ضرورت الگوگیری مدارس اردبیل:
کد خبر: ۲۰۶۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱ 05 April 2016
امروزه تأمین و استفاده از انرژی پاک با هدف حفاظت از محیط‌زیست مورد تأکید است، براین اساس یکی از مدارس اردبیل با جلب رضایت اولیای دانش‌آموزان در این راستا گام برداشته است.

گام بزرگ یک مدرسه در تولید انرژی پاک

سال ۸۹ بود که در یکی از مدارس هیئت‌امنایی اردبیل ایده‌ نویی با والدین دانش‌آموزان در میان گذاشته شد.

برای والدینی که نامی از سولار خورشیدی نشنیده بودند در ابتدا این پیشنهاد غیر ضروری تشخیص داده شد. تا جایی که وقتی عظیم ملازمی مدیر مدرسه این طرح را مطرح کرد در ابتدا چهره‌ها در هم رفت و بعد متفکرانه به گوشه‌ای خیره ماند.

اولیا از یکدیگر می‌پرسیدند این طرح به چه درد بچه‌ها می‌خورد و چه لزومی دارد که مدرسه برای اجرای آن هزینه کند و اصلاً چه منفعتی برای مدرسه و درس خواندن بچه‌ها می‌تواند داشته باشد.

مدیر مدرسه البته پاسخ قانع‌کننده‌ای برای هر یک از این سؤالات داشت و اینطور بود که برای اولین بار در استان ملازمی اولیا را ملزم کرد تا روی بام مدرسه‌اش سولارهای انرژی خورشیدی نصب شود.

کاهش هزینه برق به یک چهارم

در آن مقطع قیمت پیشنهادی برای اجرای طرح ۸۰۰ هزار تومان بود. طبیعی است پنج سال قبل کمی این مبلغ بالا به نظر می‌آمد اما در مدرسه هیئت‌امنایی شرط اصلی بر مشورت است و مدیر مدرسه‌ایده خود را به شور گذاشت.

وی در دفاع از طرح خود گفت: بنده نصب پنل های خورشیدی را با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های آتی مدرسه طرح کردم و فقط کافی است توجه کنید که چقدر صرفه‌جویی در هزینه ها ایجاد شده است.

این اتفاق در عمل نیز ثابت شد و پنل های خورشیدی توانستند به صورت تقریبی نیمی از نیاز مدرسه به برق را تأمین کنند.

در واقع مدرسه از امکانی استفاده می‌کرد که روی بام تمام مدارس هست و توجهی به آن نمی‌شود.

خورشید قرار بود دست‌به‌دست مدیران مدرسه بدهد تا صرفه‌جویی در مصرف برق همراه با کاهش هزینه‌ها باشد.

به گفته ملازمی اینطور شد که چهار سولار خورشیدی روی بام مدرسه جا خوش کرد و طبقه پایین مدرسه برق خود را از طریق سولارها تأمین کرد.

وی در گفتگو باخبرنگار مهرتصریح کرد: این اتفاق هزینه‌های فیش برق را به یک چهارم تقلیل داد و ما در اجرای ایده خود روسفید شدیم.

سیم‌کشی‌های سؤال‌برانگیز برای دانش‌آموزان

زمانی که اولین مدرسه و تنها مدرسه اردبیل موفق به تولید برق شد، این دانش‌آموزان بودند که گاهی با خجالت و گاهی جسارت به سیم‌کشی‌های جدید و کنتوری که روی آن نوشته شده بود انرژی خورشیدی نگاه می‌کردند.

در واقع این الگوی علمی به عنوان یک آموزش عملی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت و دانش‌آموزان کنجکاو کم کم به خود بالیدند که برخلاف سایر دانش‌آموزان مدرسه‌شان می‌تواند برق تولید کند.

این موفقیت متعلق به تمامی ۱۵۸ دانش‌آموز متوسطه دوم این مدرسه بود که با خلاقیت آغاز شد و در ادامه به عنوان الگوی سایر مدارس موجب شد حتی از مدارس دیگر برای بازدید این رویداد مهمان شوند.

تا جایی که مدیر مدرسه اعلام کرده از هر مدرسه‌ای در استان دانش‌آموزان آزادند از انرژی خورشیدی ما دیدن کنند و حتی مدیران مدارس نیز می‌توانند برای اجرای این طرح در مدرسه خود روی کمک فکری ما حساب کنند.

این اتفاق البته هر چند از دید بسیاری از مدیران فعلی آموزش‌وپرورش اردبیل پنهان ماند اما موجب نشد کنجکاوی سایر مدارس جلب نشود و چند مدرسه نیز برای بازدید آمدند.

این بار خورشید بود که به بچه‌ها درس می‌داد و نشان می‌داد می‌توان با این پنل های کوچک تا ۷۲ ساعت برق را ذخیره کرد و به مدت ۲۰ سال روی کارکرد بهینه پنل ها نیز حساب کرد.

پنل های خورشیدی که گرمی و نور خورشید را مهمان کلاس‌های درس می‌کرد، تجربه علمی یک اقدام مناسب برای حفاظت از محیط‌زیست بود.

وضعیت جوی استان اردبیل که روزهای آفتابی متعددی دارد این امکان را به سادگی فراهم می‌سازد که انرژی خورشیدی به عنوان ماده اولیه تولید برق مورداستفاده قرار گیرد.

پتانسیل فروش برق

مدیر مدرسه معتقد است هر چند تولید برق از انرژی خورشیدی در دنیا تازگی ندارد اما این مدرسه تنها مدرسه‌ای است که در اردبیل پنل خورشیدی دارد.

وی معتقد است متأسفانه مقوله انرژی‌های نو که در وضعیت فعلی با محدودیت منابع مواجه ایم به درستی و به صورت جامع اطلاع‌رسانی نمی‌شود و بسیاری از دانش‌آموزان حتی شناختی از آن ندارند.

در این مدرسه بعدازاینکه طرح انرژی خورشیدی با موفقیت همراه شد، دستگاه تصفیه آب خوراکی نیز نصب شد تا اینبار هم مدرسه هوشمند عارف اردبیلی ۱ اولین مدرسه‌ای باشد که آب تصفیه‌شده را راهی آب‌سردکن می‌کرد.

مدیر مدرسه معتقد است آب اردبیل مطلوبیت لازم را ندارد و ما این ایده را با هدف شرب آب سالم برای دانش‌آموزان اجرا کردیم.

وی هر چند به دنبال توسعه سوارهای انرژی مدرسه است اما می‌گوید با قیمت امروز می‌شود سه میلیون تومان و لازم است حمایت شویم تا به اجرا درآوریم.

در واقع مدرسه عارف اردبیلی ۱ اثبات کرد که ظرفیت تولید کل برق مصرفی خود را دارد و با یک مقدار دستگیری می‌تواند حتی به مرحله فروش برق نیز برسد.

گزارش از: ونوس بهنود
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار