رئیس اتحادیه تکثیر و پرورش و صادرات آبزیان گفت: در صادرات میگو به روسیه به سبب انحصاری که سازمان شیلات و دامپزشکی به وجود آوردند، تنها ۱۹ شرکت می‌توانند محصولات خود را به کشورهای خارجی صادر کنند.
کد خبر: ۱۷۳۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ 02 February 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، ایران یکی از کشورهای مهم جهان در زمینه دسترسی به دریاهای آزاد است اما میزان بهره برداری ایران از این ظرفیت خدادادی بخصوص در جنوب کشور که امکان پرورش ماهی و میگو در آب دریا با شیوه ها و روش های مختلفی فراهم آمده،‌ چگونه است؟

ارسلان قاسمی در گفتگو با خبرنگار تجارت نیوز در خصوص صادرات شیلات به روسیه اظهار داشت: اقدامات اولیه برای صادرات به روسیه از چند ماه قبل آغاز شده اما صادرات چشمگیری صورت نگرفته است بر اساس آمار گمرگ در 7 ماهه اول امسال حدود 120 هزار تن شیلات صادر شده است.

وی درباره صادرات میگو به این کشور گفت:در حالی که بازار روسیه کشش واردات حدود ۲۰۰ هزار تن انواع میگو در سال را دارد اما بنا بر آمار گمرک در هفت ماهه نخست سال ایران تنها ۱۰۰ تن صادرات میگو به روسیه داشته‌ است.

قاسمی در ادامه بیان کرد: در واقع در صادرات میگو به روسیه چند مشکل عمده در بازار این کشور داریم که نه تنها حل نشده است بلکه به شدت آن نیز افزایش یافته است که بخشی از این دلایل به خود ما برمی‌گردد و برخی هم به سبب انحصاری است که سازمان شیلات و دامپزشکی به وجود آورند.
رئیس اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان گفت: بر اساس انحصاری که به وجود آمده تنها تعداد محدودی از شرکت‌ها مجاز به صادرات میگو به روسیه هستند و گفتنی است که سازمان دامپزشکی تنها شرکت‌های فرآوری را به اتحادیه اوراسیا معرفی کرده است.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر ۱۹ شرکت قادر به صادرات میگو به روسیه بودند نباید تنها تا هفت ماهه نخست امسال حدود ۱۰۰ تن میگو صادر شده باشد و حال لازم است که انحصار که خلاف قانون برنامه واردات و صادرات است برداشته شود و از طرفی با برداشته شدن انحصار تازه بایستی بازاریابی و بازارسازی در بازار روسیه را آغاز کنیم تا مراجع ذی صلاح روسیه نظر خود را بر میزان صادرات اعلام کنند.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان در خصوص افزایش قیمت ماهی در پایان سال نیز گفت: در حال حاضر افزایش قیمتی در این خصوص نداشتیم بلکه در خصوص قزل آلا حتی کاهش قیمت هم داشتیم.

قاسمی افزود: این کاهش قیمت مربوط به وزارت جهاد کشاورزی و دولت می باشد که اجازه واردات ماهی تیلا پیلا را داده اند.

این مقام مسئول در پایان گفت: در همه جا وقتی عرضه زیاد و تقاضا کم باشد قیمت پایین می آید و اگر عرضه پایین و تقاضا زیاد باشد قیمت بالا می رود، که  معمولا در پایان سال افزایش قیمت اتفاق می افتد اما این افزایش کم و محدود است.

شایان ذکر است، رئیس سازمان شیلات ایران روز گذشته بیان کرد: در بخش صادرات محصولاتی شیلاتی ایران به روسیه، اخیرا نیز صادرکنندگان بخش خصوصی در این کشور 3 تا 4 دفتر افتتاح کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار