اویس کیانی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: ایدههای نو برای افزایش زمان ماندگاری گردشگر در سایتهای گردشگری زنجان و ارتقای ضریب اشغال هتلها بسیار تاثیرگذار است و میتوان با ایجاد جاذبههای بصری در کنار جذابیت تاریخی در افزایش گردشگر گامی موثر برداشت.
وی افزود: یكی از مهمترین عواملی که میتواند تاثیرگذار بوده و بر روی ذهن گردشگران تاثیر بگذارد پیوند زمانی موثق جاذبه گردشگری است، به این معنی که با بیان روایتهایی که سبب روحبخشی به اثر شده و گردشگر با پیشینه تاریخی جاذبه آشنا میشود بازدید از این جاذبه تاریخی برای گردشگران لذتبخش خواهد بود.
این راهنمای گردشگری خاطرنشان کرد: برای مثال، وقتی تاریخ منطقه سلطانیه غیر از زمان پیدایش خود مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد؛ می توان به اهمیت این منطقه و گنبد سلطانیه همیشه برای حكومتهای پس از ایلخانی پی برد. این مسئله بسیار قابل توجه میتواند باشد كه نخستین خط تلگراف بین شهری یك سال پس از موفقیت خط آزمایشی تلگراف درونشهری در سال 1236، به دستور ناصرالدین شاه بین مدرسه دارالفنون و منطقه سلطانیه كه ییلاق شاه بوده؛ برقرار شد. چندی بعد و در همین سال خطوط تلگراف به منطقه شمیران و تبریز نیز كشیده شد.
وی اظهار کرد: این موضوع میتواند ایده مناسبی برای به وجود آوردن جذابیتهای بصری در این سایت تاریخی بوده و توجه خاص گردشگران را جلب کند. همچنین برای رونق بازار گردشگری نیازمند حضور نیروی متخصص است که تامین نیروی متخصص با آموزش اقشار مختلف این حوزه مانند راهنمایان گردشگر، هتلداران و ... است، لذا با تقویت بسترهای آموزشی میتوان به آینده گردشگری استان امیدوار بود.
وی تصریح کرد: تعامل و رایزنی با راهنمایانی که تور خارجی به استان میآورند باعث شده است که گردشگران خارجی زنجان را به عنوان هدف گردشگری انتخاب کنند، میزان توریستهای خارجی زنجان در محور سلطانیه و کتلهخور در حد نرمال است، لذا میتوان گفت پتانسیل استان در این زمینه معمولی است و هماکنون نیازمند متمرکز کردن آن هستیم که این موضوع بدون داشتن نیروی متخصص امکانپذیر نیست.