رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی درمانگاه خیریه الزهرای ایلام گفت: نامگذاری یک روز در طول سال به عنوان روز جهانی سلامت کلیه بیانگر اهمیت سلامت این عضو حیاتی بدن است.
کد خبر: ۱۹۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰ 10 March 2016

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی درمانگاه خیریه الزهرای ایلام گفت: نامگذاری یک روز در طول سال به عنوان روز جهانی سلامت کلیه بیانگر اهمیت سلامت این عضو حیاتی بدن است.

به گزارش تابناک ایلام؛دکتر عبدالخالق کیخاوندی اظهار کرد: نارسایی های کلیوی حاصل بی توجهی ما به این عضو بدن است که ممکن است این نارسایی ها در دراز مدت منجر به پیوند کلیه، دیالیز و حتی مرگ فرد بیمار شود.
وی افزود: دفع سموم از بدن، تنظیم میزان اسید و باز، آب و نمک، اوره بدن از مهمترین وظایف کلیه ها است که اختلال در روند کار کلیه در تنظیم این مقادیر سلامت افراد را با خطر و چالش مواجه می سازد.
وی یادآور شد: یکی از مهمترین نشانه های سلامت یا آسیب دیدگی کلیه ها، تغییرات ایجاد شده در ادرار یا نوع دفع ادرار است که اگر ادرار همرنگ آب نباشد، یا هنگام دفع با سوزش و درد و همراه با خون یا پروتئین باشد این امر نشانه اختلال در عملکرد کلیه ها و نیاز به آزمایش ادرار است.
کیخاوندی با اعلام اینکه بسیاری از بیماری ها همچون دیابت، رشد غده در بدن و فشار خون بر کارایی صحیح کلیه ها تاثیر می گذارد، گفت: افراد دارای این گونه بیماری ها، برای حفظ سلامت خود به ویژه سلامت کلیه ها باید حتما روند مداوای خود را جدی پیگیری کنند.
وی از همه مردم خواست، از پرخوری، کم تحرکی، مصرف گوشت قرمز زیاد به خاطر وجود اوره، گوجه فرنگی و گریپ فروت به مقدار زیاد به علت وجود اگزالت خودداری کنند و حتما، مصرف آب زیاد، نمک کم، و ورزش را مد نظر داشته باشند.
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی به مردم استان ایلام اطمینان خاطر داد: که آب استان ایلام برخلاف باور عمومی سنگ ساز و آسیب رسان برای کلیه ها نیست، بلکه تغییر در الگوی زندگی و عدم رعایت مسایل بهداشتی موجب نارسایی در کلیه های افراد می شود.
در استان ایلام 284 نفر بیمار کلیوی انجمن حمایت از بیماران کلیوی درمانگاه خیریه الزهرای ایلام هستند که از این تعداد 60 درصد را بیماران پیوند کلیه و 40 درصد نیز بیماران دیالیزی تشکیل می دهند.
دهم مارس برابر با 20 اسفند به نام روز جهانی کلیه نامگذاری شده و شعار امسال این روز نیز 'اقدام زود هنگام برای پیشگیری' است.
به گزارش ایرنا، شایع ترین علایم نارسایی کلیه عبارتند از: تهوع و استفراغ، کاهش میزان ادرار، تورم، به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم، طعم نامطبوع در دهان و احساس بویی شبیه به ادرار در بازدم، خستگی مزمن، تنگی نفس، کاهش اشتها، مشاهده خون در ادرار، مشاهده کف در ادرار، ایجاد ضایعات پوستی و کاهش حافظه است.
لازم است که افراد به محض مشاهده این عوامل؛ به خصوص تغییرات ادرار به پزشک مراجعه کنند. تشخیص انواع بیماری های کلیوی به کمک آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی انجام می شود.
در صورت مراجعه زودهنگام به پزشک، بسیاری از بیماری های کلیه قابل درمان هستند ولی در صورت بی توجهی به نارسایی منجر می شوند.
افراد بالای 60 سال ، بیماران دیابتی، افراد با فشار خون بالا، افرادی با پیشینه بیماری های قلبی و سکته مغزی، سابقه خانوادگی از بیماری های کلیوی، افراد سیگاری وافراد چاق بشترین افرادی هستند که در معرض بیماری و نارسایی کلیوی قرار می گیرند./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار