کد خبر: ۲۰۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲ 10 April 2016

به گزارش تابناک یزد،اولین طرح "مجموعه مسکونی همسایگی كوير" كه موفق به دریافت بالاترین جایگاه در سطح ملی در حوزه بازآفرینی شهری شده است، در نشستي با حضور طراح آن و جمعي از اساتيد دانشكده هنر و معماری دانشگاه یزد مورد نقد و بررسي قرار گرفت.

طرح "مجموعه مسکونی همسایگی کویر" شامل 61 واحد مسکونی با زیربنای ناخالص هشت هزار و 500 مترمربع در زمینی به مساحت چهار هزار و 600 مترمربع در قالب دو طبقه مسکونی و یک طبقه رفاهی در محله نظركرده واقع در خیابان سلمان یزد قرار دارد.

این طرح اولین تجربه مجموعه‌سازی در بافت تاریخی یزد است  و درحال حاضر 60 خانوار یزدی در این مجموعه  سکونت دارند.

طرح مذكور با هدف مسکونی‌سازی بافت تاریخی و ممانعت از تخلیه بافت قدیمی یکی از کهن‌ترین شهرهای تاریخی دنیا اجرا شده است.

"مجتبی فرهمند" طراح پروژه "مجموعه مسکونی همسایگی کویر"، در این نشست گفت: "مجموعه مسکونی همسایگی کویر" در سال 84 طرح مسئله شد و مهمترین دغدغه‌ي ما در این طرح، ارتباط بیشتر همسایه‌ها با یکدیگر بود.

وي افزود: نکته مهم دیگری که بسیار به آن توجه شد، همگون بودن طرح با بافت اطراف خود یعنی بافت تاریخی محله نظرکرده بود .

فرهمند با بیان این که موفقیت یک طرح خوب حاصل کار کارفرما و پيمانکار خوب است، گفت: بنابراین سعی کردیم ابتدا به مطالعات امکان‌سنجی برای ساخت طرح "مجموعه مسکونی همسایگی کویر" بپردازیم و در آن به مطالعات جمعیت‌شناسی، مردم شناسی و فرهنگ مردم یزد بسار توجه شد و چندین مقاله و کار علمی را در این مورد مطالعه کردیم تا به چند شاخص مهم انسانی و اجتماعی برای ساخت این طرح دست پیدا کردیم.

وی تصریح کرد: به دلیل پتانسیل بافت تاریخی برای ارتباط بیشتر همسایه‌ها زمین این طرح در بافت تاریخی خریداری شد چرا که در آپارتمان‌های امروز شاهد هستیم كه خدماتی همچون پارک و محل بازی کودکان و استخر به عنوان خدمات آپارتمان ایجاد می‌شود ولی هیچ تعاملی بین همسایه ها ایجاد نمی کند پس نتیجه گرفتیم كه طرح را از شکل آپارتمان و همچنین خانه‌های ردیفی که کاملاً امکان ارتباط را همسایه قطع می‌کند، خارج کنیم.

وی با بیان این که  شکل فضای کالبدی و نقش معماری فضا در کیفیت بخشی نوع روابط موثر است، گفت: شاخص‌های مهم برای ساخت یک مجموعه مسکونی همسایگی کویر همچون الزامات واحدهای همسایگی، الزامات طراحی اقلیمی و توجه و شناخت هنجارها و نیازهای کاربران مجموعه مسکونی  وجود دارد که در این طرح هم به خوبی مورد توجه قرار گرفت، هر چند مثبت بودن گرایش شخصی افراد به ارتباط و هماهنگ و موافق بودن ارزش‌‌های فرهنگی ساکنان هم می‌تواند در برقراری ارتباط همسایه‌ها موثر باشد.

فرهمند اظهار كرد: در ایران واحد‌هایی با عنوان واحد همسایگی ساخته شدند که شایستگی این نام را ندارند، حتی در برخی، طراحی معماری‌های امروز و جدید در داخل یک خانواده هم افراد را از هم جدا می‌کند، این در حالی است که  در فرهنگ و دین ما همسایه به 40 خانوار اطراف محل زندگی گفته می‌شود ولی در تعریف جهانی معماری که از غرب هم نشات می‌گیرد، همسایه به دو خانواده در کنار هم گفته می‌شود لذا در ایران به همسایگی و مفهوم آن بها داده نشده است.

وی با بین این که 80 درصد توانستیم به هدف خود یعنی ارتباط هر چه بیشتر همسایه‌ها در این طرح برسیم، افزود: سعی شد لایه‌های معماری گذشته، آسمان و فضای باز و فضای سبز محوطه میاني مجموعه مسکونی برای تعامل بیشتر همسایه‌ها نیازهای امروزی ساکنان، پارکینگ را در طراحی‌ها لحاظ کردیم.

فرهمند در پايان نيز اضافه كرد: ساکنین این مجموعه از قبل مشخص بودند و با هر 60 خانوار ساکن در این مجموعه مسکونی همسایگی قبل از طراحی مصاحبه انجام شد تا طبق نیاز کاربران طراحی انجام شود، بر همین اساس هر 60 خانوار از طرح راضی بودند.

گفتني است؛ در پایان اين نشست كه با حضور دکتر "حمید میرجانی" و دکتر "رضا  شکوری" اساتید دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد برگزار شد، دانشجویانی که در قالب یک واحد درسی معماری و شهرسازی از این مجموعه مسکونی به عنوان اولین "مجموعه مسکونی همسایگی کویر" بازدید کرده بودند؛ سوالات خود را مطرح كردند كه به آنها پاسخ داده شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار