مدیرکل بنیاد مسکن همدان گفت: با بازسازی ۶۶ هزار واحد مسکن روستایی و صدور ۱۳۶ هزار فقره سند مالکیت روستایی، همدان به عنوان یکی از استان‎های پیشرو در محرومیت‎زدایی مطرح است.
کد خبر: ۲۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸ 11 April 2015
مدیرکل بنیاد مسکن همدان گفت: با بازسازی ۶۶ هزار واحد مسکن روستایی و صدور ۱۳۶ هزار فقره سند مالکیت روستایی، همدان به عنوان یکی از استانهای پیشرو در محرومیتزدایی مطرح است.

به گزارش تسنیم ؛ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ۲۱ فروردین ماه سال ۵۸ و با دستور امام خمینی(ره) در کشور تاسیس شد و در کنار نهادهایی همچون جهاد سازندگی در تلاش بود تا محرومیت به وجود آمده چندین ساله در روستاهای ایران را برطرف کند که در ابتدا رسیدن به اهداف تعیین شده در شرایط کمبود بودجه و بروز جنگ ۸ ساله کاری سخت و دشوار می‌نمود اما تلاش حداکثری از سوی مسئولان روند را به گونه‌ای دیگر رقم زد.

امروز بنیاد مسکن به یکی از نهادهای تاثیرگذار عمرانی و اقتصادی تبدیل شده و علاوه بر اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح روستاها و شهرهای کشور پروژه‌های اقتصادی و سرمایهگذاری را نیز در دستور کار قرار دارد که این امر نشان از رسیدن به اهداف عالیه در گام اول و قدم برداشتن برای رسیدن به اهداف بزرگتر است.

بنیاد مسکن به عنوان یک نهاد انقلابی جایگاه بالایی در کشور و استان همدان دارد، اقدامات بنیاد مسکن سبب شده تا روند مهاجرت از روستاها به شهرها که در سالهای گذشته شدت گرفته و آسیب‌های مخربی در سطح شهرهای کشور داشت کند شده و معکوس شود.

با توجه به فرارسیدن سالروز تاسیس این نهاد انقلابی مصاحبه کوتاهی با حسن ظفری مدیرکل بنیاد مسکن انقلابی استان همدان انجام شده که در ذیل آمده است:

تسنیم: با توجه به تاسیس بنیاد مسکن از سال ۵۸ و اهداف پیش‌بینی شده برای این نهاد، بنیاد مسکن همدان تا چه حد توانسته به اهداف موردنظر دست یافته و به وظایف خود عمل کند؟

ظفری: امام خمینی(ره) در ابتدای انقلاب اسلامی برای رفع محرومیت در روستاهای ایران دستور تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را صادر کردند و این بنیاد از سال ۵۸ تلاش خود را داشته تا محرومیت ایجاد شده در سالهای قبل از انقلاب را برطرف کند، مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندی‌های مسکن محرومان اعم از روستایی، شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشارکت، همکاری و خودیاری مردم و دستگاه‌های مختلف از مهمترین اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی محسوب می‏‌شود.

تهیه طرح مجتمع‌های زیستی و واحدهای مسکونی ارزان قیمت، تهیه زمین مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های بنیاد و آمادهسازی آنها، کمک برای تامین مصالح ساختمانی کشور از طریق تهیه، تولید و توزیع، تهیه طرح‌های‌ هادی و اصلاح معابر در روستاها با هماهنگی دستگاههای ذیربط و اجرای آن با مشارکت مردم از محل اعتبارات مصوب واگذاری دولت و تهیه و ارائه طرح‌های لازم برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر جنگ، سیل، زلزله و سایر سوانح طبیعی و اجرای آنها از دیگر اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی محسوب میشود.

رسیدگی به محرومان و مستضعفان، توسعه عدالت اجتماعی، بسترسازی برای سازندگی کشور از جمله نکات اساسی است که گستره این ماموریت از جانب امام خمینی(ره)  برعهده این نهاد مقدس گذاشته شد که باید درباره عمل به این وظایف مردم استان قضاوت داشته باشند، اما از نگاه مسئولان و کارشناسان، بنیاد متناسب با پتانیسل‌های کشور نسبت به ارائه خدمت به محرومان و مردم کشور و استان همدان موفق بوده است.

یکی از وظایف مهم و اساسی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه و اجرای طرح هادی روستایی است، در حال حاضر نیز بازنگری در طرح هادی روستاها آغاز شده است، وضعیت استان همدان در زمینه تهیه، اجرا و بازنگری طرح هادی روستایی برای روستاهای استان همدان به چه شکل است؟

ظفری: استان همدان دارای ۹۴۱ روستای بالای ۲۰ خانوار است که تمامی این روستاها دارای طرح هادی روستایی هستند و همدان به عنوان استان پیشتاز در سطح کشور، عملکرد مثبتی دراین زمینه داشته است، امروز شاهد ورود به عرصه بازنگری طرحهای هادی روستایی در سطح استان همدان هستیم که افتخاری دیگر برای همدان محسوب میشود که در حال حاضر بازنگری طرح هادی ۲۷۳ روستا مورد تصویب قرار گرفته و بازنگری طرح هادی ۳۱ روستا در دستور کار قرار دارد که امیدواریم هر چه زودتر به اتمام رسیده و تحویل مراجع مربوطه قرار گیرد.

شاخص تهیه طرح هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور برابر ۸۰ درصد است که استان همدان در دو سال گذشته به شاخص ۱۰۰ درصد رسید، روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای طرح هادی در کشور ۳۸ هزار و ۱۳۱ روستا که از این تعداد ۹۴۱ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان همدان قرار دارد و طرح هادی روستایی آنها تهیه و تصویب شده است.

همچنین عملیات اجرایی فاز اول طرح‌های هادی روستایی در ۱۳ هزار و ۷۰۰ روستای کشور آغاز شده  که از این تعداد عملیات اجرایی فاز اول طرح هادی ۴۷۳ روستا در استان همدان آغاز شده و فاز اول طرح هادی ۲۶۲ روستا نیز به اتمام رسیده است، اما در این میان از روستاهای استان همدان ۱۳ نقطه به شهر تبدیل شده و عملیات اجرایی فاز اول طرح هادی ۱۹۸ روستا به عنوان پروژه‌های نیمه کاره در دستور کار قرار دارد.

مراجعات و مطالبات مردم در زمینه شروع بهسازی روستاهای خود بسیار زیاده بوده که این امر نشاندهنده استقبال مردم از فعالیت‌ها و برنامه‌های تنظیم شده در لایحه قانون بودجه شور و برنامه ۵ سال است، امیدواریم متناسب با این تقاضا و مراجعات مردم و شورای اسلامی روستاها و با توجه به گشایش‌های ایجاد شده شاهد توجه هر چه بیشتر و بهتر به امر توسعه کالبدی و فضای روستاها باشیم.

تسنیم: متاسفانه در سال‌های گذشته به سبب مشکلات به وجود آمده در زمینه‌های عمرانی، خدماتی و اشتغال در سطح روستاها، روستاییان دست از تولید و مولد بودن در روستاها کشیده و به سمت شهرها مهاجرت کرده‌اند، اقدامات بنیاد مسکن برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها که تبعات اجتماعی، امنیتی و حاشیه‌نشینی را در پی دارد تا چه حد موثر بوده است؟

ظفری: مجموعه اقدامات و برنامه‌‏های حمایتی نظام در سطح روستاها که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به مرحله اجرا و اقدام درآمده است سبب تثبیت جمعیت در روستاها، جلوگیری از مهاجرت و برگشت تعداد قابل ملاحظهای از روستاییان که به شهرهای بزرگ و مناطق دیگر مهاجرت کردهاند، شده است.

افزایش نرخ امید به زندگی و بالا رفتن تولید در روستاها به واسطه نگهداشت جمعیت و جامعه روستایی شده است، البته باید اعلام کرد که این مسائل توسط مراجع مربوطه مورد پژوهشهای علمی قرار میگیرد تا بازخورد آن برای استفاده هر چه بیشتر دستگاههای اجرایی اعلام و ابلاغ شود.

تسنیم: متاسفانه یکی از مشکلاتی که روستاییان با آن درگیر بوده و یکی از عوامل مهم مهاجرت روستاییان به شهرها محسوب می‏شود نداشتن سند مالکیت برای املاک و مستغلات خود هستند، از سوی دیگر یکی از وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صدور سند مالکیت روستایی است، استان همدان در زمینه صدور سند مالکیت برای روستاها چه وضعیتی را دارد؟

ظفری: به دنبال اجرای طرح‌های هادی در روستاها، یکی از فعالیت‌های موثر در توسعه عمرانی روستاها صدور سند مالکیت روستایی با هدف تثبیت مالکیت روستایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرهاست، از این رو از ۹۴۱ روستای بالا ۲۰ خانوار در استان همدان به عنوان جامعه هدف، نقشه ثبتی برای ۷۸۵ روستا تهیه و برای این تعداد روستا ۱۷۱ هزار آچار دارای مشخصات اربعه و فنی تولید شده‌است که در نهایت با همکاری ثبت اسناد استان همدان ۱۳۶ هزار و ۸۰۰ جلد سند روستایی تاکنون صادر شده است.

در سطح کشور ۲ میلیون و ۸۷۳ هزار فقره سند مالکیت در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر صادر شده که ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار فقره سند روستایی و ۶۵ هزار فقره سند شهری است، استان همدان در ۴ سال گذشته به عنوان استان برتر در زمینه صدور سند روستایی در کشور مطرح بوده و امیدواریم امسال نیز بتوانیم با صدور ۵ هزار فقره سند مالکیت رتبه برتر را به خود اختصاص دهیم.

تسنیم: زلزله بم در سالهای گذشته تلنگری به تمامی مدیران در کشور بود تا در زمینه مقاوم‌سازی مسکن روستایی وارد عمل شده و با جدیت اقداماتی را انجام دهند، مقام سازی مسکن روستایی در استان همدان از چه سالی آغاز شده و امروز استان همدان در چه وضعیتی قرار دارد؟ تعداد واحدهای به بهره‌برداری رسیده و مقاوم‌سازی شده چه میزان است؟

ظفری: از سال ۷۳ این طرح با عنوان طرح ترویج بهسازی مسکن روستایی در کشور آغاز شد و تا سال ۸۴ نزدیک به ۶ هزار و ۵۰۰ واحد از مسکن در همدان از تسهیلات مربوط به بازسازی و مقاومسازی مسکن روستایی استفاده کردند.

از سال ۸۴ تا ۹۳ سهمیه بنیاد مسکن استان همدان به ۹۶ هزار و ۶۹۳ فقره تسهیلات رسید که از این تعداد بیش از ۹۰ هزار و ۴۶۲ مراجعه‌کننده و ثبتنام‌شونده را تجربه کردیم، از این تعداد مراجعه‌کننده بیش از ۸۴ هزار و ۲۲۴ نفر به بانک‌های عامل معرفی شده و تاکنون ۷۴ هزار و ۲۷۰ نفر از متقاضیان دریافت تسهیلات بازسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی موفق به عقد قرارداد با بانکها شده‌اند، تاکنون ۶۶ هزار و ۲۶۰ واحد مسکن روستایی از طریق تسهیلات بانکی در روستاهای استان همدان بازسازی و مقاومسازی شدهاند.

از ابتدای سال ۹۳ نیز تاکنون ۲ هزار و ۶۱۴ واحد مسکن روستایی با هزینه اعتباری افزون بر ۶۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان مبتنی بر تسهیلات بانکی و آورده متقاضی و با احداث ۲۳۵ هزار و ۲۶۰ مترمربع ساختمان در سطح روستاهای استان ساخته شده که از این تعداد هزار و ۴۶۰ واحد در دهه فجر سال گذشته افتتاح و مورد استفاده قرار گرفته است.

سهمیه استان همدان برای سال ۹۴ نیز ۷ هزار فقره سهیمه تسهیلات بانکی است که عملیات اجرایی و عمرانی آن با عقد قرارداد با سیستم بانکی، همکاری و مشارکت مردم به تدریج در جریان سال شروع و امیدواریم تا تعداد زیادی از این واحدهای امسال به بهرهبرداری برسد.

تسنیم: روستاییان استان همدان از پایینبودن میزان تسهیلات بانکی مربوط به بازسازی مسکن روستایی گلایه دارند و انتظار آنها این است که افزایشی در سهم تسهیلات بانکی در بازسازی مسکن روستایی به وجود بیاید، تسهیلات اعطایی برای مقاوم‌سازی و بازسازی مسکن روستایی به چه میزان بوده و آیا پاسخگوی نیاز روستاییان برای بازسازی مسکن روستایی است؟

ظفری: نیت دولت در ارائه تسهیلات، کمک و حمایت از ساخت و ساز مسکن و اجرایی کردن مقررات ملی ساختمان بوده و درصد قابل ملاحظهای از هزینه ساخت را تامین می‏کند و قرار نیست تمامی هزینهها توسط دولت تامین شود، به طور قطع روستاییان نیز برای داشتن مسکنی با مقاومت بالا باید مشارکت داشته باشند که این مسئله یکی از ارکان مهم در بازسازی مسکن روستایی است.

تسنیم: بنیاد مسکن به عنوان نهاد انقلابی تا چه حد در زمینه اعتبارات مورد توجه مسئولان ارشد کشور قرار می‏گیرد و در حال حاضر وضعیت اعتبارات بنیاد مسکن همدان در سال گذشته و امسال چطور بوده است؟

ظفری: بیشتر اعتبارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اواخر سال ابلاغ و تخصیص می‏یابد و این در حالی است که سال گذشته نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای بنیاد مسکن همدان مصوب شد، خوشبختانه وضعیت اعتباری بنیاد مسکن نسبت به دورههای قبل وضعیت بهتری داشته و سال گذشته بیش از ۶۰ درصد این اعتبارات تخصیص یافت. اعتبارات امسال نیز در قالب قانون بودجه ابلاغ شده و پس از نهایی شدن اعتبارات و برگزاری کمیتههای برنامهریزی شهرستانی اعتبارات بخش عمران روستایی نیز مشخص می‏شود.

تسنیم: اگر صحبتی در پایان دارید، بفرمایید.

ظفری: بنیاد مسکن از ابتدای تاسیس تاکنون تلاش خود را داشته تا محرومیت را در سطح روستاهای همدان کاهش دهد و در این بین کاستیهایی وجود داشته است، اما این مسئله وجود دارد که مردم باید در کنار دولت برای رفع محرومیت در روستاها تلاش کنند که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته همدان به عنوان یکی از استانهای مطرح در زمینه تهیه، اجرا و بازنگری طرح هادی، صدور سند مالکیت روستایی و بازسازی مسکن روستایی گام برداشته است، از این پس نیز تلاش برای بهبود وضعیت روستاهای استان همدان ادامه دارد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار