کد خبر: ۲۰۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹ 10 April 2016

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به آسیب جدی ورود غیرمجاز به مراتع این استان، گفت: ورود دام‌‌های سایر استان‌ها به البرز باید ساماندهی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حامد فرضی ظهر امروز در نشستی با حضور خبرنگاران به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

وی در بخشی از این جلسه طی سخنانی اظهار داشت: از مجموع 443 هزار هکتار اراضی ملی استان البرز حدود 370 هزار هکتار را مراتع تشکیل می‌دهند.

این مسئول گفت: استان البرز دارای دو عرصه مرتعی در منطقه طالقان و منطقه آسارا است و سالانه بخش زیادی از دام‌ها از مناطق مختلف استان در این مراتع حضور می‌یابند.

فرضی تصریح کرد: متاسفانه چرای بدون برنامه دام‌ها موجب تضعیف خاک مراتع استان البرز شده است.

وی افزود: در حال حاضر چالش اصلی ما دام‌هایی است که بدون مجوز و از استان‌های همجوار وارد استان البرز می‌شوند و حضور دام‌های مازاد موجب آسیب دیدن مراتع البرز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بیان داشت: ورود بیش از 200 هزار دام از استان‌های همجوار به صورت غیرمجاز از مراتع استان البرز استفاده می‌کنند که باید برای حفظ مراتع استان این وضعیت ساماندهی شود.

فرضی گفت: به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای بین استان البرز با 6 استان همجوار به امضا رسید تا بتوانیم شرایط ورود دام‌ها به استان البرز را کنترل کنیم که انجام این مهم نقش اصلی در حفظ منابع طبیعی و مراتع استان البرز دارد.

وی اظهار داشت: در ایام نوروز امسال و در راستای انجام وظائفی که برای حفظ منابع طبیعی و مراتع استان البرز داریم، از ورود بیش از 22 هزار راس دام استان‌های همجوار به البرز جلوگیری شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تصریح کرد: متاسفانه یکی از معضلاتی که در استان البرز داریم، مربوط به اجاره پروانه چرای دام است که توسط شوراها به دامداران غیر بومی ارائه می‌شود.

فرضی گفت: در بررسی‌ها مشخص شد که برخی از این دامداران غیر بومی از تبعه‌های کشور افغانستان هستند که اطلاعات کاملی نسبت به قوانین نداشته و از قوانین پیروی نمی‌کنند و استفاده بیش از ظرفیت دام‌های آنها، آسیب جدی به مراتع استان البرز وارد کرده است.

وی در پایان از دستگاه‌های مرتبط خواست تا با تعامل و هماهنگی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، طرح حفظ و حراست از منابع گیاهی و اراضی ملی را با جدیت پیگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار