بهره‌برداری از پروژه متروی قم، اتفاقی که می‌تواند نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی از خیابان‌های کم عرض و قدیمی قم داشته باشد اما این‌که چه زمانی این اتفاق مهم و ملی رخ خواهد داد، همچنان مبهم است.
کد خبر: ۱۹۰۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴ 29 February 2016
به گزارش تابناک قم، در صد و هفتاد و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم شامگاه یکشنبه مصطفی سعادت طلب یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم و رئیس کمیسیون امور زیربنایی پیشرفت‌ها و رکورد زنی پروژه مترو قم را موردتوجه قرارداد و از پیشرفت 650 متری تونلینگ این پروژه در بهمن‌ماه سال جاری خبر داد.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی چنین حفاری مکانیزه‌ای را به عنوان یک رکورد برای مترو قم محسوب کرد و البته به این موضوع نیز اشاره کرد که مترو به صورت چراغ خاموش در حال حرکت است اما با این حال امیدواری‌هایی وجود دارد.

پروژه مترو قم که تاکنون 6 هزار و 568 متر حفاری داشته یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پروژه‌های ملی است که عملیات اجرایی آن از سال ۹۰ آغازشده اما حفاری پروژه خط یک آن به صورت مکانیزه از ۲ سال پیش در مراسمی با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شروع شد.

درعین‌حال یکی از پروسه‌های مهم در انجام چنین پروژه‌های مهمی که می‌تواند تأثیر گزاری بسیار در حمل‌ونقل شهری داشته باشد زمان‌بندی اجرای آن است، بهره‌برداری از این پروژه در 2 فاز تعریف‌شده است که فاز اول از ایستگاه کامکار تا مطهری و فاز دوم از میدان مطهری تا ایستگاه جمکران است که برای آن یک‌زمان بندی 5 ساله در نظر گرفته‌شده بود اگرچه در قم نباید روی زمان اجرای پروژه‌ها اهمیتی قائل شد زیرا هیچ‌گاه پیش نیامده که پروژه‌ای سروقت به اجرا درآید و شهروندان نیز به این مسئله عادت کرده‌اند.

این پروژه بارها در طول اجرا به ایستگاه بی‌پولی رسید اما با تزریق اعتبارات دوباره جان تازه‌ای گرفت، با این حال در روزهای اخیر دو اظهارنظر متفاوت در خصوص بهره‌برداری از فاز یک این پروژه مطرح‌شده است، در اولین اظهارنظر سقائیان نژاد شهردار قم در خصوص راه‌اندازی مترو تصریح کرد: فاز نخست این پروژه تا میدان شهید مطهری است که در حدود پنج کیلومتر طول داشته و تا پایان سال 95 به بهره‌برداری خواهد رسید.

در دومین اظهارنظر نیز ابراهیم نیلیه مدیرعامل سازمان قطار شهری قم از احداث نخستین ایستگاه مترو در سه‌طبقه زیرین در ارتفاع 30 متری از سطح خیابان با ابعاد 100 در 15 متر در محل میدان مطهری را موردتوجه قرار داده و در خصوص آینده فاز یک این پروژه گفته است: امیدواریم فاز یک به طول 5.7 کیلومتر از کامکار تا ایستگاه مطهری ظرف 22 ماه آینده تکمیل شود که در صورت اجرایی شدن این برنامه در کل کشور رکوردی جدید از نظر زمان حفر تونل تا مسافر گیری خواهد بود.

بنابراین با تناقضات ایجادشده و همچنین سابقه توقف چندین‌باره این پروژه به دلیل کمبود اعتبارات حتی رکود زنی حفاری نیز نمی‌تواند چندان قابل افتخار باشد اما درحالی‌که قرار بود در 5 سال این پروژه به بهره‌برداری برسد این سؤال پیش می‌آید که آیا به زمان‌بندی‌های جدید می‌توان اعتماد کرد یا خیر! 

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار