23اردیبهشت
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز شبستر گفت: همایش چالش‌های ملی در احیای دریاچه ارومیه اردیبهشت ماه سال‌جاری در شبستر برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۱۳۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷ 16 April 2016
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز شبستر گفت: همایش چالش‌های ملی در احیای دریاچه ارومیه اردیبهشت ماه سال‌جاری در شبستر برگزار می‌شود.
علیرضا نجفی‌زاده ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از برگزاری همایش چالش‌های ملی در احیای دریاچه ارومیه در شبستر خبر داد و اظهار داشت: این همایش با هدف تبیین آخرین یافته‌های علمی در زمینه آمار نظری، کاربردی، شیوه های نوین آموزش و آمار در سایر علوم با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی، شهرستانی، پژوهشگران، دانشگاهیان و دانشجویان 23 اردیبهشت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه اهمیت دریاچه ارومیه برای همه مردم آشکار است، افزود: علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه به کارهای خود انسان بر می‌گردد و به همین دلیل می‌توان گفت قابل احیاست چون خود انسان دوباره می‌تواند آن را احیا کند.

نجفی‌زاده با تاکید به اهمیت و جایگاه طرح‌های پژوهشی در پیشرفت علوم، افزود: دریاچه ارومیه حیات و ممات منطقه است و باید با تمام توان به کمک ستاد احیای دریاچه ارومیه بشتابیم از این رو هدف از برگزاری این همایش این است که بتوانیم راهکارهای علمی، عملی و قابل اجرا برای خروج از بحران دریاچه ارومیه کمک بکنیم.

وی در ادامه با اشاره به ارائه مقالات علمی برای احیای دریاچه ارومیه که به دبیرخانه این همایش رسیده است، گفت: تاکنون 100 مقاله به دبیرخانه رسیده است که از سوی هیئت داوران بررسی می‌شوند.

نجفی‌زاده در خصوص وعده‌های دولت برای احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به اهمیت موضوع و کارهای اساسی که تاکنون انجام گرفته امیدواریم کارهای انجام گرفته سریع‌تر نتیجه بخش شود.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز شبستر با بیان اینکه اکثر دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور بومی منطقه هستند، اظهار داشت: همین امر باعث شده است که دانشگاهیان پیام نور مشکلات دریاچه ارومیه را حس کنند و برای زنده نگه داشتن آن با تمام دلایل خشکی آن تلاش کنند.

احیای دریاچه ارومیه به صورت قدم به قدم و مرحله‌ای امکانپذیر است

معاون دانشگاه پیام نور مرکز شبستر نیز در این نشست نقش دریاچه ارومیه در تاریخ ایران زمین را پررنگ ذکر و تصریح کرد: نسبت به محیط زیست خود بی‌توجه بوده‌ایم و باید دانشجویان در زمینه اطلاع رسانی موارد مطرح شده در همایش و آگاهی مردم منطقه نقش خود را ایفا کنند.

عباسعلی اسمعیل‌زاده با بیان اینکه دیدگاه‌ها و تجربیات ارائه شده در مقالات ارائه شده ارزشمند است، گفت: ما باید به صورت مرحله‌ای و قدم به قدم دریاچه ارومیه را احیا کنیم و اجازه ندهیم که روند خشکسالی دریاچه ادامه پیدا کند؛ زیرا ما سالانه بخش زیادی از آب را از طریق تبخیر از دست می‌دهیم.

اسمعیل‌زاده خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه ثروت بسیار بزرگی برای ماست اگر بتوانیم آن را به شرایط قبلی یا حتی شرایط اکولوژیکی مناسب برگردانیم.

 معاون دانشگاه پیام نور مرکز شبستر در ادامه به جایگاه ممتاز این دانشگاه در سطح استان اشاره کرد و اظهار داشت: این مرکز جزو چهار دانشگاه برتر استان آذربایجان‌شرقی است که از نظر ترکیب هیئت علمی رتبه مهمی دارد./فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :