتاژ می کنند.
2-شهردار در مقابل رییس شورای شهر تبریز پاسخگوست و این دبیری است که پاسخ شهردار را به اعضای شورا در موعد مقرر و قانونی منتقل نمی کند و به نوعی شهردار پاسخگو نیست و اعضای شورا در مقابل این عدم پاسخگوئی مماشات می کنند و رییس شورا نیز به تبعیت از اکثریت اعضا علاقه ای به نظارت جدی از عملکرد شهرداری ندارد.
آنچه در جلسه امروز شورای شهر اتفاق افتاد تاحدودی رافع برخی از انگاره هاست. امروز دو تن از سالم ترین و البته مظلومترین اعضای شورای شهر تبریز لب به سخن گشودند .
 یکی اما خسته از شوراهای دوم و سوم و چهارم، به زبان مکتوب روی آورده و با نصب پارچه نوشته ، سندهای مربوط به عدم پاسخگوئی شهردار را در جلسه علنی شورا نصب نمود.
دیگری خسته از بازی های سیاسی، آرام و متین امروز لب به سخن گشود. دکتر ایران آهور، می گوید (ریشه فساد ها و تخلفات  در پنهان کاری است و برای جلو گیری از فساد باید همه چیز را شفاف  کنیم و ما اعضای شورا باید شفاف سازی را از شورا شروع کنیم. باید در شورا خودی و غیر خودی نداشته باشیم و همه  باید در تصمیم گیری ها دخیل باشیم نه فقط برخی از اعضای شورا ودر جای دیگر می افزاید (اینجانب حدود پنج ماه است که گزارش وضعیت تطبیقی ضوابط  تشکیلاتی شهرداری  تبریز را کتبا و از طریق ریاست شورا خواسته ام  ولی تاکنون جوابی نگرفته ام.

آیا بنده و یا هر عضو دیگر حق ندارد بداند که آیا فلان ضابطه و قانون چگونه و تا چه حد در شهرداری رعایت می شود؟طبق بند ۱۲ ماده ۶ آیین نامه داخلی شورا ها یکی از وظایف ریاست شورا ابلاغ کتبی موارد اعتراض به شهردار است و دریافت پاسخ کتبی یا شفاهی شهردار و طرح در آن در جلسه شوراست.

آیا ریاست شورای چهارم شهر تبریز این وظیفه را به نحوه احسن  انجام داده است؟؟

 این سخنان محصول سه سال همکاری شهرداری با شوراست و البته در این میان تعریف ها و تمجیدهای برخی از اعضای شورا نسبت به شهرداری موید این نکته است که اغلب اعضای شورا در مقابل مساله مهمی به نام نظارت بر روند اجرای برنامه های شهرداری چندان همتی نداشته اند.
 این وجیزه سخن پایانی خود را با واپسین جمله خانم آهور در جلسه شورا به اتمام می رساند و قضاوت در مورد عملکرد شورا و شهردار را به مخاطب می سپارد.
شهردار محترم تبریز می گوید برای نظارت به بازدید پروژه ها بروید و یا از طریق آیتا (برای آیتا خرف های هم برای گفتن دارم )مطلع شوید ولی آقای شهردار بفرماید  برای نظارت به نحوه ی هزینه کرد و سابر موارد بودجه به کجا باید برویم؟
محسن رضازاده
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
احسنت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :