کد خبر: ۲۰۹۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷ 09 April 2016
امیرتوحید فاضل - مدیر مسئول تابناک البرز
با نگاهی به نامگذاری‌ سال‌های اخیر از سوی مقام عظمای ولایت، در می‌یابیم که معظم‌له بر یک نکته تاکید ویژه و اساسی داشته و آنهم رفع مشکلات اقتصادی، توسعه زیربنایی و پایدار اقتصاد کشور و به ویژه رفع معضلات معیشتی مردم است.
به همین دلیل ایشان نام سال‌های مختلف را به گونه‌ای انتخاب فرموده‌اند که نگاه ویژه به موضوع اقتصاد در آن مشهود و نمایان باشد.
امسال نیز از سوی رهبری عظیم‌الشان انقلاب اسلامی به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مزین شده است.
پس از این نامگذاری شاهد هستیم که مسئولان و کارشناسان مختلف پیرامون راهکارهایی تحقق این سیاست مهم اظهاراتی را مطرح کرده‌اند.
از جمله محمد تقی ایرانی فرماندار کرج در اظهار نظری که پرتال اطلاع‌رسانی این فرمانداری در تاریخ هفدهم فرودین ماه منتشر کرده، با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای تکیه بر ظرفیت‌ها و منابع مختلف داخلی است، می‌گوید: همه مردم باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش نمایند!
وی در بخشی از این گفت‌وگو اظهار می‌دارد: با توجه به نامگذاری سال 95 ازسوی مقام معظم رهبری به نام " اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل " و نگاه ایشان به معیشت مردم و توجه ویژه به رشد و توسعه اقتصادی کشور پس از پیروزی‌های اخیر در عرصه بین‌المللی و سیاسی، رفع تحریم‌ها و همچنین حماسه مردم در انتخابات 7 اسفندماه سال گذشته، می‌بایست تمامی مردم در کنار مسئولین برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش نمایند.
فرماندار کرج تاکید کرد: شهروندان درسال 95 با سرلوحه قرار دادن اقتصاد مقاومتی باید با توجه به مشکلاتی که در بحث آب و انرژی وجود دارد، رویه زندگی را تغییر داده و وضعیت اقتصاد را با تغییر الگوی مصرف، مدیریت در نوع مصرف و استفاده از تولیدات داخلی متحول نمایند.
بخش نخست تحلیل فرماندار کرج مبنی بر ضرورت مشارکت مردم در این طرح مهم قابل قبول است، اما با نگاهی به این اظهارات در می‌یابیم ایشان به هر دلیل اشاره‌ای به مسئولیت مسئولان و دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی برای انجام وظیفه خطیری که مقام عظمای ولایت بر عهده آنها در سال 95 قرار داده‌اند، نداشته و تنها مردم را مسئول اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی معرفی می‌کنند.
اگر اینگونه اظهارنظرها را آدرس غلط دادن ندانیم، حداقل می‌توان گفت که در تحلیل خود بخش مهمی از واقعیت را نادیده گرفته‌ایم.
برای درک بهتر راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی لازم است به رهنمودهای مقام عظمای ولایت توجه کنیم.
رهبری عظیم‌الشان انقلاب اسلامی در اولین روز از سال 95 در اجتماع انبوه و پرشور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی علیه‌السلام به خوبی راهکارهای تحقق این مهم را تبیین و تشریح فرمودند که عبارت بود از: " شناسایی و تمرکز بر فعالیت‌ها و زنجیره‌های مزیت‌دار اقتصادی" ، "احیا و به حرکت درآوردن تولید داخلی" ، "خودداری جدی از خریدهای خارجی که قدرت تولید داخلی را تضعیف کند" ، " مدیریت پول‌ها و منابع مالی ایران که از خارج وارد کشور می‌شود" ، "دانش‌بنیان شدن بخش‌های مهم اقتصادی" ، بهره‌برداری از بخش‌هایی که قبلاً در آنها سرمایه‌گذاری کلانی شده است مانند پتروشیمی و ساخت نیروگاه" ، "مشروط شدن همه‌ معاملات خارجی به انتقال فناوری به داخل ایران" ، "مبارزه‌ جدی و واقعی با فساد، ویژه‌خواری و قاچاق" ، "افزایش بهره‌وری انرژی" و بالاخره "نگاه ویژه و حمایتی به صنایع متوسط و کوچک".
با نگاهی به 10 راهکار مقام عظمای ولایت، در می‌یابیم که تنها یک مورد و آنهم " خودداری جدی از خریدهای خارجی که قدرت تولید داخلی را تضعیف کند" از جمله وظائفی است که مردم در سال 95 برعهده‌ دارند.
بی‌شک مردم ما برای اجرای سیاست‌هایی چون "مشروط شدن همه‌ معاملات خارجی به انتقال فناوری به داخل ایران" و " مدیریت پول‌ها و منابع مالی ایران که از خارج وارد کشور می‌شود" نه ابزاری در اختیار دارند و نه مسئولیتی بر عهده ‌آنها است.
بنابراین نباید در تحلیل‌ها از کنار 9 وظیفه مهمی که مقام عظمای ولایت بر عهده مسئولان قرار داده‌اند به راحتی عبور کرده و تنها و تنها مردم را مسئول تحقق و یا عدم محقق شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی معرفی کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار