انتخابات هفتم اسفند با همه فراز و نشیب‌هایش در حالی به تاریخ پر افتخار کشورمان پیوست که ملت بزرگ و حماسه آفرین ایران اسلامی، بزرگترین پیروز این حماسه ملی، لقب گرفت.
کد خبر: ۱۹۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۱ 02 March 2016
به گزارش تابناک یزد،"محمدجواد عابدی اردکانی" از فعالان اجتماعي اردكان با تبریک این پیروزی بزرگ به ملت شریف ایران در مقاله‌اي به بررسی برخی  از ابعاد این حماسه ملی پرداخته است كه مشروح آن در زير آمده است؛

« حضور حماسی و میلیونی مردم ایران در انتخابات هفتم اسفند که با حضور جناح‌های مختلف سیاسی کشورمان در این انتخابات توام بود از چند جهت حائز اهمیت و بررسی است.

1- دموکراسی خاص در ایران

ایران کشوری با  نوعی دموکراسی خاص خودش در منطقه، نمونه‌ای از مردم سالاری را به نمایش گذاشته است که بیش از سه دهه است، تداوم دارد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، ایران نوعی مردم‌‌سالاری مبتنی بر دین را به جهانیان عرضه داشت که در عرصه سیاسی جهان تازگی داشت. کشوری که  در 37 سال حیاتش بیش از 30 انتخابات برگزار كرده است با میانگین بالای مشارکت  از سوی مردمش  که از شاخصه‌های جهانی بسیار بالاتر است. اکنون مدل جدیدی از نظام حکومتی مبتنی بر رای و نظر مردم را به مردم جهان خصوصاً مسمانان منطقه عرضه داشته است.

2-  پیام روشن حضور مردم

مشارکت بالای مردم در انتخابات هفتم اسفند پیام روشنی داشت. از سویی نشان داد نظام جمهوری اسلامی  از مقبولیت و محبوبیت بالایی در بین آحاد ملت  ایران برخوردار است و از سوی دیگر بر اعتقاد مردم که دریافته‌اند رای‌شان در تعیین سرنوشتشان مفید و موثر است، صحه گذاشت.

 و دست آخر هم حضور همه جناح‌ها و طیف‌های سیاسی کشور در این انتخابات  و مشارکت 60درصدی مردم کشورمان در پای صندوق‌های رای، هم بر مقبولیت نظام نزد مردم  و هم بر حیات دموکراسی در کشور مهر تائیدی دوباره زد .

3- قدرتی نرم برخاسته از حضور مردم

حماسه بزرگ هفتم اسفند، بار دیگر قدرت نرم  جمهوری اسلامی ایران را به تصویر کشید. قدرت نرمی که  برخاسته از مشار کت و حضور حداکثری مردم در برنامه‌های ملی کشور است. 37 سال حضور گسترده و فراگیر مردم از هر طیف و جناحی در مراسم راهپیمایی 22 بهمن "روز جشن ملی ایرانیان"  و حماسه حضور میلیونی در عرصه انتخابات  از 12 فروردین 58  گرفته تا هفتم اسفند 94 همان قدرت نرم حکومتی است که بر پایه مردم‌سالاری دینی استوار است.

قدرتی که نزدیک به چهار دهه تداوم یافته و ایران به مدد همین قدرت نرم برخاسته از مردم خود در آستانه تبدیل شدن به قدرت اول منطقه و قدرت تاثیرگذار جهانی است.

4- شاخصه های دموکراسی ایرانی ، اسلامی

انتخابات هفتم اسفند به خوبی نشان داد که در ایران برخلاف همه تبلیغاتی که بر علیه آن می‌شود همه شاخصه‌های دموکراسی را می‌توان یافت. قائل شدن حق رای یکسان و برابر برای هر زن و مرد ایرانی، آزادی عمل رای‌دهندگان، تنوع احزاب و جریان‌های سیاسی و افکار و سلایق گوناگون در نامزدهای انتخاباتی و مراجعه به آراء مردم در امور مهم کشور نظیر مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و عدم برتری ارزش رای گروهی بر گروهی دیگر از جمله شاخصه‌هایی است که دموکراسی با برند  ایرانی به جهان عرضه داشته است.

5- احساس مسئولیت اجتماعی

مشارکت بالای مردم در انتخابات بیانگر احساس مسئولیت اجتماعی در اقشار مختلف جامعه ایران است. در ایران مردم از یک مدنیت بالایی برخوردارند که نظیر آن در کشورهای منطقه و بسیاری از کشورهای دنیا دیده نمی‌شود. ایرانیان نسبت به مسائل اجتماعی احساس مسئولیت زیادی دارند.

حضور میلیونی مردم ایران در انتخابات آزادی که در پس از پیروزی انقلاب شاهد برپایی آن بودیم برخاسته از همین احساس مسئولیت ملی مذهبی جامعه ایرانی است.

6- بیمه شدن کشور از نفوذ بیگانگان

حضور مردم در انتخابات هفتم اسفند که نشان از اعتماد بالای مردم به حاکمان خود دارد. ثمرات و پیامدهای مثبت پرشماری در پی خواهد داشت. یکی از مهمترین ثمرات این حضور حماسی به یقیق این خواهد بود که با این حضور حماسی زمینه نفوذ و مداخله دشمنان برچیده شد، ضریب امنیتی کشور بسیار بالا رفت و نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان اعتباری دو چندان یافت .

نکته مهمی که حضور مردم را اهمیت دو چندان داده است، این است که  این مشارکت حماسی زمانی اتفاق می‌افتد که کشورمان در برهه حساسی از زمان قرار دارد. فشارهای تحریم، فشارهای اقتصادی  از یک‌سو و تبلیغات گسترده رسانه‌ای در جهت عدم مشارکت مردم از سوی دیگر، دشمن را امیدوار کرده بود که روزنه‌ای برای نفوذ به درون نظام ایران باز شود که با حضور حماسی مردم ایران در پای صندوق‌های رای در هفتم اسفند، امید دشمنان نا امید و بار دیگر کشورمان را نسبت به خطر نفوذ بیگانگان بیمه کرد.

7- مجلس راهگشای کشور

حال که مردم انقلابی ایران مثل همیشه نقش خود را به خوبی در ایجاد حماسه و حمایت از نظام و ارزش‌های انقلاب خود ایفا كردند، فرصت آن رسیده است تا منتخبین مردم در مجلس دهم نیز پرداختن به دغدغه‌های عامه مردم را در اولویت‌های خود قرار داده و فارغ از هرگونه جدل‌های سیاسی و حزبی و گروهی به مهمترین مسائل کشور همچون اقتصاد، مسکن، پیشرفت علمی و معیشت مردم بپردازند که البته اگر خوب در مجلس برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری شود و بر قانون‌های وضع شده نیز نظارت شود، مجلسی خواهیم داشت که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب  ریل‌گذار خوبی خواهد بود برای حرکت قطار پیشرفت ایران اسلامی در جهان رو به توسعه امروز.»

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار