استاندار ایلام بر استفاده از تجربیات سایر کشور در حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به اقلیم خشک کشور باید از تجارب و فناوری های کشورهای دیگر به منظور مدیریت جامعه منابع طبیعی بهره برد.
کد خبر: ۱۹۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶ 05 March 2016

استاندار ایلام بر استفاده از تجربیات سایر کشور در حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به اقلیم خشک کشور باید از تجارب و فناوری های کشورهای دیگر به منظور مدیریت جامعه منابع طبیعی بهره برد.

به گزارش تابناک ایلام؛ محمدرضا مروارید روز شنبه در آیین گرامیداشت هفته منابع طبیعی در دانشگاه ایلام اظهار کرد: ایجاد مراکز جامع پژوهشی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی، تدوین و راه اندازی طرح های زیست محیطی و منابع طبیعی بر اساس نیازسنجی موجب توسعه جنگل ها و حفظ عرصه های طبیعی می شود.
وی افزود: تلاش مجامع جهانی برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و کاهش فشار بر عرصه ها باید بیشتر شود و ایران نیز باید همگام با فناوری های روز دنیا و تجارب دیگر کشورها برای توسعه جنگل ها و عرصه های زیست محیطی طبیعی گام بردارد.
استاندار ایلام با اشاره به اهمیت منابع طبیعی و حفاظت از این عرصه ها از سوی همه اقشار گفت: در تبلیغات اخیر نامزدهای انتخابات مانور دهی و تبلیغات برای حفاظت، احیا و توسعه منابع طبیعی استان بسیار کمرنگ و کم اثر بود.
مروارید یادآور شد: حفظ منابع طبیعی تنها با تدوین برنامه های مدیریت جامع منابع بر اساس نیازسنجی های استان و ایجاد تعادل بین ذخایر موجود در عرصه های طبیعی، ایجاد توسعه پایدار و بهره برداری از طبیعت توسط مردم امکان پذیر است.
وی با اعلام اینکه منابع آبی باید به درستی و کارشناسی شده مدیریت شوند، تاکید کرد: در جریان بروز سیل آبان امسال، طرح های آبخیزداری منابع طبیعی استان موفق به ذخیره سازی 300 میلیون متر مکعب آب از سیلاب ها و هدایت آن به سفره های زیرزمینی شد.
وی گفت: آب ذخیره شده در پشت سدها، روان آب های حاصل از بارش نزولات جوی و دیگر منابع آبی موجود در استان باید به درستی و با ایجاد طرح هایی چون آبخیزداری، آبخوان داری، سد سازی کارشناسی شده مدیریت و یا به سفره های زیرزمینی هدایت و ذخیره سازی شوند.
وی با بیان اینکه یک میلیون و 400 هزار هکتار معادل 80 درصد کل گستره استان ایلام را منابع طبیعی و محیط زیست طبیعی تشکیل داده است، اضافه کرد: جنگل کاری های انجام شده در استان در کل کشور نمونه و بی نظیر است ضمن اینه استان ایلام ظرفیت افزایش فعالیت هایی در زمینه احیا و توسعه جنگل با همکاری مردم و بهره برداران را دارد.
استاندار ایلام افزود: نکته حایز اهمیت اینکه در برخی از مناطق استان زندگی روستاییان و عشایر با جنگل و مرتع به شکل عمیقی و از گذشته های دور تا کنون در هم آمیخته است و مسئولان منابع طبیعی باید در مدیریت این عرصه های طبیعی نیازها و نوع زندگی بهره برداران و روستاییان را با آگاهی بخشی های لازم در نظر بگیرند و امکانات مناسب برای همزیستی مسالمت آمیز آنها با طبیعت را فراهم سازد.
مروارید درباره انجام طرح های توسعه ای چون راه سازی، ایجاد شبکه های گاز، برق، مخابرات در دل جنگل ها و عرصه های طبیعی تاکید کرد: انجام این طرح ها باید با بروز کمترین خسارت و قطع درختان طبیعی باشد و در صورت لزوم به تخریب عرصه ها، باید به شیوه های مختلف این تخریب های طبیعی جبران شود.
این همایش در محل سرسرای دانشگاه ایلام، با حضور جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی، اساتید و دانشجویان دانشگاه همزمان با روز درختکاری برگزار شد.
در پایان این همایش استاندار ایلام به پاس تلاش های بی وقفه مدیریت و کارکنان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با اهدای لوح تقدیر از پرسنل این اداره کل قدردانی کرد. در این آیین همچنین از خردسال ترین و کهنسال ترین همیار طبیعی قدردانی شد.

 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار