یک مدرس دانشگاه :
فریبرز دخانیان گفت:اگر بخواهیم اقتصاد توسعه‌محور را بیش از یک شعار و عملیاتی در کشور داشته باشیم، باید نسبت به ایجاد و تقویت واحدهای تحقیق و توسعه در سازمانها،همت جدی بگماریم.
کد خبر: ۱۷۹۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳ 12 February 2016
به گزارش تابناک رضوی ، فریبرز دخانیان، مدرس دانشگاه، در دومین نشست آسیب شناسی توسعه  که در دفتر روزنامه آسیا در مشهد برگزار شد، ضمن ارائه تعریفی از توسعه اظهار کرد: توسعه از نظر اقتصادی، حرکت بنیادین اقتصادی در تمام زمینه ها در جهت ارزش آفرینی است.

وی یادآور شد: مفهوم توسعه نباید هم عرض رشد تلقی شود. در حقیقت رشد، فرزند توسعه است و حرکتی افقی دارد. در حالیکه توسعه، حرکتی عمودی دارد.

دخانیان، با اشاره به این موضوع که کشور ما هنوز در مرحله رشد قرار دارد، گفت: اگر سیاست های اقتصادی و تولید درست تدوین واجرا شود، مرحله رشد کامل شده و در ابتدای مسیر توسعه قرار می گیریم.

وی افزود: بازاریابی اجتماعی، افزایش سطح رفاهی کارکنان سازمان، نگاه انسانی به تولید وفروش، ارزش آفرینی و ایجاد زنجیره ارزش برخی از دست آوردهای فرایندهای اقتصادی توسعه محور هستند.

این استاد دانشگاه تأکیدکرد: مراکز تحقیق و توسعه (R&d) در سازمانهای اقتصادی، رکن اساسی هر سازمان توسعه محور است و متاسفانه این بخش در اکثر واحدهای کشور ما، یا اساسا وجود خارجی ندارد و یا صرفا نقش تشریفاتی و کم اثر ایفا می کند.

فریبرز دخانیان تصریح کرد: اگر بخواهیم اقتصاد توسعه محور را بیش از یک شعار و بصورت عملیاتی در کشور داشته باشیم، باید نسبت به ایجاد و تقویت واحدهای تحقیق و توسعه در سازمانها، همت جدی بگماریم.
وی افزود : امروزه دیگر تحقیق و توسعه یا  Research and Development با مخفف (R&d) مورد استفاده نیست و از عبارت (RBD) که مخفف Research Business  Developmenاست استفاده می شود که نشان از اهمیت این واحد در سازمانها دارد.

اختلال ارتباطی، از موانع مهم توسعه
 
امین محمدزاده، فعال اقتصادی نیز در ادامه، به بیان دورویکرد در توسعه پرداخت و گفت: توسعه با دو رویکرد کنش گرا و ساختارگرا تعریف و تبیین می شود.ساختارگراها معتقد به اصلاح ساختار حقوقی و قانونی و ایجاد زیرساختهای توسعه هستند که دولت را مسئول و محور توسعه می دانند و کنش‌گراها معتقد به رفتارها و کنش های فرهنگی اجتماعی هستند که توسط اندیشمندان،هنرمندان و روشنفکران ایجاد می شود و جامعه را به سمت و سوی توسعه سوق می دهد.

محمدزاده با اشاره به اینکه نمی توان برای این دو رویکرد، اولویت و اصالتی، قائل شد، افزود: به عقیده من نمی توان این دو را از هم جدا دانست بطوری که هرکدام بدون دیگری نمی تواند کارکرد مناسبی داشته باشد.

وی با اشاره به گفته اخیر دکتر محسن رنانی افزود:یکی از مهمترین معضلات اجتماعی ما در مسیر توسعه، اختلال ارتباطی است و وجود پرونده های فراوان قضایی خصوصا در حوزه مناسبات مالی، نشان ازاین اختلال دارد.

محمدزاده افزود: مهارتهای ارتباطی از جمله مهارتهای اکتسابی است که باید نسبت به اخذ آن تلاش کرد و افزایش آن در دستور کار مسئولین فرهنگی کشور قرار داده شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ebrahim
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
با سلام من به عنوان یک دانش آموخته جامعه شناسی، دیدگاه جناب آقای محمد زاده را قبول دارم و به نظریه بسیاری از جامعه شناسانی از قبیل گیدنز و هابرماس و سایر اندیشمندان همسو و نزدیک میدانم...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار