تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در یزد هر روز گسترده‌تر می‌شود و در این میان انواع و اقسام تبلیغات کاندیداهای تهران‌نشین، مردم را نسبت به حضور آنها در این عرصه کنجکاو و البته متعجب کرده است.
کد خبر: ۱۸۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷ 21 February 2016

به گزارش تابناک یزد، با گسترده‌ شدن تبلیغات کاندیداهای مجلس در یزد، تصاویر و اسامی ناآشنایی به چشم می‌خورد که مردم از آنها به عنوان کاندیداهای تهران‌نشین یاد می‌کنند، کاندیداهایی که به حق از تبلیغ کم نگذاشته‌اند و اینک حضور خود در شهرهای استان را آغاز راهی پرتلاش برای مردم می‌دانند.

موسم تبلیغات انتخابات‌های مختلف، زمانی برای ثبت شیوه‌های مدرن و سنتی تبلیغات است، تبلیغاتی که گاه تحسین مردم را بر می‌انگیزد و گاه تعجب آنها را اما آنچه این روزها مردم مناطق مختلف استان یزد را متعجب کرده، حضور پرشمار کاندیداهای تهران‌نشین در مناطق مختلف استان است.

در شهرستان‌‌های مختلف، تصاویری از کاندیداهایی وجود دارد که مثلا اردکان تنها زادگاه آنها بوده یا شاید به واسطه وجود یک ملک پدری، چند باری به ابرکوه سفر کرده باشند یا از چند نسل قبل، نامی از روستاهای یزد در ادامه فامیلی آنها به یادگار مانده باشد.

همین دلایل عده‌ای را بر آن داشته تا عزم خود را جزم کرده و در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند و اکنون پس از طی مراحل مختلف، به مرحله تبلیغات رسیده‌اند.

تاکید بر پسوندهای نام فامیل در پوسترهای کاندیداهای تهران‌نشین

پوسترها و بنرهای بزرگ در سطح شهرستان‌های مختلف که در آن بیش از هر چیز به ادامه فامیلی‌ها که انتساب کاندیدا به روستایی، شهری یا محله‌ای از شهر تاکید شده است.

این پوسترها گاه شعارهایی تامل برانگیز به دنبال دارد و برداشت مخاطب از آن بیشتر به جای جاذبه، دافعه ایجاد می‌کند و در موارد حتی اعتراض مردم را نیز به دنبال داشته است که این اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی نمود یافته است.

واکنش مردم به این کاندیداها همواره جالب توجه بوده و اغلب از حضور این کاندیداها ابراز رضایت نمی‌کنند حتی در انتخابات قبل نیز با وجود اینکه یک وزیر از دولت‌های قبل با نام و نشان و حامیان خاص وارد عرصه شد، مورد استقبال مردم قرار نگرفت و تجربه نشان داده این کاندیداها در استان یزد اقبالی ندارند.

این موضوع نه تنها در مورد کاندیداهای تهران‌نشین بلکه در مورد کاندیداهایی که در حوزه انتخابیه خود به برخی شهرستان‌ها توجه نشان نداده‌اند نیز صدق می‌کند.

حضور؛ از شروط مردم یزد برای رای به یک کاندیدا

به عنوان نمونه، حوزه انتخابیه مهریز شامل شهرستان‌های ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز، بزرگترین حوزه انتخابیه کشور است که فاصله دورترین و نزدیک‌ترین شهر آن به 350 کیلومتر می‌رسد و اکنون یکی از ملاک‌های مردم برای انتخاب نماینده مورد علاقه خود، میزان حضور فرد در شهر آنهاست.

این موضوع به حدی مهم است که برخی شهرها، به قول معروف دور برخی نماینده‌های ادوار قبل را خط قرمز کشیده‌اند و به خاطر عدم حضور ناملموس نماینده در شهرشان، حاضر به انتخاب دوباره او نیستند.

این وضعیت در حوزه‌های انتخابیه تفت، یزد و اردکان نیز وجود دارد و مردم به محض حضور دوربین‌های صدا و سیما یا حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف، به این موضوع واکنش نشان می‌دهند که البته این واکنش‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام، بروز و ظهور بیشتری دارد.

کاندیداهای محله‌گرا و تهران‌نشین جایی در بین مردم یزد ندارند

در برخی گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی کار حتی به افشاگری رسیده و نه تنها کاندیداها، بلکه حامیان آنها مدام یکدیگر را به افشای برخی حقایق ناگفته تهدید می‌کنند.

در محافل عمومی از تاکسی و اتوبوس و مسجد گرفته تا گروه‌های تلگرامی، مردم از این وضعیت گلایه دارند و از بحث‌های مطرح شده توسط آنها، اینگونه بر می‌آید که کاندیداهای تهران‌نشین یا کاندیداهای محله‌گرا، نمی‌توانند جایی در میان مردم پیدا کنند.

حضور این کاندیداها از هر طیف که باشد، اصولگرا یا اصلاح‌طلب، حامی دولت یا مستقل، برای مردم مناطق مختلف یزد خوشایند نبوده و به نظر می‌رسد این افراد اقبالی در این انتخابات نداشته باشند.

بررسی دوره‌های قبل انتخابات حاکی از آن است که چهره‌های شاخص و خدمتگزار، اقبال بیشتری در میان مردم دارند و عامه مردم چندان به دنبال حزب و گروه و دسته نیستند بلکه به دنبال مردمی بودن نماینده، برش داشتن او، تلاش و سابقه او هستند و نماینده‌ای که با مردم نبوده، حتی اگر وزیر، سفیر و ... هم باشد، در میان مردم جایگاهی ندارد.

تبلیغاتی که راه به جایی نمی‌برد

جنجالی که برخی شبکه‌های اجتماعی برای معرفی کاندیداهای به اصطلاح تهران‌نشین به راه انداخته‌اند، بعید است راه به جایی ببرد زیرا مردم یزد به دنبال افرادی هستند که مشکلات استان را از نزدیک لمس کرده باشند.

یزدی‌ها به دنبال مردان و زنانی برای اعزام به مجلس هستند که خاک روزهای طوفانی یزد را خورده باشد، مزه آب شور چاه‌های یزد را چشیده باشد، آفتاب سوزان یزد را احساس کرده باشد، گرمای طاقت‌‌فرسا و سرمای استخوان‌سوز کویر را درک کرده باشد و روح او با روحیه قنات و قنوت و قناعت عجین باشد.

اکنون 95 کاندیدای مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه با یکدیگر رقابت می‌کنند و یزدی‌ها به طور قطع با درک و درایت و بلوغ سیاسی خود، نماینده‌ای اصلح با تمام ویژگی‌های اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در خور شأن نماینده مردم دارالعباده، مردم شهر قنات و قنوت و قناعت را روانه مجلس شورای اسلامی خواهند کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار