سومين فصل کاوش در محوطه باستاني کهنک سربيشه به کشف سازه هاي معماري ، بخش هايي از برج و باروي قلعه کهنک ، مهره هاي سنگي و لعابي، اشياء مفرغي، ظروف سفالي مربوط به قرون ششم و هفتم هجري، سرپيکان ، نيزه و... منجر شد .
کد خبر: ۲۱۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱ 16 April 2016


به گزارش خبرگزاري آريا ، محمد فرجامي سرپرست هيأت سومين فصل کاوش در محوطه باستاني کهنک سربيشه - خراسان جنوبي با بيان اين مطلب گفت : فصل سوم از کاوش در اين محوطه با هدف آموزش شيوه هاي کاوش باستانشناسانه به دانشجويان گروه باستانشناسي دانشگاه بيرجند به انجام رسيد.
او با اشاره به اينکه اين پروژه يک کاوش کارآموزي دانشجويان باستانشناسي دانشگاه بيرجند است گفت :در اين فصل دانشجويان ورودي سال 91دانشگاه بيرجند در يک ترانشه 8×10 متر کاوش آموزشي را در بخش مرکزي محوطه و محل معروف به قلعه کهنک به پايان رساندند.
وي افزود :در کاوش هاي صورت گرفته در اين ترانشه سازه هاي معماري مربوط به قرون سوم و چهارم هجري و دوران ميانه اسلامي و قطعات سفال مربوط به اين دوران به دست آمده است.
اين باستان شناس اظهار داشت :همچنين بخش هايي از برج و باروي قلعه کهنک و فضاهاي جانبي آن در اين کاوش به دست آمده است.
او تصريح کرد : حدس گروه باستان شناسي بر اين است که ديواري با عرض 20 سانتي متر در داخل اين فضاها شامل برج شمال غربي قلعه کهنک که سازه اصلي آن با چينه و به شکل بيضي شکل ساخته شده اضافه شده است.
وي گفت: علاوه بر برج و ورودي در سمت جنوب شرقي، بخشي از حياط مرکزي قلعه و فضاهاي پيراموني آن به دست آمده است که ورودي غالب اين فضاها مشخص نيست.
  به گفته فرجامي ، مصالح غالب اين سازه هاي معماري که مربوط به دوره هاي سلجوقي تا ايلخاني را شامل مي شوند عبارتند از، چينه، لاشه سنگ، خشت، ملات گل و گچ  .
او گفت : در اين فصل از کاوش دو قطعه سفال مربوط به دوره ساماني، اشياء مختلفي از قبيل مهره هاي سنگي و لعابي، اشياء مفرغي، الوارهاي مربوط به سقف فضاهاي معماري، چند ظرف سفالي مربوط به قرون ششم و هفتم هجري، سرپيکان ، نيزه و... کشف شد .
وي با اشاره به شناسايي دو دوره اصلي سکونت در اين محدوده در اين فصل از کاوش ها تصريح کرد :دوره اول سازه هاي معماري مربوط به سکونت فصلي که لايه ابتدائي و سطحي ترانشه را در برگرفته بود و دوره دوم سازه هاي معماري که مربوط به قرون پنجم تا هفتم هجري هستند.
به گفته فرجامي ، عمده سازه هاي معماري دوره اول سکونت را سازه هاي مربوط به اجاق و سازه هاي سنگي مربوط به پي چيني خانه هاي عشايري تشکيل مي داد.
اين باستان شناس همچنين گفت: در بررسي هاي سطحي صورت گرفته در محوطه آثار سازه هاي معماري مربوط به قرون مياني اسلامي خرابه هاي يک آسياب مربوط به دوره قاجار،قبرستان و نشانه هاي وجود دو کوره آجرپزي در محدوده قابل مشاهده است .
گفتني است ،  در اين محوطه سه فصل کاوش از سال 1392 صورت گرفته است .
مجوز فصل سوم کاوش در محوطه باستاني کهنک سربيشه خراسان جنوبي توسط رياست پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري صادر شده است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار