از صددرصد مشکلات واحدهای تولیدی استان، حدود 90 درصد مربوط به مشکلات بانکی و مابقی مربوط به تعویض وثیقه، استمهال وام، تقسط مجدد، مالیات و تأمین اجتماعی است.
کد خبر: ۱۹۲۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶ 04 March 2016
درحالیکه سیستم بانکی در اقتصاد کشور می بایست بعنوان موتور محرکه اقتصادکشوربا حمایت از تولیدگنندگان نقش موثری را در رشد وشکوفایی اقتصادی کشور ایفا نماید اما سالهاست که از عدم همکاری سیستم بانکی با تولیدگنندگان بعنوان یک آسیب جدی ومانعی بر سرراه تولید وتوسعه در کشور یاد می شود.
به گزارش تابناک ایلام ،هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ واحد صنعتی در استان ایلام وجود دارد که طبق آمار غیررسمی بیش از نیمی از واحدهای صنعتی استان ایلام تعطیل و نیمه‌فعال هستند که در این بین مشکلات مالی در صدر چالش‌های این بخش قرار دارد اما طی چند سال گذشته نبود حمایت‌های بانکی و تامین سرمایه در گردش موجب شده برخلاف رویاهای اولیه فعالان صنعتی استان این رونق را تا حدود بسیار زیادی از شهرک‌های صنعتی گرفته و سبب تعطیلی تعدادی از این واحدها شود.
صنعت نوپای ایلام که امید می‌رفت پس از سال‌های جنگ تحمیلی با حمایت‌های دولتی و بخش خصوصی کمر راست کند و ایلام را در زمره استان‌های برخوردار کشور قرار دهد در نیمه راه به دلایل کوچک و بزرگی که هر کدام سنگی در راه رسیدن به سرمنزل توسعه‌یافتگی بودند از پا افتاد و در نبود حمایت‌های چشمگیر بانکی این روزها دارد نفس‌های آخرش را می‌کشد.

موضوع عدم همکاری سیستم بانکی با تولیدکنندگان ایلامی در طول سالهای اخیر به معضلی مهم در راستای راه افتادن چرخهای تولید وفعال شدن صنایع نیمه جان استان مبدل شده است بنحوی که اکثر کارشناسان اقتصادی استان به آن اذعان داشته اند ،در حالیکه فلسفه وجودی بانکها حمایت از اقتصاد کشور  از طریق تزریق اعتبارات ومنابع مالی عنوان شده است اما این سیستم سالهاست دراین مسیر نقش منفی را ایفا کرده وبعنوان مانع اصلی رشد وشکوفایی تولید دراستان شناخته شده است.

استاندار ایلام در کارگروه تسهیل ورفع موانع تولیداستان ایلام  گفت: از صددرصد مشکلات واحدهای تولیدی استان، حدود 90 درصد مربوط به مشکلات بانکی و مابقی مربوط به تعویض وثیقه، استمهال وام، تقسط مجدد، مالیات و تأمین اجتماعی است.

مهندس «محمدرضا مروارید» دراینخصوص اظهار کرد: پرداخت تسهیلات از جانب صندوق توسعه ملی دارای شرایط خاصی است و یکی از ویژگی‌های واحدهای تولیدی که از جانب صندوق به آن‌ها تسهیلات واگذار می‌شود، این است که باید درآمد ارزی داشته باشند.

وی بر پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی استان تأکید کرد و افزود: از صددرصد مشکلات واحدهای تولیدی استان، حدود 90 درصد مربوط به مشکلات بانکی و مابقی مربوط به تعویض وثیقه، استمهال وام، توسط مجدد، مالیات و تأمین اجتماعی است.

مروارید همراهی بانک‌ها را در رفع موانع اقتصادی تولیدکنندگان بسیار با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: انتظار داریم بانک‌ها با وجود تمامی مشکلات و تنگناها، همکاری و همراهی لازم را در جهت رفع موانع تولید و رونق اقتصادی به عمل‌ آورند.

هر چند هنوز هم در بین صاحبان این واحدها و مسؤولان دستگاه‌های اجرایی کورسوهایی از امید روشن است و خیلی‌ها می‌خواهند در برابر این توفان شمع اشتغال و توسعه اقتصادی استان را زنده نگه دارند اما تحقق این هدف نیازمند حمایت بانک‌های عامل و مسؤولان در زمینه‌های مختلف است. در استان ایلام صنایع مادر و کارخانجات بزرگ به چشم نمی‌خورد و تنها در شهرک‌های صنعتی تعدادی واحد تولیدی مشغول به کار هستند که به دلایل مختلف از جمله نبود مواد اولیه، نبود راه‌های دسترسی استاندارد و... نیمه‌تعطیل یا ورشکسته شده‌اند که می‌طلبد دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط با برنامه‌ریزی صحیح و کارآمد مشکلات فراروی این بخش را حل کنند




 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار