کد خبر: ۱۸۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 26 February 2016

به گزارش خبرنگار مهر، با دستور وزیر کشور انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح امروز در ۵۲ هزار شعبه انتخابیه در سراسر کشور آغاز شد.

نظارت بر انتخابات صرفا بر عهده شوراي نگهبان مي باشد

هيات مركزي نظارت بر انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي با صدور اولین اطلاعیه خود تاکید کرد: با تشكر و سپاس از خداوند متعال و ارج نهادن به شركت حماسي و حضور پرشور ملت قهرمان ايران اسلامي، به اطلاع مي رساند از آنجا كه نظارت بر انتخابات صرفا" بر عهده شوراي نگهبان مي باشد هيچ شخص يا مجموعه اي تحت عنوان نظارت و يا هر عنوان ديگر حق دخالت بر امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.

رهبر انقلاب رای خود را به صندوق‌ انتخابات انداختند

رهبر معظم انقلاب در نخستین دقایق برگزاری انتخابات رای خود را برای انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به صندوق سیار شماره ۱۱۰ انداختند. 

روحانی: دولت آرای مردم را امانت بزرگ می‌داند

رئیس‌جمهور هنگام پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور و انداختن رأی خود به صندوق انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، در جمع خبرنگاران گفت: دولت آرای مردم را امانت بزرگ می‌داند و برای حراست از این امانت، همه توان خود را به کار می‌گیریم.

ظریف:۷ اسفند در تاریخ مشارکت مردم خواهد ماند

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه شرکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حسینیه جماران، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار مهر درباره دورنمای انتخابات امروز اظهار داشت: انتخابات مظهر مردم‌سالاری دینی است که یکی از مهمترین یادگارهای امام راحل (ره) و مبنای جمهوری اسلامی است.

رضایی: جناح‌های سیاسی آرای مردم را هزینه پیشرفت خود نکنند

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در حسینیه ارشاد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه پیش‌بینی شما از انتخابات چیست، گفت: با وجود اینکه ملت ایران در انتخابات‌های گذشته حماسه‌های بزرگی آفریده‌اند، در این انتخابات هم حماسه بسیار بزرگ دیگری به وجود خواهند آورد.

ابراهیم یزدی هم آمد

ابراهیم یزدی و هاشم صباغیان از اعضای نهضت آزادی همزمان با آغاز انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در حسینیه ارشاد آرای خود را به صندوق انداختند.

معصومه ابتكار ،علي شكوري راد، غلامخسين اسماعيلي ، غفوری فرد و غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری نیز با حضور در حسینیه ارشاد آراء خود را به صندوق انداختند.

همچنین ری شهری، منتجب نيا و موسوی بجنوردی هم با حضور در حسينيه ارشاد رای خود را به صندوق انداختند.

تعداد واجدین شرایط سراسر کشور

برای انتخابات خبرگان ۳۱ حوزه اصلی و ۱۰۳۱ حوزه فرعی و برای انتخابات مجلس ۲۰۷ حوزه اصلی و ۸۵۵ حوزه فرعی در نظر گرفته شده است.

تعداد ۵۴ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۴ نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات هفتم اسفند هستند و متولدین هفتم اسفندماه ۷۶ به عنوان رای اولی های این دوره از انتخابات محسوب می شوند که در این دوره از انتخابات ۳ میلیون و ۸۸ هزار و ۳۰۰ نفر «رأی اولی» وجود دارد.

استان های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان، فارس و آذربایجان شرقی بیشترین تعداد جمعیت واجدین شرایط رای دادن را دارا هستند.

بر اساس ماده ۸ قانون انتخابات نمایندگان مجلس برای ورود به محلس شورای اسلامی باید حداقل ۲۵ درصد آراء (یک چهارم) را کسب کنند اما برای نامزدهای خبرگان حدنصابی وجود ندارد.

برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ۶۰ هزار صندوق و برای انتخابات خبرگان نیز ۶۰ هزار و در مجموع ۱۲۰ هزار صندوق اخذ رای درنظر گرفته شده است.

در این دوره از انتخابات ۵۲ هزار شعبه اخذ رای وجود دارد که در هر شعبه یک نفر از هیات نظارت، یک نماینده از فرمانداری، یک بازرس و دو نفر از مامورین نیروی انتظامی و همچنین نماینده نامزدهای انتخاباتی حضور دارند.

تعداد واجدین شرایط، حوزه های انتخابیه، تعداد کرسی های مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به تفکیک هر استان بر این اساس است:

استانحوزه های انتخابیهتعداد کرسیواجدین شرایط رای دادن تعداد کرسی خبرگان     
آذربایجان شرقی۱۳۱۹۲ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۲۰۸ نفر۵
آذربایجان غربی۹۱۲۲ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۵۹۱ نفر۳
اردبیل۵۷۹۹۸ هزار و ۴۹۹ نفر۲
اصفهان۱۵۱۹۳ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۲۹۸ نفر۵
البرز۲۳۱میلیون و ۴۸۰ هزار و ۱۳۱نفر۱
ایلام۲۳۴۳۴ هزار و ۶۳۶ نفر۲
بوشهر۴۴۶۹۱ هزار و ۴۰۶ نفر۱
تهران۶۳۵۸ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۷۷ نفر۱۶
چهارمحال بختیاری۴۴۷۰۲ هزار و ۶۲۳ نفر۱
خراسان جنوبی۴۴۵۹۸ هزار و ۲۰۵ نفر۱
خراسان رضوی۱۲۱۸۲ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۷۱۸ نفر۶
خراسان شمالی۳۴۶۲۴ هزار و ۳۰۰ نفر۱
خوزستان۱۴۱۸۳ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۹۵۹ نفر۶
زنجان۴۵۷۷۵ هزار و ۸۲۰ نفر۱
سمنان۴۴ ۴۹۴هزار و ۷۱۲ نفر۱
سیستان و بلوچستان۶۸۱ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۷۶۰ نفر۲
فارس۱۵۱۸۱ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۲۴۳ نفر۵
قزوین۳۴۸۸۷ هزار و ۱۶۴ نفر۲
قم۱۳۷۶۸ هزار و ۷۳۰ نفر۱
کردستان۵۶۱ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۵۳۷ نفر۲
کرمان۹۱۰دو میلیون و ۸۳ هزار و ۸۷۸ نفر۳
کرمانشاه۶۸۱ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۵۹۵ نفر۲
کهگیلویه و بویراحمد۳۳۵۱۸ هزار و ۸۱۱ نفر۱
گلستان۶۷۱ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۵۳۶ نفر۲
گیلان۱۱۱۳۱ میلیون و ۸۶۱ هزار۴
لرستان۷۹۱ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۳۶ نفر۲
مازنداران۹۱۲دو میلیون و ۲۳۵ هزار و ۶۳۶ نفر۴
مرکزی۶۷یک میلیون و ۴۷ هزار و ۶۷۰ نفر۲
هرمزگان۳۵یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۹۳ نفر۱
همدان۷۹یک میلیون و ۵۰۵ هزار و ۲۷۹ نفر۲
یزد۴۴۶۶۵ هزار و ۵۰۴ نفر۱
اقلیت های دینی۵۵  
 ۲۰۷۲۹۰۵۴ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۴ نفر۸۸
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار