کد خبر: ۲۱۲۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷ 14 April 2016
به گزارش تابناک یزد، روزنامه آرمان در گزراشی با تیتر «از سر‌گيري پرواز تهران - واشنگتن؟» می نویسد: « روابط ايران و آمريكا هر روز چهره جديدتري به خود مي‌گيرد اما اين روابط به معناي عقب‌نشيني كشورمان از مواضع گذشته خود نيست بلكه در مسيري حركت مي‌كند كه تحقق خواست‌هاي كشور باشد. ديروز در ابتدا درخواست ويزا از سوي سه عضو قانونگذار آمريكا به ظريف و پس از آن گمانه زني‌هايي درباره پرواز مستقيم ايران و آمريكا منتشر شد.

ديروز خبر رسيد سه عضو مجلس نمايندگان آمريكا در نامه‌اي خطاب به وزير امور خارجه كشورمان خواستار اعطاي ويزا براي سفر به ايران شدند. مايك پمپئو، لي زلدين و فرانك لوبيوند كه پيشتر در ماه فوريه خواستار ورود به ايران براي بازديد از تاسيسات هسته‌اي اين كشور شده بودند، نامه‌اي به محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران نوشته و در آن خواسته خود را پيگيري كرده‌اند.

اين سه عضو جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان آمريكا در نامه‌ خود آورده‌اند: بيش از دو ماه است كه از زمان اعلام درخواست ما مي‌گذرد و ما از اتخاذ تصميمي درباره‌ اين درخواستمان خرسند خواهيم شد. اگر شما با خواسته ما براي گرفتن ويزا مخالف هستيد، لطفا براي آن توضيح دهيد.

اين نمايندگان آمريكايي در حالي دوباره درخواست خود را براي سفر به ايران مطرح كرده‌اند كه ولي‌ا... سيف رئيس كل بانك مركزي كشور قرار است روز جمعه در واشنگتن سخنراني كند. بر اساس اين گزارش، آنها در ماه فوريه با حضور در سفارت پاكستان درخواست خود براي گرفتن ويزاي سفر به ايران را ارائه دادند و هدف خود را از اين سفر ديدار با شهروندان آمريكايي در ايران و بازديد از تاسيسات هسته‌اي اعلام كردند
.

از سر‌گيري پرواز تهران - واشنگتن؟

از سوي ديگر موضوعات ديگري هم در روابط دو كشور مطرح مي‌شود مانند ازسر‌گيري پرواز مستقيم ايران به آمريكا !

شبكه سي‌ان‌ان در گزارشي در پايگاه اينترنتي خود نوشت: شركت بوئينگ به عنوان يكي از توليد‌كنندگان بزرگ هواپيما مي‌گويد به تازگي با مسئولان خطوط هوايي ايران ديدار داشته است. به گزارش جماران، «مت نولز» سخنگوي بوئينگ گفت: «اين مذاكرات به ما درك بهتري درباره وضعيت كنوني ناوگان هوايي ايران، ساختار مسير آنها و برنامه‌هاي آنها براي آينده ارائه مي‌دهد.» ايران گفته است از آنجا كه قصد دارد پس از سال‌ها تحريم به شبكه حمل و نقل هوايي جهاني بپيوندد، به صدها فروند هواپيماي جديد نياز دارد. اين كشور مي‌گويد كه مي‌خواهد پروازهاي مستقيم به آمريكا را از سر بگيرد. ايران اير در حال حاضر سفارش ۱۱۸ هواپيما را به رقيب اروپايي بوئينگ يعني شركت ايرباس داده است. بوئينگ اعلام كرد كه جلساتي كه با مسئولان خطوط هوايي ايران داشته، تنها يك گام در يك فرايند چند مرحله‌اي محسوب مي‌شود.

نولز گفت: «هرگونه توافقي بايد مورد تاييد دولت آمريكا قرار گيرد.» اين شركت توليد‌كننده هواپيما گفت كه اين مذاكرات، قابليت‌هاي هواپيماهاي مسافربري تجاري و خدمات پس از فروش را در بر مي‌گرفته اما جزئيات بيشتري در اين مورد ارائه نكرده است. يك مقام ارشد حمل و نقل هوايي ايران روز دوشنبه گفت كه بوئينگ پيشنهاد فروش هواپيماهاي نوع ۷۳۷، ۷۸۷ و ۷۷۷ خود را به اين خطوط هوايي در طول جلسات اش در تهران داده است.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار