رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور:
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور گفت: پنج هزار و 30 میلیارد ریال تسهیلات به طرحهای شرکت های دانش بنیان از سوی این صندوق پرداخت شده که چهار هزار میلیارد ریال آن در سالجاری و مابقی در سال 93 اختصاص یافته بود.
کد خبر: ۱۹۳۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳ 07 March 2016
به گزارش تابناک یزد،بهزاد سلطانی در آستانه سفر رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به استان یزد در جمع مدیران و اساتید دانشگاه یزد افزود: این صندوق در ابتدا به عنوان یک نهاد غیردولتی با سرمایه 30 هزار میلیارد ریالی راه اندازی شد و تنها وظیفه تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شرکتها را بر عهده دارد.
وی با اشاره به شرایط خاص این نهاد در حمایت از طرحها گفت: هم اکنون از 9 هزار شرکت موجود ، دو هزار و 163 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که 61 درصد آن شرکت های نوپا هستند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور افزود: تاکنون یکهزار و 363 طرح از سوی این شرکت ها به صندوق نوآوری معرفی شده اند که از این تعداد 838 طرح بر اساس ویژگی ها و شروط مرتبط مصوب شده است.
سلطانی با اشاره به اینکه معیارهای دانش بنیان شدن شرکت ها در سایت معاونت علمی رئیس جمهوی عنوان شده است، خاطرنشان کرد: ثبت شدن در اداره ثبت شرکت ها، تعاونی یا خصوصی بودن، ارائه طرح های اقتصادی و دانش بنیانی و نداشتن سابقه منفی حرفه ای از شروط استفاده شرکت های دانش بنیان از صندوق نوآوری و شکوفایی است.
وی یادآور شد: از ابتدای تاسیس و با احتساب بودجه اختصاصی امسال این نهاد تاکنون 11 هزار و 600 میلیارد ریال بودجه داشته ایم با این حال هشت هزار و 320 میلیارد ریال پرداخت کرده ایم ضمن آنکه یکهزار و 900 میلیارد ریال هم طرح در دست بررسی داریم.
این مسئول با بیان اینکه یکی از خدمات صندوق نوآوری، ارائه تسهیلات با نرخ سود 14 درصد به شرکت های دانش بنیان است، ادامه داد: خبر خوش اینکه با توجه به پایین آمدن نرخ سود بانک ها، این رقم به 12 درصد کاهش یافته و این روند کاهش باتوجه به کمتر شدن سود بانک ها و متناسب با آن ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به ارائه تسهیلات چهار درصد برای شرکت های نوپا اظهار کرد: برای شرکت های نوپا این تسهیلات سه میلیارد ریال است اما برای سرمایه گذاری و مشارکت در طرحها سقف بودجه و هزینه نداریم .
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور یادآور شد: توانمندسازی شرکت های دانش بنیان نیز فعالیت جدیدی است که بتازگی از سوی این صندوق شروع شده و با استخراج نقاط ضعف شرکتهای دانش بنیان آنها را در توقیت این مشکلات تشویق می کنیم.
سلطانی تاکید کرد: باید در کشور و دانشگاهها فضایی ایجاد شود تا شعار 'هر 10 دانشجو یک شرکت دانش بنیان' با همت اساتید دانشگاهی محقق شود و از استادان می خواهیم با تشکیل شرکت و تقسیم سهام آن بین دانشگاه ، استاد و دانشجو وارد این عرصه شوند.
وی از آمادگی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور برای حمایت از رساله ها و پایان نامه های دارای شرایط تجاری سازی خبر داد تا ضمن ایجاد اشتغال زمینه درآمدزایی برای هر سه گروه فراهم شود.
این مسئول یادآور شد: طرحها بعد از ارائه مورد بازارسنجی ، مطالعه فنی ، بررسی مالی و بررسی فضای مدیریتی و سیستمی قرار می گیرد و اگر سابقه بدهی قبلی و پرداخت نکردن تسهیلات قبلی و سابقه منفی نداشت از تسهیلات بهره مند خواهد شد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور درباره وضعیت استان یزد در حوزه شرکت های دانش بنیان نیز گفت: هم اکنون 67 شرکت دانش بنیان در این استان فعالیت دارند که این تعداد 3 درصد شرکت های دانش بنیان کل کشور را به خود اختصاص داده و آمار خوبی است.
سلطانی با بیان اینکه این آمار نسبت به نرخ جمعیتی 1.4 درصدی این استان مطلوب است، اظهار کرد: استان های کمی در کل کشور وجود دارند که از این وضعیت مناسب برخوردار هستند.
وی درباره وضعیت یزد در تعداد شرکتهای دانش بنیان هم اظهار کرد: تاکنون 48 طرح از سوی شرکت های دانش بنیان استان یزد به صندوق ارائه شده که از این تعداد 29 طرح مصوب شده و مبلغ 70 میلیارد ریال به آنها تعلق گرفته که با توجه به آمار کشوری تنها 1.4درصد میانگین کشور است.
این مسئول خاطرنشان کرد: نرخ کل کشور در این خصوص پایین است و استان یزد نباید به این مقدار بسنده کند چون این استان ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال دارد که می توان با استفاده از این توانمندیها و حمایت مسئولان استانی شرایط فعالیت شرکت های دانش بنیان را ایجاد کرد.
این مسئول استقبال از صندوق نوآوری را مطلوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: این نهاد در تلاش است بخشی از مشکلات فناوری و کسب و کار را حل کند و همه پژوهشگران بویژه پژوهشگران جوان می توانند با ارائه طرحهای دانش بنیان از مزایا و تسهیلات این صندوق بهره مند شوند.
در این جلسه اساتید و پژوهشگران دانشگاه یزد نیز سئوالات خود را درخصوص این صندوق مطرح کردند.
ایرنا یزد، محمد صالح اولیا رئیس دانشگاه یزد هم در این جلسه حمایت از اساتید برای فعالیت در ساختمانهای دانشگاه در قالب شرکتهای دانش بنیان را خواستار شد و افزود: در کنار این امر باید در تعریف شرکت های دانش بینان تغییری ایجاد شود چون تسهیلات این صندوق به طرحهای دانش بنیان تعلق می گیرد و لزومی ندارد شرکت دانش بنیان باشد یا نباشد.
رئیس جمهوری به همراه برخی از اعضای هیات دولت در سفری یکروزه میهمان مردم یزد هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار