مروری بر روزنامه های امروز شنبه پانزدهم اسفند،
روزنامه های آغاز هفته عمدتا موضوع فوت آیت الله طبسی و پیام های تسلیت به این مناسبت را در کانون توجه قرار داده اند. با این حال به تدریج روزنامه ها از فضای انتخاباتی خارج می شوند و موضوعات اقتصادی و اجتماعی را مورد توجه قرار می دهند. اگرچه موضوع اظهارات قاضی پور نماینده ارومیه نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است که برخی به آن واکنش نشان داده اند.
کد خبر: ۱۹۲۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲ 05 March 2016

روزنامه های آغاز هفته عمدتا موضوع فوت آیت الله طبسی و پیام های تسلیت به این مناسبت را در کانون توجه قرار داده اند. با این حال به تدریج روزنامه ها از فضای انتخاباتی خارج می شوند و موضوعات اقتصادی و اجتماعی را مورد توجه قرار می دهند. اگرچه موضوع اظهارات قاضی پور نماینده ارومیه نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است که برخی به آن واکنش نشان داده اند.

به گزارش«تابناک»، در اکثر روزنامه های امروز صبح موضوع فوت آیت الله طبسی و پیام های تسلیت بخش عمده مطالب صفحه اول را پوشش داده است. در ادامه تصاویر بخش هایی از واکنش روزنامه ها را مشاهده می نمایید.

«روزنامه اعتماد» در گفت و گو با علی اکبر ناطق نوری به ارزیابی عملکرد دولت آقای روحانی از دیدگاه وی می پردازد. این روزنامه در این گفت و گو با عنوان«از روحاني راضي هستم» به نقل از آقای ناطق می نویسد: « مثلا در همين مساله رياست‌جمهوري هم آقاي روحاني خيلي به من اصرار مي‌كرد. آقاي هاشمي هم به من اصرار مي‌كردند كه شما بيا. شايد براي‌تان جالب باشد كه بدانيد در مجمع تشخيص مصلحت نظام كه هستيم بعد از جلسه رسمي، ناهار را نزد آقاي هاشمي مي‌مانيم. چند نفر هستيم كه ناهار را بعد از جلسه مجمع با هم مي‌خوريم كه عده‌اي هم شوخي مي‌كنند و ما را «انجمن اسلامي مجمع» خطاب مي‌كنند. در اين گروه قبل از انتخابات ٩٢ بحث بر سر اين بود كه رييس‌جمهور چه كسي باشد؟ همه اين افراد به من اصرار مي‌كردند كه كانديدا شوم. يادم هست كه يك روزي آقاي روحاني همين بحث را مطرح كرد كه آقاي هاشمي گفت: «خب شما هر دو بياييد.» آقاي روحاني گفت: اين‌طوري كه نمي‌شود و من هميشه نفر دوم فلاني بوده‌ام و ايشان اگر بيايد من حتما نمي‌آيم.» من گفتم: «بنده چون قطعا تصميم دارم نيايم بنابر اين شما بيا و اگر آمدي من حمايت مي‌كنم» و تا اندازه‌اي هم كه از دستم بر مي‌آمد، وظيفه‌ام را انجام دادم؛ راضي هم هستم و براي موفقيت ايشان هم همواره دعا مي‌كنم. »


«روزنامه کیهان» البته همچنان موضوع انتخابات را رها نکرده است و با تمام قوا درصدد است تا اثبات کند که روحانی و اصلاح طلبان در این انتخابات شکست خورده اند. این روزنامه در ستون اخبار ویژه امروز خود در خبری با عنوان«پیروزی 0/7 درصدی و کاهش 5 درصدی رأی روحانی در تهران» می نویسد:« روحانی چگونه بازی انتخابات را واگذار کرد و خطر سقوط در سال 96 جدی شده است؟ خبرگزاری دانشجو با طرح این پرسش نوشت: روحانی در میان منتخبین مردم تهران اول نشد؛ دوم هم نشد! او بعد از آیت‌الله امامی کاشانی در جایگاه سوم ایستاد و این بار حتی از تکرار رکورد ناپلئونی سال 92 در تهران بازماند.

انتخابات هفتم اسفند را می‌توان یک «انتخابات زودهنگام» برای روحانی دانست، او این شانس را داشت تا پیش از خرداد 96، یک بار دیگر خود را در معرض آرای مردم قرار دهد. روحانی در جایگاه سوم ایستاد. مردی که سه سال پیش و تنها با سیصد هزار رأی بیشتر و کسب 50 به علاوه هفت دهم درصد آرا توانست به عنوان رئیس جمهور برگزیده شود، این بار حتی از تکرار همان رکورد هم در تهران بازماند. انتخابات حاوی پیام‌های روشنی برای روحانی بود، شاید به همین خاطر او در میان خودروسازان گفت: «انتخابات بسیار «معناداری» در ایران انجام شد، آرای مردم صدها جلد کتاب حرف و سخن و رهنمود برای همه ما دارد.»

خبرگزاری دانشجو می‌نویسد: در خبرگان تهران، آرای آیت‌الله امامی کاشانی بیشتر از روحانی بود؛ آیت‌الله دوست‌داشتنی تهرانی‌ها که در تمام این سال‌ها با خطبه‌های اخلاقی‌اش در نماز جمعه شناخته می‌شود، توانست از آقای رئیس جمهور پیشی بگیرد، او نه تبلیغات خاصی کرد، نه تریبون آنچنانی در اختیار داشت. مقایسه شود با روحانی، ‌مردی که نه تنها خود مجری انتخابات بود، بلکه از حمایت یک لشگر رسانه و روزنامه و تبلیغات‌چی داخلی و خارجی و یک دوجین سلبریتی هم برخوردار بود.

مجموع آرای مأخوذه در انتخابات مجلس خبرگان حوزه انتخابی تهران آمار 4/178/524 نفر شرکت‌کننده را نشان می‌دهد، که تنها تعداد 2/238/166 نفر نام حسن روحانی را روی برگه نوشته بودند، و 1/940/358 نفر به او رأی نداده بودند. نباید فراموش کرد روحانی هم در لیست جامعتین، و هم در لیست هاشمی به صورت مشترک حضور داشت، این یعنی بخشی از جریان اصولگرا نیز به واسطه تعلقات سنتی به جامعتین، به ایشان هم رأی دادند. این که چه میزان از همین آرا به خاطر حمایت جامعتین، و چه میزان به خاطر حمایت هاشمی و رسانه‌ها است، می‌تواند محل مناقشه قرار گیرد، با این همه بررسی برگزیدگان انتخابات در سایر حوزه‌های انتخاباتی نشان می‌دهد، اکثریت قاطع نمایندگان مردم در مجلس خبرگان آینده از حمایت جامعتین برخوردار بودند.

خبرگزاری دانشجو با اشاره به کاهش 5 درصدی آرای روحانی در تهران و در مقایسه با سال 92 می‌نویسد: بررسی گرایشات سیاسی منتخبین مردم در شهرها و حوزه‌های انتخابی گوناگون در سراسر کشور نیز نشان می‌دهد، اعتدال‌گرایان در اقلیت مطلق قرار دارند. آن‌ها تنها توانسته‌اند 5 درصد کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص دهند، حتی اگر قرار باشد تعداد منتخبین اصلاح‌طلب را نیز از سراسر کشور به این آمار اضافه کنیم، باز هم از عدد منتخبین منتقد دولت و اصولگرایان که حدودش نیمی از کرسی‌ها را در اختیار دارند کمتر خواهد شد.

این میزان قابل مقایسه با نتایج انتخابات مجلس ششم است که آن زمان (سال 1378) 220 نماینده اصلاح‌طلب و همسو با دولت اصلاحات انتخاب شدند.»


«روزنامه شرق» نیز در کاریکاتوری به موضوع افزایش سقف برداشت نقدی از عابر بانک ها واکنش نشان داده است.این کاریکاتور را ساسان خادم به تصویر کشیده است.


«روزنامه جوان» در تیتر یک امروز خود به مصوبه جدید برای افزایش وام مسکن به 160 میلیون تومان واکنش نشان داده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان« سود 170میلیونی از وام 160 ميليوني» می نویسد:« شوراي پول و اعتبار درحالي به‌تازگي با پرداخت وام ۱۶۰ميليون توماني به زوج‌هاي جوان برای خريد مسكن موافقت كرده است كه به اعتقاد كارشناسان كمتر زوجي مي‌تواند از پس اقساط 2/3 ميليون توماني و سود ۱۷۱ميليون توماني اين وام برآيد، بدين ترتيب عملاً اين اقدام دولت براي رونق مسکن هم مانند تلاش‌هاي قبلي‌اش نافرجام مي‌ماند. گفتني است تعداد معاملات مسكن در تهران كه در زمستان 92 در محدوده60 هزار قرار داشت، در فصل پاييز 94 به 35هزار معامله نزول كرده است.

به گزارش «جوان»، شوراي پول و اعتبار در جلسه هفته گذشته خود با امکان اعطاي تسهيلات مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن يکم به زوجين خانه‌اولي براي يک پلاک ثبتي از 80، 60 و 40 ميليون تومان به‌ترتيب 160 ميليون تومان در شهر تهران، 120 ميليون تومان در مراکز استان‌ها و شهرهاي بالاي 200 هزار نفر و 80 ميليون تومان در ساير مناطق شهري با رعايت حداکثر تسهيلات معادل 80 درصد ارزش ملک موافقت کرد.

قرار است وام‌هاي جديد با نرخ سود 14 درصد به زوج‌هاي جوان (به شرط سپرده‌گذاري در صندوق پس‌انداز يكم مسكن) پرداخت شود، به‌عبارت ديگر در بازپرداخت 12ساله وام 160 ميليون توماني تهران مسکن زوج‌هاي جوان بايد ماهانه حدود 2/3 ميليون تومان قسط پرداخت کنند. در واقع در ماه دوازدهم سال 12 زوج‌هاي جوان 171 ميليون تومان سود براي وام 160 ميليون توماني مسکن پرداخت مي‌کنند.»


«روزنامه قانون» در گزارشی به یکی از دغدغه های اصلی این روزهای جامعه امریکا و همچنین جهان واکنش نشان داده است. ترامپ نامزد جنجالی جمهوری خواهان که به احتمال زیاد در دور نهایی رقیب هیلاری کیلینتون دموکرات خواهد بود، نگرانی های زیادی در جامعه امریکا به وجود آورده است. چرا که ترامپ در بسیاری از موضوعات دیدگاه های افراطی دارد. قانون در این گزارش با عنوان« همه علیه ترامپ، ترامپ علیه همه!» می نویسد:« عجیب و غریب شد‌ه است انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ سر نخواستن نفر اول جمهوریخواهان د‌ر نظرسنجی های و پیش انتخابات، حسابی د‌عواست! بیشتر بزرگان و حتی کوچکترهای حزب قد‌یمی، چشم د‌ید‌ن د‌ونالد‌ ترامپ را ند‌ارند‌ اما نظر مرد‌م چیز د‌یگری است ؛ او با فاصله‌ای نسبتاً زیاد‌ از رقبای د‌رون حزبی خود‌ش پیش است و خیال کنار رفتن هم ند‌ارد‌. شاید‌ اگر پیچ و مهره‌های ترامپ د‌ست اوباما بود‌، او همین امروزآنها را باز می کرد‌ تا از شر این آد‌م آهنی که هم بین د‌موکرات ها و هم بین جمهوریخواهان مغضوب است، راحت شوند‌! البته شومن معروف نیویورکی آنقد‌ر مشاوران باهوش و مجرب د‌ارد‌ که حساب همه چیز را کرد‌ه است. او روز جمعه اعلام کرد‌ که حتی اگر جمهوریخواهان او را نخواهند‌، به عنوان کاند‌ید‌ای مستقل د‌ر انتخابات شرکت خواهد‌ کرد‌!

ترامپ، د‌ر این یکی ،د‌و روز اخیر به بیانیه د‌اد‌ن هم روی آورد‌ه است و هر کسی کوچک ترین حرفی د‌ر باره او بزند‌، بلافاصله از خجالتش د‌ر می آید‌. د‌و نفر از کسانی که ترامپ را مورد‌ حمله لفظی قرار د‌اد‌ند‌، رقبای جمهوریخواه اوباما د‌ر سال 2008 و 2012 بود‌ند‌؛ جان مک کین و میت رامنی.

همان طور که د‌ر تابلوی نتایج، مشاهد‌ه می کنید‌، تا اینجای کار، هیلاری و د‌ونالد‌ ، بهترین نتیجه ممکن را گرفته اند‌ اما همان که پیش تر هم د‌ر این صفحه گفتیم، هر چیزی تا نوامبر آیند‌ه امکان د‌ارد‌.

روایت ناطق از نحوه انتخاب روحانی/ سود 170میلیونی از وام 160 ميليوني!

کنار رفتن کلینتون و ترامپ به همان اند‌ازه ماند‌ن‌شان محتمل است؛ باید‌ منتظر باشیم و ببینیم که آیا این د‌و نفر، کم می آورند‌ یا اینکه تا آخر د‌ر جبهه کارزارهای تبلیغاتی انتخاباتی، باقی خواهند‌ ماند‌! هر چه هست، سال 2016 تا اینجا عجیب ترین و پیچید‌ه ترین روند‌ تبیلغاتی را پشت‌سر گذاشته است؛ چه کسی می د‌اند‌ که آخر سر چه می شود‌؟»


«روزنامه دنیای اقتصاد» در گفت و گو با حسین مرعشی سخنگوي حزب کارگزاران سازندگی با عنوان« اقتصاد ایران نیاز به تصمیمات جسورانه دارد» می نویسد:« سخنگوي حزب کارگزاران سازندگی هر چند در این گفت‌وگو از ردصلاحیت‌ها گلایه می‌کند و آن را خارج از حد انتظار توصیف می‌کند، در عین حال انتخابات 94را ادامه انتخابات 92 می‌داند.او همچنین با اشاره به 12سال حاکمیت اصولگرایان در کشور و بابیان اینکه آنها فرصت تاریخی خودرا سوزاندند، تاکید می‌کند که ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به‌عنوان برنده این انتخابات باید بداند که اعتماد مردم در روز 7 اسفند به آنها همیشگی نخواهد بود. رئیس کارگروه استان‌های شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، همچنین در این گفت‌وگو از اعتقادش به ترمیم دولت هم در سطح کابینه و هم در سطح استانداران سخن می‌گوید و تاکید می‌کند با حرکت‌های لاک‌پشتی نمی‌شود اقتصاد ایران را راه انداخت. مر‌عشی همچنین با اشاره به مشارکت 62 در‌صدی مردم در انتخابات مجلس اظهار امید‌واری می‌کند که میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری به 70 در صد برسد.»


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار