وزیر راه و شهرسازی به خطوط ریلی شیراز اشاره کرد و گفت: در شهر شیراز سه خط ریلی متصل به اصفهان ، بوشهر و بندرعباس وجود دارد که حتی ایستگاه‌های راه‌آهن این خطوط نیز با هم در ارتباط نیستند و این سیستم حمل و نقلی یکپارچه نیست و یک سیستم عجیب و غریبی است.
کد خبر: ۱۷۳۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰ 31 January 2016
تابناک فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما: عباس آخوندی در اولین همایش «شهرسازی ریل‌پایه؛ توسعه شهری و منطقه‌ای بر مبنای حمل و نقل ریلی» افزود : سرعت حرکت قطارهای حومه‌ای باید بسیار بیشتر از مترو باشد چراکه مسیرهای طولانی‌تری را طی می‌کند و مسافر باید سریعتر جابه‌جا شود همچنین لازم است تعداد ایستگاه‌ها  نیز در قطارهای حومه‌ای در مقایسه با مترو کمتر باشد.

آخوندی تصریح کرد : در طراحی‌های جامع شهر تهران باید اتصال کرج- ورامین و پرند و شهریار به منطقه شمال تهران از زیر تهران لحاظ و همین بحث برای سایر کلان‌شهرها دنبال شود.

وی به موضوع حمل و نقل درب تا درب اشاره و اظهار کرد: شهروندی که از منزل خارج می‌شود می‌خواهد در مدت زمان کوتاهی به مقصد خود برسد و برای او تفاوتی ندارد وسیله نقلیه جاده ، مترو یا هر مد حمل و نقلی دیگری باشد. به همین منظور نیاز است جابه‌جایی مسافر با سهولت بیشتری انجام شود. متأسفانه در کشور ما هر بخش برای خود قلمرو و حکومتی دارد.


وزیر راه گفت : مترو، راه‌آهن و شرکت‌های اتوبوس‌رانی هر کدام برای خود برنامه و قلمروی کاری مجزا دارند و در این میان شهروند است که از گرفتن خدمت بی نصیب می‌ماند در حالیکه همه آنها باید به شهروند خدمت برسانند.

وی افزود: در انگلستان که بودم برای تردد یک کارت هوشمند خریداری می‌کردیم که به آن تراول کارت می‌گفتند و در حومه لندن ساکن بودم و برای تردد در مدهای مختلف حمل و نقلی تماما از همین کارت استفاده می‌کردم به طوریکه برای سوار شدن در قطار حومه‌ا ی ،  مترو و اتوبوس از یک کارت استفاده می‌کردم و همه اینها برای آسایش شهروند در نظر گرفته شده بود.

آخوندی یادآور شد: حمل و نقل ریلی را فقط نباید در مترو و راه‌آهن خلاصه کرد بلکه ترامواها نیز می‌توانند در نظام شهرسازی جای خود را داشته باشند و در حمل و نقل مسافر در ابعاد کمتر از مترو خدمات‌رسانی کنند.

وی افزود: متأسفانه در تهران نه جایگاهی برای عبور ریل وجود دارد و نه عبور عابر پیاده. هر کس در تهران بخواهد مسیری را پیاده‌روی کند یا با مانع مواجه می‌شود یا به زمین می‌خورد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید به نظام شهرسازی ریل پایه رجوع و طرح‌های مطالعاتی در این زمینه را اجرایی کرد ، گفت: باید از تمام مهندسان و صاحبنظران حوزه شهرسازی نظرخواهی کرد تا یک اقدام مناسب در جهت خدمت رسانی به شهروند انجام شود.

آخوندی با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل ریلی موجود دارای ناهنجاری‌های بسیاری است که به دلیل تصمیم های  نادرست ایجاده شده است ، افزود: در همین تهران مترو در فاصله بسیار کمی از ایستگاه راه‌‌آهن عبور می‌کند ولی به آن متصل نیست یا از اوایل دهه 80 که فرودگاه امام (ره) ساخته شد هیچ فکری برای اتصال آن به مترو نشده است.

وی به خطوط ریلی شیراز اشاره کرد و گفت: در شهر شیراز سه خط ریلی متصل به اصفهان ، بوشهر و بندرعباس وجود دارد که حتی ایستگاه‌های راه‌آهن این خطوط نیز با هم در ارتباط نیستند و این سیستم حمل و نقلی یکپارچه نیست و یک سیستم عجیب و غریبی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در سفر به شیراز وقتی متوجه شدم ایستگاه راه‌آهن این شهر در 12 کیلومتری شیراز و بیرون از شهر قرار دارد آن هم شهری که رفت و آمد بسیار دارد متأسف شدم. هر مسافر برای رفتن به شیراز 50 هزار تومان پول برای حمل و نقل ریلی پرداخت می‌کند بعد به 12 کیلومتری شهر می‌رسد در آنجا نیز باید 35 هزار تومان کرایه تاکسی دهد تا به مرکز شهر منتقل شود و این یک فاجعه و از هم گسیختگی است.

آخوندی به ایستگاه راه‌آهن قم اشاره و اظهار کرد: ما در حال تلاش هستیم تا با زحمات بسیار خط آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان را راه‌‌اندازی کنیم تا مسافر در مدت زمان 20دقیقه به قم برسد در حالی که ایستگاه راه‌آهن قم در بیرون شهر بود و باید یک ساعت از ایستگاه راه‌آهن تا شهر در ترافیک می‌ماند که خوشبختانه این مسئله با جابه‌جایی ایستگاه به نزدیکی حرم حضرت معصومه (س) برطرف می‌شود. در همدان و رشت نیز همین مسئله وجود دارد.

آخوندی افزود: ایستگاه قطار سریع‌السیر اصفهان نیز در طرح‌های اولیه در شاهین شهر پیش بینی شده بود که از آنجا یک ساعت راه برای رسیدن به اصفهان است. این طرح‌ها و نظام حمل و نقلی عجیب هستند که باید برای آن چاره اندیشید.

آخوندی با تأکید بر سیستم یکپارچه حمل و نقل از ابلاغ جدید خود به معاون معماری و شهرسازی و راه‌آهن درباره طرح‌ریزی نظام شهرسازی ریل پایه خبر داد و گفت: از این دو معاونت خواستم تا با کمک مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی  در 8 تا 10 سال برای تمام شهرهای متوسط و بزرگ طراحی جدیدی داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار