معلم پیشکسوت دره شهری بر اثر مصرف قارچ سمی جان خود را از دست داد.
کد خبر: ۲۰۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸ 07 April 2016

معلم پیشکسوت دره شهری بر اثر مصرف قارچ سمی جان خود را از دست داد.

به گزارش تابناک ایلام؛" علی اکبر امیر خویی" معلم پیشکسوت دره شهری و مرد مهربان کبیرکوه بر اثر مصرف قارچ سمی جان خود را از دست داد.

وی که بعد از بازنشستگی سالها به شغل پرورش دام در منطقه کبیرکوه مشغول بود بعد از مصرف قارچ سمی توسط عشایر شهرستان به بیمارستان انتقال یافت که متاسفانه به دلیل مراجعه دیرهنگام پزشکان نتوانستند جان وی را نجات دهند.

دکتر "آرش مزبانی" رئیس منابع طبیعی دره شهر ضمن تسلیت در گذشت این معلم پیشکسوت در گفتگو با خبرنگار سیمره خبر گفت: مناطق کوهستانی این شهرستان به دلیل رطوبت و گرما مکان مناسبی برای رشد انواع قارچها هستند که هرساله مردم بر طبق سنت دیرینه در فصل پاییز و بهار به چیدن و مصرف اینگونه قارچها می پردازند.

وی افزود: قارچ‌های خوراکی شامل گونه های قارچی بسیاری می‌شوند که ممکن است به صورت وحشی در طبیعت چیده شده و یا پرورش داده شوند، شناختن قارچ‌های خوراکی وحشی از قارچ‌های سمی به تجربه و تخصص بسیاری نیاز دارد و خطر سمی بودن قارچ‌هایی که در طبیعت یافت می‌شوند بسیار بالاست.

مزبانی افزود هرگز نباید قارچ‌های موجود در طبیعت را به صرف داشتن ظاهر خوب مصرف کرد، چراکه مسمومیت های شدید و حتی گاهی مرگ از پیامدهای مصرف قارچ‌های وحشی سمی موجود در طبیعت است. قبل از آن که قارچی را خوراکی بدانیم، باید قارچ شناسایی شود.

وی تصریح کرد: شناسایی کامل یک گونهٔ قارچ تنها راه ایمن برای اطمینان از خوراکی بودن قارچ است. برخی از گونه‌های قارچ که برای بیشتر مردم خوراکی هستند، ممکن است برای برخی افراد سبب واکنش‌های آلرژیک شوند. همچنین قارچ‌های خوراکی کهنه یا نگهداری شده با روش نادرست می‌توانند موجب مسمومیت غذایی شوند.

دکتر مزبانی یادآورشد:  قارچ‌های سمی مرگ‌ بار که اشتباه گرفته شدن آن‌ها با قارچ‌های خوراکی رایج است و علت موارد مرگ‌بار بسیاری از مسمومیت هستند شامل چندین گونه از قارچ قاتل به ویژه آمانیتا فالوئیدس و کلاه مرگ(یا کلاهک مرگ) هستند. قارچ‌هایی که در مکان‌های آلوده رشد می‌کنند، ممکن است مواد آلوده مانند فلزات سنگین را در خود انباشته کنند.

رئیس منابع طبیعی دره شهر خاطرنشان کرد: با توجه به بارشهای پی در پی این روزها رویش قارچ ها و علی الخصوص قارچ سمی در این مناطق مردم شهرستان از مصرف آن جدا خودداری کنند./ف

سیمره خبر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار