بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «اظهارات جنجال برانگیز همسر اردوغان»؛«اعتراف وزیر احمدی‌نزاد به اقبال اصلاح‌طلبان»؛و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۹۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴ 10 March 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

داروی سحرآمیز داعش

روز 18 اسفندماه بود که یکی از مراکز بهداری داعش در شارع وطبان در غرب سامرا توسط نیروهای مقاومت کشف گردید. مسئله‌ای که حائز اهمیت است وجود و کشف مقدار زیادی قرص‌های روان‌گردان در این مرکز است که نشان می‌دهد این گروه تروریستی چگونه مزدوران خود را برای عملیات های انتحاری آماده و اعزام می‌کند.این برای چندمین بار است که در کشف یک مرکز و مقر تروریست‌ها این گونه مواد و قرص ها را مشاهده می‌شود و شاید بتوان گفت مشاهده این گونه کشفیات جواب سوال اذهان عمومی در خصوص چگونگی انجام و رضایت تروریست‌ها در عملیات‌های انتحاری است.چندی پیش یوری فدوتوف مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم در سازمان ملل متحد اعلام کرد: داعش امکان تولید ماده روانگردان کپتاگون را به دست آورده و برای مصرف نیروهای خود و فروش آن در خارج مناطق تحت تصرفش اقدام به تولید آن کرده است. ماده مخدر کاپتاگون، قرص بسیار قوی آمفتامین برپایۀ محرک مصنوعی فنتالین است که به سرعت در مصرف‌کنندگان حالت سرخوشی شدید به وجود می‌آورد و به این ترتیب به شبه‌نظامیان تکفیری کمک می‌کند تا چند روز بیدار بمانند و با احساس بی‌خیالی و بی‌پروایی به کشتار ادامه دهند.ماده روانگردان کیتاگون که توسط گروهک تروریستی داعش تولید می شود ماده ای خطرناک و اعتیاد آور است که با مصرف آن حس خشونت و وحشی‌گری در فرد به وجود می‌آید. این قرص‌ها موجب از بین رفتن عصب مرکزی سروتونین (انتقال‌دهنده‌های عصبی) در مغز می‌شود و دارای عوارضی چون عقب‌افتادگی ذهنی دائمی است. کپتاگون به عنوان یک محرک، خواص ویژه‌ای دارد و نوعی احساس سرخوشی در مصرف کننده ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که فرد احساس کند که انرژی زیادی دارد. این تاثیرات باعث می‌شود که این قرص‌ها از محبوبیت زیادی در بین پیکارجویان برخوردار باشد.این خبر در تسنیم منتشر شده است.

اظهارات جنجال برانگیز همسر اردوغان

امینه اردوغان همسر رییس جمهور ترکیه با اظهارات خود در مورد مزیت های حرمسراهای سلاطین عثمانی خشم بسیاری از زنان و حتی مردان کشورش را برانگیخته است. بانوی اول ترکیه در آستانه روز جهانی زن و در یک جلسه رسمی در آنکارا گفته بود:” حرمسرا برای اعضای سلسله عثمانی در حکم یک مدرسه و آموزشگاهی بود که زنان در آن برای زندگی آماده می شدند”.این اظهارات همسر پرزیدنت رجب طیب اردوغان بلافاصله با واکنش تند و منفی در شبکه های اجتماعی روبرو شد. روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در همین رابطه به نقل از "اوزلم کوروملر” استاد دانشگاه استانبول نوشت:” در دوران سلطان مراد سوم پادشاه عثمانی در قرن شانزدهم، اصولا هیچ کتابی در حرمسراها وجود نداشت و چیزی به عنوان کتاب تنها شی ای بود که راهی به حرم نداشت”.شخص رجب طیب اردوغان نیز بارها به دلیل تفسیرهایش در مورد حقوق زنان جنجال برانگیز شده است. او در آخرین مورد و در روز جهانی زن گفت:” از نظر من یک زن در درجه نخست یک مادر است”. در همان روز زن شمار زیادی از زنان ترکیه در اعتراض به این سخنان رئیس جمهور در شهر استانبول دست به تظاهرات زدند.این خبر در شفقنا منتشر شده است.

شعری که سیدحسن خمینی خواند

در اختتامیه نهمین دوره جشنواره شعر «یار و یادگار» غزلی سروده حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی برای نخستین‌بار توسط او خوانده شد.

خورشید در این کرانه تنهاست / تنهاست که بی‌مثال و همتاست

تنها نه منم شکسته قامت / پشت فلک خمیده هم تاست

گر صبح مراست، دیده‌ی توست / ور خانه تو راست، سینه‌ی ماست

از پشت نگاهت ای پری روی / بی‌تابی قلب خسته پیداست

می‌سوزد و همچنان وفادار / می‌گرید و همچنان فریباست

وان چشم که چشمه‌ی کمال است / امروز اسیر موج غم‌هاست

خورشید نشسته بر لب جوی / یا ماه فتاده روی دریاست

روی تو نه رو، بدر ماه کامل / زلف تو نه زلف، شام یلداست

چشم تو نه چشم، چشمه‌ی نور / کام تو نه کام، جام صهباست

گفتند که تیغ ابروانت چون آه ستم کشیده برّاست

گفتم که عجب نیایدم چون / آغشته به آب دیده‌ی ماست

خیانت به فوتبال ایران کلید خورد

رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا که بحرینی هم هست پیشنهادی برای صعود راحت تر تیم ملی کشورش یا کشوری دیگر که به سیاست های سلمان نزدیک است به جام جهانی دریافت کرده است. ظاهرا یک مسافر 24 ساعته از ایران ملاقاتی در مقرکنفدراسیون فوتبال اسیا با آقای رییس داشته است و به او پیشنهاد کرده که در زمان لازم فدراسیون فوتبال ایران را تعلیق کند. افرادی در ایران به دنبال تعلیق فدراسیون فوتبال بوده اند. طبق اخبار موثقی که در اختیار عصرایران قرارگرفته حدود 40 روز قبل شیخ سلمان یک میهمان از ایران داشته است. میهمانی که پیشنهادی خیانت باری برای سلمان داشته است. یک منبع آگاه نزدیک به فوتبال در این مورد گفت:«رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا که بحرینی هم هست پیشنهادی برای صعود راحت تر تیم ملی کشورش یا کشوری دیگر که به سیاست های سلمان نزدیک است به جام جهانی دریافت کرده است. ظاهرا یک مسافر 24 ساعته از ایران ملاقاتی در مقرکنفدراسیون فوتبال اسیا با آقای رییس داشته است و به او پیشنهاد کرده که در زمان لازم فدراسیون فوتبال ایران را تعلیق کند.» این طور که گفته می شود در این ملاقات به سلمان وعده داده شده به زودی شرایطی در فوتبال ایران فراهم می شود که او می تواند ایران را تعلیق کند. تعلیق فدراسیون فوتبال ایران مساوی است با خروج همه تیم های ملی ایران از مسابقات. اتفاقی که سبب می شود تیم ملی ایران هم از مسابقات مقدماتی جام جهانی حذف شود. با توجه به سهمیه 4.5 آسیا برای جام جهانی حذف تیم ملی ایران شرایط بسیار مناسبی را برای بحرین ، عربستان یا هر کشور دیگری ایجاد خواهد کرد. سایت عصر ایران این خبر را منتشر کرده است.

اعتراف وزیر احمدی‌نزاد به اقبال اصلاح‌طلبان

وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد با اشاره به نتایج انتخابات تهران در اسفند 94 گفت: در این انتخابات مردم تهران رویکرد اصلاح‌طلبان را برای حل مسائل کشور مناسب‌تر دیدند. مردم احساس کردند که بعد از سه دوره حضور اصول‌گرایان در مجلس، حالا فصل تغییر شده است. محمود فرشیدی خاطر نشان کرد: مردم به این امید در انتخابات شرکت می‌کنند که تغییری در روند کارها ایجاد و مشکلات حل شود. وی افزود: مردم از دعواهای سیاسی استقبال نمی‌کنند. آنها معمولا بعد از انتخاب یک دولت، به مجلسی رای می‌دهند که بتواند با کمک دولت مشکلات کشور را بر طرف کند. این فعال سیاسی اصول‌گرا افزود: نوع آوری اصلاح‌طلبان در ارائه لیست انتخاباتی نیز در رای آوری آنها مهم بود. اصول‌گرایان از افراد تکراری در فهرست خود استفاده کردند و مردم احساس کردند آدم‌های جدید می‌توانند به آنها کمک بیشتری کنند. فرشیدی در مورد توهین برخی به رای مردم تهران گفت: کج سلیقه‌گی و برداشت غلط برخی افراد را نباید اشاعه داد و به آن دامن زد. این سخنان و ادامه دادن آن کم لطفی به مردم است . سایت عصر ایران این خبر را منتشر کرده است.

طعنه وطن امروز به رئیس‌جمهور

فرض است بر رئیس قوه مجریه؛ «برجام2» را که «آشتی ملی» نامیده و احتمالا به معنای «توافق با داخل» است از داخل خودشان و کابینه‌شان و معاونان و مشاوران‌شان شروع کنند؛ تا دیروز فردی را «قهرمان ملی برجام» ندانند و مدال کذا بر سینه طرف نصب نکنند و امروز بگویند از فلانی نپرسید و از بهمانی بپرسید؛ فلانی کاره‌ای نیست و تحقیرش کنند. در مثل مناقشه نیست اما این رفتار مثل مردی است که از کدخدای ده کتک بخورد اما تلافی‌اش را سر اهل و عیالش در ‌آورد (اگرچه همه می‌دانیم که دوران بزن در رو تمام شده و اگر جناب روحانی شأن جمهوری اسلامی و جایگاهی که در آن قرار گرفته را درک کند قطعاً طرف مقابل هم جرأت کدخدایی به خود نمی‌دهد). این بخشی از یادداشت امروز روزنامه وطن امروز است.

امیداورم نقشه‌شان برای ولایت فقیه نقش برآب شود

آیت‌الله محمد یزدی در نطق پایانی اختتامیه نوزدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ماهیت نظام ولایت فقیه گفت: نظام حاکمیت ولایت فقیه آنطور که باید در جهان شناخته نشده است ولی باید به صراحت گفت که همان طور که امام خمینی فرمودند حاکمیت ولایت فقیه، همان حاکمیت پیامبر و ائمه اطهار است. یزدی در پایان با بیان اینکه امیدوارم تا اگر نقشه ای برای دگرگون کردن هویت نظام ولایت فقیه وجود دارد نقش برآب شده و این نظام حفظ گردد، اظهار کرد: خوشبختانه 97 درصد کسانی که به مجلس خبرگان پنجم راه پیدا کردند همفکران شما هستند و در مسأله ولایت فقیه از دیدگاه فقهی همان نگاهی را دارند که ما در مجلس چهارم داشته ایم و امیدوارم مجلس خبرگان آینده نیز بتواند به وظایفش به خوبی عمل کنند. خبرگزاری ایسنا این خبر را منتشر کرده است.

دولت برای واردات روغن خام قانون را دور زد


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه هیئت دولت در خصوص واردات روغن خام قانون را دور زد، گفت: کاهش تعرفه واردات دانه‌های روغنی به‌معنای نابودی کشاورزی و دور زدن قانون است.عباس پاپی‌زاده با بیان اینکه کشور، وابستگی 95درصدی به واردات دانه‌های روغنی دارد و مسئولان دچار تضاد مدیریتی در این حوزه شده‌اند، افزود: کاهش تعرفه واردات دانه‌های روغنی موجب کاهش تولید این محصول در کشور شده است.وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت مستقل از وزارت جهاد کشاورزی به واردات روغن خام و دانه‌های روغنی مجوز می‌دهد در حالی که مجلس در سال 91 قانون تمرکز وظایف در بخش کشاورزی را برای جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی تصویب کرد.عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در هیئت دولت برای دور زدن قانون، روغن خام را محصول کشاورزی تلقی نمی‌کنند و به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه می‌دهند به واردات این محصول مجوز دهد.وی افزود: این به‌معنای نابودی کشاورزی و دور زدن قانون مجلس شورای اسلامی است.این خبر در خبرگزاری دانشجو منتشر شده است.

معلول شدن روزانه 100نفر به خاطر تصادفات

رئیس سازمان جوانان هلال احمر گفت: روزانه به دلیل تصادفات 100 معلول به جمعیت معلولان کشور اضافه می شود.مسعود حبیبی با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر پویش مردمی « نه به تصادفات جاده ای» راه اندازی شده و تلاش می کنیم در قالب این کمپین سه موضوع مهم بستن کمربند ایمنی، دوری از سبقت غیر مجاز و رانندگی نکردن  در زمان خستگی  و خواب آلودگی را به شهروندان گوشزد کنیم.این خبر در میزان منتشر شده است.
 
انتقاد شدید امام جمعه قزوین از مشاور روحانی

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسمی که به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد جامع شهر محمدیه برگزار شد، اظهار کرد: برای عده‌ای پیروزی جبهه دین با کفار تفاوتی ندارد، برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که در سوریه، آمریکا و همراهانش که‌‌ همان انگلیس، اسرائیل و وهابیت سعودی هستند، پیروز شوند و یا مردم آن کشور به پیروزی دست پیدا کنند.وی تأکید کرد: اینکه آقای سریع‌القلم، مشاور ارشد رئیس جمهور می‌گوید «دولت پول برجام را صرف مبارزه با داعش نمی‌کند»، نقشه شیطان است و با این جمله می‌خواهند شهدای مدافع حرم را محاکمه ‌کنند.این خبر در میزان منتشر شده است.

روایت جدید ظریف از قدم زدن با کری

«تصور من در تمام مذاکرات این است که در هر محل مذاکره‌ای لااقل چندین سازمان جاسوسی مشغول شنود هستند. لذا گاهی اوقات اگر واقعا به دنبال شرایطی هستید که در آن شنود صورت نگیرد باید به فضای آزاد بروید. هیچ راه دیگری جز قدم زدن در فضای آزاد وجود ندارد. در حال حاضر هم که تمام حقایق در خصوص شنود مذاکرات توسط رژیم صهیونیستی هم در سوئیس و هم در اتریش منتشر شده است. به هرحال به من گفته شد که این دالان به اصطلاح آمریکایی‌ها جارو (sweep) شده است.(با خنده) البته احتمالا فقط شنود خودشان را باقی گذاشته بودند. من تمام این مسائل را در دیپلماسی مفروض می‌گیرم چرا که که آرتیست بازی در دیپلماسی جواب نمی‌دهد بلکه باید مفروض بگیریم هر آنچه در اتاق مذاکره یا حواشی آن گفته می‌شود توسط چند سرویس جاسوسی ضبط می‌شود و لذا باید مراقب حرف‌هایی که زده می‌شود، بود. بسیاری از ما از خدا که محضر عالم اوست و گفته و ناگفته را می‌شنود، چندان واهمه‌ای نداریم حداقل از خلق خدا بترسیم. در این قبیل مذاکرات همواره باید مراقب بود چرا که امکان دارد اگر حرف بیجایی زده باشید چند سازمان جاسوسی شما را لو بدهند.»این سخنان در گفتگوی محمدجواد ظریف با سالنامه اعتماد بیان شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار