پروژه بین المللی ترسیب کربن با رویکرد مشارکتی در امر بهره برداری و مدیریت عرصه های منابع طبیعی و با هدف کلی چلوگیری از بیابان زایی هم اکنون در 17 روستای بخش مورموری شهرستان آبدانان در جنوب شرقی استان ایلام در حال اجرا است.
کد خبر: ۱۷۷۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰ 08 February 2016
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: طرح بین المللی ترسیب کربن در سطح 44 هزار هکتار از اراضی روستایی بخش مورموری شهرستان آبدانان در حال اجرا است.

به گزارش تابناک ایلام؛حجت الله فتحی درخصوص اجرای پروژه بین المللی ترسیب کربن درایلام اظهار کرد: از سال گذشته تا کنون 2 میلیارد و 370 میلیون ریال بودجه از منابع استانی و برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) برای این طرح اختصاص یافته که 70 میلیون ریال از این اعتبار توسط سازمان ملل تامین شده است.
وی در خصوص اهداف این طرح توضیح داد: جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام های هوایی و زیرزمینی زمین و کاهش گازهای گلخانه ای با استفاده از نهال کاری و جلوگیری از تخریب زیستگاه های طبیعی در نقاط مختلف کره زمین از اهداف این طرح است.
وی یادآور شد: در مناطق فاقد زیرساخت، دارای فقر فرهنگی و آموزشی با دامنه وسیع تخریب زیستگاه و بیایان زا در کشورهای مختلف دنیا در قالب این طرح اقدام به ایجاد و توسعه اشتغال پایدار با استفاده از ظرفیت های آن مناطق با هدف حفظ و نگهداری از عرصه های طبیعی می کند.
فتحی اضافه کرد: کارشناسان سازمان ملل سال گذشته در بازدید از نقاط مختلف استان ایلام با انتخاب منطقه مورموی شهرستان آبدانان از سال 93 اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن با دورنمای پنج ساله در این بخش را آغاز کردند.
وی علت انتخاب مورموی برای اجرای این طرح را وجود شاخص هایی چون استفاده غیر اصولی از طبیعت، بهره برداری بیش از حد از عرصه ها، تغییرات اقلیمی، کاهش باران که موجب فشار بر عرصه های طبیعی و افزایش بیایان زایی در این منطقه ذکر کرد.
وی محرومیت زدایی، مشارکت و کار گروهی، توانمندسازی جوامع محلی و احیای مراتع با هدف ترسیب کربن را از سیاست های طرح فوق در بین روستاهای منطقه مورموی دانست که در قالب این پروژه سطح آگاه سازی و تغییر نگرش مردم بومی آن منطقه برای برخورد و بهره برداری صحیح با منابع طبیعی افزایش می یابد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام برگزاری کلاس های ترویجی و انتخاب رابطان بومی از میان فارغ التحصیلان حوزه منابع طبیعی به عنوان پل ارتباطی بین جوامع محلی و اداره کل را از اقدام های این اداره کل ذکر کرد.
وی ایجاد انگیزش در مردم بومی برای حفاظت از عرصه های طبیعی و حفظ زیستگاه ها در قالب تولید، کاشت و حفظ نهال در عرصه های بیایانی از سوی مردم خود روستایی را از مهمترین برنامه های این طرح ذکر کرد که در سال های 93 و94 تا کنون از 44 هزار هکتار پیش بینی شده 270 هکتار از اراضی این منطقه توسط مردم نهالکاری شده است.
وی تشکیل سه صندوق جمع آوری سرمایه های خرد روستایی با عضویت 100 نفر از روستاییان با سرمایه 100 میلیون ریال، برگزاری کارگاه های آموزشی اقتصاد و تولید محور شامل صنایع دستی، بافندگی، طرح های کشاورزی و... بر اساس ظرفیت ها و نیازهای منطقه به منظور کاهش وابستگی مردم روستایی به عرصه های طبیعی و برخورد اصولی با زیستگاه های طبیعی را از برنامه های در حال اجرای این طرح ذکر کرد.
طرح بین المللی ترسیب کربن در 17 روستای بخش مورموری شهرستان آبدانان با جمعیتی بالغ بر سه هزار و 130 نفر در حال اجرا است.
طرح ترسیب کربن در کشور برای نخستین بار در سال 2004 میلادی در استان خراسان جنوبی به اجرا درآمد و پس از موفقیت آمیز بودن طرح، هم اکنون این پروژه در 18 استان کشور در حال انجام است.

 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار