انتخابات مجلس نهم در یک‌شنبه دوازده اسفند نود برگزار شد و روز یکشنبه هفت خرداد این مجلس به‌صورت رسمی کار خود را آغاز کرد و ۲۹۰ نماینده بر کرسی‌های سبز بهارستان به‌عنوان وکلای ملت در خانه ملت تکیه زدند.
کد خبر: ۱۸۳۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰ 18 February 2016

مجلس نهم جزو معدود مجالسی بود که دو دولت را تجربه کرد و نیمه نخست را به دولت دهم و نیمه دوم را به دولت یازدهم سپری کرد.

به گزارش تابناک همدان ؛ نمایندگان مجلس نهم که اکثر قریب به‌اتفاق از جریان اصولگرایی و نزدیک به دولت دهم بودند در مقابل تمام هجمه‌ها، بی‌اعتنایی‌ها، تحقیرها و یکشنبه‌های سیاه رئیس دولت دهم سکوت کرده و با تمام تنش‌آفرینی که دولت گذشته در برابر مجلس داشت با آن همراهی کردند و حتی از اینکه دولت دهم لایحه بودجه را با چند ماه تأخیر تقدیم مجلس می‌کرد واکنشی جز تصویب چند دوازدهم از خود نشان نمی‌داد.

مجلس نهم در برابر دولت گذشته به صورتی منفعلانه عمل کرد؛ اما در برخورد با دولت یازدهم نمایندگان گویی از خواب بیدار شدند و یادشان افتاد که وظایفی به‌عنوان نماینده دارند.

این بار هم برخی از نمایندگان مجلس نهم از آن‌طرف بام افتادند و بنا را بر عدم همکاری با دولت یازدهم گذاشتند و نخستین اقدام آنها در رأی اعتماد به وزرای دولت بود که اگر به رأی اعتماد به کابینه دولت دهم مقایسه شود خواهیم دید که دولت گذشته هیچ اعتنایی به نمایندگان نداشت و نمایندگان مجلس نهم به کابینه دولت دهم با فراخ بال بیشتری رأی اعتماد دادند.

موضوع دیگر بحث برجام بود که دلواپسان مجلس نهم که دولت همراه خود را کف رفته دیدند بنا را بر مخالفت و سنگ اندازی در برجام نهادند کار‌ درنهایت با ورود ریاست مجلس ختم به خیر شد.

یکی دیگر از عدم همراهی و همکاری با دولت یازدهم توسط نمایندگان مجلس نهم را بررسی لایحه بودجه سال ۹۵ و لایحه برنامه ششم باید دانست.

مجلس نهم برای استان همدان دور از حاشیه نبود چراکه باروی کار آمدن دولت یازدهم، مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران به مسکو مأمور شد و با رفتن سنایی از بهارستان تعداد نمایندگان استان به هشت نفر کاهش یافت.

جدایی نمایندگان استان از بهارستان از مجلس هشتم با رفتن حاجی بابایی به وزارت آموزش و پرورش کلید خورده بود.

به هر حال برای نهاوند نماینده معین انتخاب شد که در مقطعی بهروز نعمتی نماینده اسدآباد و بعد هم محمد مهدی مفتح نماینده تویسرکان بود.

انتخابات مجلس نهم در حوزه انتخابیه تویسرکان به علت احراز تخلفات انتخاباتی ابطال شد و این حوزه در نیمه نخست نماینده نداشت تا اینکه در انتخابات میان دوره‌ای در سال ۹۲ که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم و شوراهای اسلامی شهر و روستا دوره چهارم برگزار شد، محمدمهدی مفتح از این شهرستان به مجلس راه یافت.

محمدمهدی مفتح از همان زمان ورود به بهارستان راه خود را از دیگر نمایندگان استان جدا کرد و برای شهرستان حوزه انتخابیه خود برنامه‌های ویژه‌ای را با ایجاد ارتباط و تعامل با مدیران ارشد ملی طراحی کرد و این شهرستان را بدون اینکه با دیگر نمایندگان هماهنگ کند به صورت مستقل از طریق ارتباطات گسترده و ملی خود پیگیری کرد.

مفتح به مردم تویسرکان نشان داد که نماینده‌ای توانمند بوده و می‌تواند فرد مناسبی برای اخذ امتیازات برای تویسرکان باشد تا این شهرستان را در مسیر درست توسعه ریل گذاری کند.

مفتح نماینده‌ای است که با رسانه‌ها کمتر ارتباط برقرار کرده و به دور از هرگونه حاشیه سازی و تنش آفرینی در مجلس فقط به فکر ساماندهی به امورات حوزه انتخابیه خود بوده و در بین مردم تویسرکان نیز رضایت ایجاد نموده است.

در حوزه انتخابیه همدان و فامنین نیز امیر خجسته و ابراهیم کارخانه به مجلس نهم راه یافتد که خجسته در مرحله نخست راهی بهارستان شد و کارخانه نیز در مرحله دوم توانست آرای مردم همدان را کسب و به عنوان نماینده دوم راهی پارلمان شود.

نمایندگان همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در سال نخست حداقل در ظاهر خود را همکار و همراه یکدیگر جلوه می‌دادند اما به مرور اختلافات آنها نمایان شد و این دو نماینده هر روز از یکدیگر فاصله گرفتند.

خجسته در پیگیری امورات حوزه انتخابیه سعی کرد خوب ورود کند و با مدیریت ارشد استان بنا را بر تعامل و همکاری گذاشت، اما کارخانه خود را در صف دلواپسان یافت و به منتقد جدی دولت یازدهم بدل شد و در کمیسیون ویژه برجام که نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری و دلواپسان تشکیل داده بودند قرار گرفت و در واقع در مجلس نهم کاری به امورات حوزه انتخابیه و حتی ملی نداشت و فقط خود را وقف مانع تراشی برای دولت روحانی نمود.

خجسته که برای نخستین بار بر کرسی مجلس تکیه زده بود از بدو ورود خود را نماینده‌ای جدی و پیگیر جلوه داد و به عنوان رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس انتخاب گردید.

کارخانه نماینده‌ای بود که ف فقط یک‌بار نشست خبری بعد از پیروزی در انتخابات گذاشت و در آن هم با رسانه‌ها برخورد مناسبی نداشت و ازآن‌پس دیگر نشست خبری نداشت و بیشتر از طریق رسانه‌های نزدیک به دلواپسان موضوعات خود را مطرح کرد.

خجسته نماینده‌ای بود که سعی نمود که در طی نمایندگی چندین جلسه نشست با اصحاب رسانه داشته باشد البته او با رسانه‌ها ارتباط خوبی گرفت.

در حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ محمد علی پور مختار بعد از چندین دوره تلاش به مجلس راه یافت او که سابقه‌ای اصولگرا داشت توانست به ریاست کمیسیون اصل 90 برسد و بیشتر در ردای یک بازگیر ملی ظاهر شد تا یک بازگیر منطقه‌ای!

پور مختار نماینده‌ای با نفوذ و با قدرت است که در مجلس نهم پرونده‌های مختلفی را هر دو دولت پیگیری کرد، اما در حوزه انتخابیه خود با انتقادات و گلایه‌مندی مردم روبرو شده که می‌گویند در طی دوره نمایندگی کمتر به این دو شهرستان رسیدگی نموده است.

شهرستان ملایر نیز دو نماینده دارد که احمد آریایی نژاد پزشک و علی نعمت چهار دولی معلم، نمایندگان ضعیفی بودند و نتوانستد برای ملایر آورده‌ای داشته باشند چراکه آریایی نژاد به صف دلواپسان ورود کرد و مانند آنا فقط دنبال منافع از کف رفته دولت گذشته بود و چهار دولی نیز ردا نمایندگی برایش سنگین بود.

مردم اسدآباد در مجلس نهم بهروز نعمتی را راهی بهارستان کرد که او نیز بیشتر دنبال تعاملات ملی بود و در سال سوم فعالیت مجلس نهم بر هیئت مدیره مجلس تیکه زد و سعی کرد فاصله خود را از دولت دهم حفظ کند و برای مجلس دهم نیز از تهران کاندیدا شد و در لیست حامیان دولت یازدهم جای گرفت.

نعمتی نیز جزو نمایندگانی بود که با رسانه‌ها ارتباط کمی برقرار کرد و در معدود جلسات استانداری که حضور یافت با لحن شوخ طبعی خود مسائل پشت پرده را در قالب طنز عیان می‌کرد.

اگر نگاهی به کارنامه نمایندگان استان در مجلس نهم بیندازیم مطمئناً نمره بالایی نخواهند گرفت چراکه نمایندگانی پویا، فعال و دارای طرح و برنامه نبودند و متأسفانه چند تن از آنها بیشتر وارد حواشی شده و از وظایف اصلی غافل گشتند و چند تن دیگر در قبای ملی ظاهرشده و به‌عنوان مردان ملی فعالیت کردند.

یکی دو نفر از نمایندگان نیز افراد ضعیفی بودند که هیچ کارایی نداشتند و حداقل اگر باری برنداشتند خود باری نشدند.

امید است که مردم با انتخاب افراد اصلح و توانمند نمایندگانی مناسب برای مجلس دهم برگزینند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار