رئیس اداره منابع طبیعی آرادان:
به گزارش تابناک سمنان،رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان گفت: مراتع ییلاقی این شهرستان در سال 94 مستعد برداشت و بهره برداری از 20 تن شیرابه باریجه است.
کد خبر: ۱۹۳۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵ 07 March 2016
علیرضا رهایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : 20 سامانه مرتعی در مساحتی بالغ بر 10 هزار هکتار در آرادات شرایط تولید و بهره برداری گیاه و شیرابه باریجه دارد.
وی اظهار داشت : به دلیل اقلیم منطقه ، شرایط گیاه باریجه و همچنین تولید بذر برداشت این گیاه در سطح مراتع ییلاقی شهرستان آرادان توسط بهره برداران و مرتع داران ممنوع شد.
وی خاطرنشان کرد: گیاه باریجه هر چند سال یکبار به مرحله بذردهی می رسد و امسال کشور با کمبود بذر این گیاه مواجه بود و این در حالی است که در آرادان 200 کیلوگرم بذر باریجه جمع آوری و در قالب قراردادی از مردم خریداری شد.
به گفته وی همین بذر به صورت رایگان در اختیار بهره برداران قرار گرفت تا کشت و برداشت این گیاه دارویی گسترش یابد.
رهایی ادامه داد : شهرستان آرادان دارای 471 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی است که 150هزار هکتار آن را مراتع تشکیل می دهد که شامل مراتع ییلاقی به مساحت 50 هزار هکتار، مراتع قشلاقی با مساحت 80 هزار هکتار و مراتع میان بند با مساحت 20هزار هکتار وسعت است.
رئیس اداره منابع طبیعی آرادان به فعالیت هشت تشکل مردم نهاد در این شهرستان اشاره کرد و افزود: این تشکل ها از سال 76 با آغاز به کار مدیریت پایدار منابع آب و خاک حوزه حبله رود در استان سمنان، شروع به فعالیت کرده و با اداره منابع طبیعی و جهاد کشاورزی شهرستان همکاری می کنند که تا به امروز در استان و سازمان عملکرد قابل قبولی ارائه داده اند .
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آرادان تصریح کرد : با هدف اجرای مدیریت جامع حوزه آبخیز رامه در سال 94 در حدود 800 هکتار از اراضی مرتعی و بیابانی عملیاتی شامل اجرای پروژه کپه کاری بذر باریجه در مراتع ییلاقی در 50 هکتار، اجرای عملیات بذرپاشی در مرتع ییلاقی و میان بند 300 هکتار اجرای عملیات مدیریت کنترل هرزآبها و روان آبها توام با بذرپاشی در 300 هکتار، اجرای عملیات نهالکاری تثبیت شنهای روان در سطح 70 هکتار، اجرای کمربند حفاظتی به طول سه کیلومتر، اجرای عملیات احداث بادشکن زنده به طول 15 کیلومتر اجرایی شد.
وی گفت : در 150 هزار هکتار از عرصه های مقطعی شهرستان آرادان محافظت قُرُق مدیریت چرا در اراضی اجرا می شود و 10 باب آبشخور فلزی در اختیار دامداران و مرتعداران قرار گرفته است.
رهایی افزود: در سال جاری در رسیدگی به تخلفات واحد حقوقی 15 پرونده تشکیل شد که رأی برای آنها صادر شده و با متخلفین و متصرفین برخورد قانونی شد.
وی یادآور شد : 65 هکتار از اراضی که توسط متخلفین و متصرفین برداشت غیرقانونی شده بود به نفع دولت بازگردانده شد.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آرادان گفت: درآمد خسارات وارده به عرصه های منابع طبیعی در این شهرستان حدود 250 میلیون ریال بوده است و 120 درصد پیشرفت ریالی و فیزیکی در بحث اخذ درآمد ناشی از صدور و تمدید پروانه چرای دام در حدود 70 میلیون ریال حاصل شد.
رهایی از کاشت 40 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی در شهرستان خبر داد و گفت : حفظ و حراست از منابع طبیعی وظیفه ای همگانی است.
وی یادآور شد: امسال به جای توزیع درخت اکالیپتوس به دلیل رونده و مخرب بودن ریشه و رشد سریع و جذب رطوبت هوا، درختان زبان گنجشک ، کاج و سنجد بین شهروندان توزیع شد.
شهرستان آرادان دارای 471 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی است.
47 هزار واحد دامی متکی به مرتع، حدود 290 هزار هکتار بیابان و کویر و 200 هکتار جنگل های ارس در شهرستان آرادان وجود دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار