کد خبر: ۱۷۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸ 06 February 2016
پس از توافق هسته ای و اجرای برجام بیش از 50 هیات و گروه اقتصادی و تجاری و مسئولان رده بالای کشورهای مختلف به چابهار سفر کرده اند و از نزدیک ظرفیت ها و پتانسیل ها این بندر را مورد بررسی قرار داده اند.
حضور رئیس اجرایی دولت افغانستان، سفیران کشورهای پاکستان، چین، ژاپن و افغانستان در چابهار نشان از اهمیت ویژه این بندر است.
یکی از دغدغه های سرمایه گذاران و دولت ها برای سرمایه گذاری برقراری و وجود امنیت در مناطق هدف است که با برگزاری رزمایش ولایت 94 در سواحل مکران توسط نیروی دریایی ارتش راهبردی جمهوری اسلامی برای کشورهای مختلف به ویژه همسایگان پیام صلح و امنیت را می دهد و آنان از نظر امنیت جهت استفاده ظرفیت دریا هیچ نگرانی را نخواهند داشت.
چابهار در شرق ایران و در سواحل زیبای مکران و دریای عمان به دلیل اتصال با آبهای آزاد دروازه توسعه ایران لقب گرفته است.
داشتن زیرساخت مناسب می تواند زمینه سرمایه گذاری، فعالیت تجار و بازرگانان را هموار کند که به همین منظور با دستور رهبر معظم انقلاب توسعه سواحل مکران با اقدامات خوب دولتمردان در حال انجام است.
این بندر با موقعیت راهبردی در چند سال اخیر با همت، تلاش ها و توجه مسئولان رده بالای استانی و کشوری در زمینه اجرای طرح های توسعه بندر، اجرای طرح های زیربنایی نظیر فرودگاه بین المللی، خط ریلی، فولاد و پتروشیمی و فعالیت های شیلاتی در حال رشد و توسعه است.
ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار از سال 1362 تا 1392 فقط در حد دو میلیون و 100 هزار تن بوده است که با تلاش دولت یازدهم و در نظر گرفتن 342 میلیون دلار برای طرح توسعه بنادر چابهار این ظرفیت به شش میلیون تن رسیده و تا سال آینده افزون بر هشت میلیون تن خواهد رسید.
هم اینک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با پیشرفت حدود 70 درصد در حال اجراست و با تکمیل قسمتی از طرح توسعه بندر چابهار بزودی شاهد تحولات عظیم در این منطقه خواهیم بود.
دو هزار و 600 متر طول موج شکن بندر شهید بهشتی چابهار است که با تکمیل آن کشتی های 85 و 100 هزار تنی می توانند در اسکله های آن پهلو گیری کنند.
توافق هسته ای و دوران پساتحریم باعث تحول بزرگی در جهت توسعه اقتصادی این منطقه به لحاظ پویایی از حیث جذب سرمایه گذاران خارجی به خصوص در بخش ترانزیت خارجی شده است.
سرمایه گذاران زیادی چابهار را به جهت قرار گرفتن در آبراههای بین المللی و به صرفه بودن ترانزیت کالا انتخاب کرده به طوری که در مدت 10 ماه سالجاری مبلغ 10 میلیون دلار ترانزیت خارجی کالا از این منطقه صورت گرفته است.
برابر آمارهای ارائه شده از سوی سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار ابتدای سالجاری تاکنون در بخش صادرات هفت میلیون و 500 هزار دلار صادرات به سرزمین اصلی و چهار میلیون و 500 هزار دلار انواع کالاهای تولیدی و فرآوری شده از این منطقه به خارج از کشور صادر شده است.
چابهار علاوه بر ظرفیت های شیلاتی، صنعتی و ترانزیت موقعیت خوبی در زمینه گردشگری دارد که سواحل بکر و زیبا، کوههای مینیاتوری و دهها اثر طبیعی، تاریخی و باستانی آن برای گردشگران و مسافران جالب و زیبا است.
بندر چابهار و کنارک با ۱۱ اسکله و جایگاه تخلیه صید، تامین کننده بیش از ۷۰ درصد تن ماهیان کشور است و این دو بندر رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از کشور اندونزی و رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند را دارد.
در این منطقه دو هزار و 300 فروند شناور صیادی اعم از قایق، لنج و کشتی وجود دارد و حدود ۲۵هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی فعالیت دارند.
۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو و ظرفیت پرورش ماهی در قفس، قابلیت پرورش ماهی های زینتی، خیار دریایی، جلبک، لابستر و وجود گونه های تجاری باارزش میگو مانند ببری سیاه، سفید هندی، ببری سبز و موزی از قابلیت های مهم آبزی پروری این منطقه است که سرمایه گذاران با فعالیت در بخش شیلات می توانند سود خوبی را کسب کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار