بر اساس سیاست ابلاغی رهبری در برنامه ششم توسعه باید 25 درصد اعتیاد کاهش پیدا کند / به دلیل کمبود اعتبارات فقط 10 درصد مدارس کشور تحت پوشش طرح پیشگیری قرار گرفته اند / 14 ولایت افغانستان در زمینه تولید موادمخدر فعالیت می کنند و گروه داعش نیز به تولید و قاچاق موادمخدر رو آورده است
کد خبر: ۱۷۷۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۵ 08 February 2016

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: با توجه به تهدیدات مواد مخدر اعتبارات کافی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش تابناک، دکتر جزینی صبح امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران خراسان جنوبی، هدف خود از سفر به خراسان جنوبی را اجرای برنامههای ستاد در ارتباط با موضوعات درمان، کاهش آسیب، پیگیری، مقابله و حمایت اجتماعی در طول سال عنوان کرد و گفت: در استان ها باید محلی برای درمان زنان معتاد باشد که در خراسان جنوبی این مرکز راهاندازی شده و مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس سیاست ابلاغی رهبری در برنامه ششم توسعه باید 25 درصد اعتیاد کاهش پیدا کند که این مسئله بسیار مهم و اساسی است که باید پیگیری کنیم و تمام سازمانها و وزارتخانههای عضو ستاد باید برای تحقق این مهم همت بالایی داشته باشند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در حال حاضر فصل بودجهریزی سال 95 است، تاکید کرد: امیدواریم پیگیریهای لازم برای جذب اعتبار کافی برای مبارزه با مواد مخدر متناسب با تهدیدات موجود انجام شود.

جزینی با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری تفاهم نامه هایی با وزارت علوم، آموزش و پرورش و... منعقد کردهایم، ادامه داد: در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبارات وزارتخانهها موفق نشدند در زمینه پیشگیری پوشش لازم را داشته باشند و در سطح کشور 10 درصد مدارس تحت پوشش طرح پیشگیری قرار گرفته اند که این میزان بسیار پایینتر از درصد تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه درمان نیز از دیگر وظایف ستاد مبارزه با مواد مخدر است، افزود: در زمینه اعتبارات درمانی نیازمند اعتبار زیادی هستیم و باید برنامهریزیهای لازم برای تامین اعتبارات داشته باشیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در خصوص اشتغال افراد بهبودیافته نیز گفت: امسال 6 میلیارد تومان برای اشتغال کمک کردیم که این میزان اعتبار نیز کافی نیست وباید اعتبارها را در این زمینه افزایش دهیم.

جزینی در ادامه سخنان خود از برنامهریزی برای دریافت تجهیزات ورزشی از طریق وزارت ورزش وجوانان برای 25 روستای خراسان جنوبی خبر داد و گفت: براساس پیگیریهای انجام شده این امر محقق شده و در صورت افزایش اعتبارات برنامه استمرار خواهد داشت.

وی، تهدیدات کشورهای همسایه را از مسائل مهم در زمینه مبارزه با مواد مخدر دانست و افزود: 14 ولایت افغانستان در زمینه تولید موادمخدر فعالیت میکنند و گروه داعش نیز فعالیت زیادی در زمینه قاچاق موادمخدر پیدا کرده و درصدد افزایش تولید است و ما در حوزه روابط بینالملل پیگیری در رابطه با معاش جایگزین و توسعه پایدار به ویژه در افغانستان را دنبال میکنیم.

به گفته وی اولین محور اقدامات بینالملل برنامهریزی برای معاش جایگزین است و دومین اقدام نیز توسعه و تقویت همکاریهای بینالمللی از طریق تعدیل ظرفیتهای بالقوه است که در این راستا جلسه حمایت و مشارکت استراتژیک جامعه بینالملل از برنامههای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای پیرامون به ویژه افغانستان و پاکستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری ادامه داد: در راستای اجرای برنامههای توسعه پایدار، مقابله با قاچاق موادمخدر، روان گردان ها، پولشویی و تروریسم ناشی از موادمخدر را دنبال میکنیم.

جزینی در بخشی دیگر از سخنان خود از کشف 536 تن موادمخدر طی ده ماه نخست امسال خبر داد و گفت: نسبت به مدت مشابه سال گذشته این کشفیات 15 درصد افزایش داشته است.

به گفته وی طی 10 مدت نخست سال جاری 185 کارگاه شیشه منهدم و هزارو560 کیلو شیشه کشف شده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، ساماندهی معتادین خیابانی را از دیگر برنامههای ستاد مباره با قاچاق موادمخدر اعلام کرد و ادامه داد: امسال بیش از 12 هزار نفر از این افراد در مراکز درمان ساماندهی شدهاند و این فعالیت نیز باید افزایش پیدا کند که تحقق این مهم نیازمند افزایش فضای مناسب، استمرار درمان و اشتغالزایی است که سال آینده این برنامه دنبال میشود.

جزینی، پیشگیری را اولین استراتژی در برنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر دانست و افزود: در این راستا مرکز مشاوره تلفنی 09628 راهاندازی شده که در راستای راهنمایی پیشگیری از اعتیاد فعالیت میکند. امسال 307 هزار نفر تاکنون با این مرکز تماس گرفتهاند و راهنماییهای لازم را دریافت کردهاند.

وی، تریاک و شیشه را به ترتیب اولین و دومین مصرف موادمخدر در کشور عنوان کرد و درادامه از جمعآوری 91 هزار نفر معتادان مهاجر در سطح کشور خبر داد و افزود: تهران با جمعآوری 4هزارو310 نفر بیشترین تعداد افراد جمعآوری شده را دارد که از این تعداد 711 نفر شهرستانی بودهاند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری از فعالیت 6هزارو700 مرکز ترک اعتیاد در کشور خبر داد و 750 هزار نفر به این مراکز مراجعه کردهاند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار