جریان اصولگرایی برای رسیدن به اهداف خود از ابزار رسانه به خوبی بهره‌مند شدو زچند ماه گذشته بانوشتن مقالات وگزارش‌هایی اهدافی چون شناسایی کاندیداهای چهره، هدایت افکار عمومی به سمت این تفکر سیاسی، جا انداختن نام برخی ازداوطلبان در سطوح مختلف و ایجاد شروطی برای بعضی از داوطلبان که خود را مستقل دانسته و نمی‌خواستند در این جریان باشند تا در صورت عدم پذیرش این شروط از دایره حمایتی اردوگاه اصولگرایی بهره‌مند نشوند.
کد خبر: ۱۸۷۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰ 25 February 2016

برای برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی کمتر از 24 ساعت زمان باقی‌مانده و روز پنجشنبه ساعت ۸ صبح مهلت قانونی برای انجام تبلیغات رسمی به اتمام ‌رسید.

به گزارش تابناک همدان؛کاندیدایی بعد از این ساعت اقدام به تبلیغات در فضای مجازی و واقعی کند متخلف بوده و مطابق قانون با او برخورد خواهد شد؛ در این دور از انتخابات تبلیغات در فضای رسانه‌ای بیشتر به فضای مجازی و سایبری کشید و دیگر داوطلبان به تبلیغات در رسانه مکتوب کمتر تمایل نشان دادند.

تبلیغاهت رکنی جدانشدنی از انتخابات محسوب می‌شود که داوطلبان برای معرفی خود از ابزار مهم رسانه به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی به خوبی استفاده کردند.

جبهه اصولگرایی استان ماه‌ها جلسات مختلف را برگزار کرد تا بلکه بتواند با ارائه الگویی به یک وحدت درون‌گروهی برسد و از ایجاد شکاف و انشقاق درون‌گروهی دورگشته و فاصله‌ها را به حداقل برساند.

جبهه پایداری و افراطیون این جریان یکی از موانع اصلی رسیدن به وحدت در جبهه اصولگرایی بود که بعد از چند ماه بحث و مجادله بالاخره با ارائه طرحی از مرکز کشور مقرر شد که داوطلبان تندرو این جریان سیاسی درون اصولگرایان در لیست واحد و ائتلاف بزرگ اصولگرایی جایی نداشته باشد.

اما جریان نزدیک به دولت‌های نهم و دهم همچنان دست بالا را دربسته شدن لیست داشت و توانست در سطح استان 9 کاندیدایی را که با صدور بیانیه‌ای معرفی نمود در واقع با افرادی که به تفکر جبهه پایداری‌ها نزدیک است لیست ارائه کند.

در همدان حمیدرضا حاجی بابایی سر لیست اصولگرایان شد و سید محمدکاظم حجازی به‌عنوان نفر دوم معرفی شد و در دیگر حوزه‌های انتخابیه نیز از چهره‌های معتدل حمایت گردید.

در حوزه انتخابیه همدان نام امیر خجسته نماینده فعلی استان در مجلس از لیست اصولگرایان بیرون نیامد و برخی از این موضوع شگفت‌زده شدند؛ اما قرار نگرفتن نماینده فعلی همدان و فامنین در لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان پیش بینی می‌شد چراکه بازی به گونه‌ای طراحی شد که با ارائه یکسری شروط که در واقع می‌توان بهانه‌ای برای اخراج خجسته از اردوگاه اصولگرایی محسوب می‌شد او را از دایره اصولگرایی کنار بگذارند.

خجسته همواره خود را فردی مستقل معرفی کرده و نمی‌خواسته که داغ مهر جریان سیاسی خاصی را بر پیشانی بزند بنابراین زیر بار شروط از پیش تعیین شده اصولگرایان همدان نرفت و در واقع با این پیش فرض که برای مذاکره و قرار گرفتن باید مشروط رفتار کند هرگز قائل به این نوع بازی نبود و از پذیرش شروط سر باز زد.

با صدور بیانیه و لیست اصولگرایان شاهد بودیم که این لیست با محوریت وزیر اسبق آموزش و پرورش بسته شد که خود را محور انسجام جبهه اصولگرایی دانسته و خواهان مدیریت و کنترل جریانات ناهماهنگ درون گروهی است.

اصولگرایان پیش بینی می‌کردند که خجسته با طرد از سوی آنان در لیست اصلاح طلبان قرار می‌گیرد اما نماینده فعلی مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی فاصله خود از اصلاح طلبان را نیز حفظ کرد و کاملاً به صورت مستقل وارد عرصه رقابت‌ها شد و از ابزارهای رسانه‌ای در این راه به خوبی مدد گرفت.

اردوگاه اصولگرایان با یک جریان دیگری نیز درون خود مواجه شده که آن بحث ورود برخی از مدیران و نام‌های آشنا در دولت‌های گذشته به عرصه رقابت‌های انتخاباتی است که هریک دارای وزنی بوده و توان بالقوه‌ای در کسب رأی دارند که هرکدام از آنها خود را محق کسب آرای عمومی دانسته و در این راه تلاش مضاعفی می‌کنند تا بر کرسی‌های بهارستان در دوره دهم جلوس نمایند.

اصولگرایان از یک طرف با جریان تندرو و افراطی جبهه پایداری دست به گریبان است و از سویی دیگر افرادی شاخص که به شکسته شدن آرای اصولگرایان کمک کرده و حتی با ادامه فعالیت آنان امکان اینکه انتخابات همدان دو مرحله‌ای شود بسیار زیاد است.

عدم کناره گیری چهره‌های سرشناس اصولگرایی از گود انتخابات لیست اصولگرایان را با چالش مواجه کرده و از سویی دیگر حمایت اصلاح طلبان از جدی‌ترین رقیب آنها حجت الاسلام سید مرتضی حسنی حلم شرایط را برای رقابت درون گروهی اصولگرایان سخت کرد.

با انشقاق درون جریان اصولگرایی و فاصله گرفتن از اتحاد طرحی که برای کنار زدن خجسته از گردونه رقابت‌ها طراحی شده بود با بازی بد اصولگرایان و مدد اصلاح طلبان به نفع نماینده فعلی همدان و فامنین تمام شد و خجسته که در چند روز گذشته محبوبیتش کاهش یافته بود دوباره محبوبیت خود را بازیافته و مورد اقبال عمومی واقع شده است.

جریان انتخابات در همدان به بازی‌های از قبل طراحی شده واکنش منفی نشان می‌دهد و جریان اصولگرایی و لیست ائتلاف اگر در ساعات باقی مانده چاره اندیشی نکند حتماً در حوزه همدان و فامنین با چالش اساسی مواجه خواهد شد و این خجسته است که توفیق دوره نهم را تکرار کرده و با کسب آرای بالا راهی بهارستان می‌شود و از سویی دیگر اصلاح طلبان می‌توانند کاندیدای خود را به عنوان نماینده دوم بر کرسی بهارستان بنشانند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار