مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در بازدید از وضعیت فعلی دریاچه ارومیه گفت: افزایش ارتفاع آب دریاچه نشان از تثبیت وضعیت و بازگشت امید به احیا و بهبود دریاچه دارد.
کد خبر: ۲۰۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹ 31 March 2016
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در بازدید از وضعیت فعلی دریاچه ارومیه گفت: افزایش ارتفاع آب دریاچه نشان از تثبیت وضعیت و بازگشت امید به احیا و بهبود دریاچه دارد.

به گزارش تابناک تبریز ، حمید قاسمی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در حاشیه بازدید میدانی از حوضه دریاچه ارومیه گفت: شرایط فعلی دریاچه ارومیه حاکی از روند بهبود آن دارد بطوریکه تراز سطح آب آن در دهم فروردین سال جاری 1270.75 بوده که در زمان مشابه سال گذشته 1270.67 بوده است که این نشانگر افزایش ارتفاع آن حدود 8 سانتی متر نسبت به زمان مشابه سال قبل و 67 سانتی متر نسبت به اول سال آبی می باشد.

 وی افزود: این موضوع حاکی از تثبیت وضعیت آبی دریاچه و بهبود شرایط موجود بوده و با امعان نظر به اینکه  میزان بارش سال جاری  حدود 8 درصد کمتر از سال گذشته بوده، میزان آبهای ورودی به دریاچه روند رو به رشدی داشته است که مربوط به اقدامات حمایتی و فعالیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه مثل اصلاح مسیر رودخانه های منتهی به دریاچه و آزاد سازی بخشی از آبهای پشت سدها بوده است که نشانگرثمربخش بودن اقدامات دوره تثبیت دریاچه می باشد .

قاسمی گفت: میزان بارش حوضه دریاچه ارومیه از اول سال آبی جاری 218 میلی متر بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل که 237میلی متر بوده 8 درصد کاهش و نسبت به دوره متوسط 47 ساله  که171میلیمتر بوده 27 درصد افزایش نشان می دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب دو سال اخیر و  اقدامات حمایتی موجود در تالاب های اقماری و مصب رودخانه های منتهی به دریاچه و ایجاد امنیت بیشتر در تنوع زیستگاهها، قابلیت زیستگاهی و پشتیبانی جمعیت های عبوری و زاد آور نسبت به سالهای قبل افزایش یافته و مشاهده تعداد بیشتری از پرندگان من جمله گونه فلامینگو در کلنی های بزرگ موید این امر می باشد که  بر حسب وضعیت آبی و تغذیه ای متفاوت، در مصب رودخانه ها و تالابهای اقماری مخصوصا تالاب قره قشلاق، مصب زرینه رود و سواحل غربی حضور داشته اند .

وی اضافه کرد: مصب رودخانه های منتهی به دریاچه از بالاترین تنوع و تراکم پرندگان برخوردار می باشند و انواع پلیکانها ، فلامینگوها، قو، درنا، انواع اردکها، انواع غازها ،انواع کاکایی ها و پرستوهای دریایی و ... در فصول مختلف بصورت بومی یا مهاجر در این زیستگاه حضور داشته و در ارتباط اکولوژیک با تالابهای اقماری نیز بودند که گونه پرنده فلامینگو بعنوان نماد دریاچه ارومیه از لحاظ جمعیت نسبت به سایر پرندگان چشمگیرتر بوده بطوریکه بر اساس سرشماری های گذشته و قبل از وقوع بحران آبی حوضه، جمعیتی بالغ بر 20000 قطعه را شامل می شد اما بدلیل شرایط نامناسب سال های اخیر از جمعیت انواع پرندگان از جمله فلامینگو کاسته شده و حدود 5000 قطعه بالغ بوده است.

شایان ذکر است: دریاچه ارومیه که در سنوات گذشته دارای غلظت متعادل نمک بین 180-230 گرم در لیتر بود ، از تولیدات اکوسیستمی مناسب و شرایط اکولوژیکی پویا  برخوردار و انواع گونه های جانوری ازجمله آرتمیا ارومیانا بعنوان مهمترین حلقه زنجیره غذایی و انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی در پهنه دریاچه مذکور  حضور داشتند.
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
امیدواریم این خبر احیا و تثبیت صحت داشته باشد. با اشک چشمانمان ارومیه را پر خواهیم کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :