وی همچنین با اشاره به میزبانی این مراسم توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در سال گذشته ؛ گفت : اداره کل بنادر دریانوردی استان گیلان امسال نیز مراسم ساعت زمین را در بندرگاه انزلی با خاموشی کلیه چراغها برگزار می کند.
کد خبر: ۱۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶ 29 March 2015
چراغها که خاموش شد ، دیبا با لحن شیرین کودکانه اش از دلیل خاموشی پرسید از چرایی بد بودن حال زمین دل نگران فکها و دلفین ها شد و اینکه بی پرنده و درخت آیا بهاری هست؟

پاسخهایش را به دقت دنبال کرد و فهمید می توان کارهای کوچک و مهم زیادی کرد و آنگاه با شادمانی گفت : پس بازم بهار میاد ، درسا با انگشتان ماهر و کوچکش نواخت و خواند : تا بهار دلنشین آمده سوی چمن ای بهار آرزو بر سرم سایه فکن .

به گزارش تابناک گیلان، مسوول آموزش و دبیر کمیسیون انجمن طرفداران توسعه انزلی بعنوان مدیر اجرایی این برنامه در سخنانی پیرامون پدیده تغییرات اقلیمی بعنوان مخاطره جدی محیط زیستی که آرام آرام در حیات کره خاک رخنه کرده است صحبت کرد.

لیلا مسروری در عین حال به تاثیر قدرتمند اصلاح بسیاری از رفتارهای روزمره برای مقابله با این پدیده اشاره و تصریح کرد : کارهای آسانی وجود دارد که می تواند اندک اندک با کند کردن روند تغییرات اقلیمی به توقف آن بیانجامد همانگونه که شعار امسال را تغییر اقلیم را تغییر دهیم انتخاب کرده اند ، هر تغییری را از خودمان شروع کنیم.

وی همچنین با اشاره به میزبانی این مراسم توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در سال گذشته ؛ گفت : اداره کل بنادر دریانوردی استان گیلان امسال نیز مراسم ساعت زمین را در بندرگاه انزلی با خاموشی کلیه چراغها برگزار می کند.

مسروری ، پیام و قول موکد سید علی نعیمی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان را مبنی بر حرکت پیوسته و مستمر بندرگاه انزلی به سمت و سوی بندر سبز را به حاضران ابلاغ کرد.

راس ساعت 20:30 کلیه چراغهای محوطه شهرداری انزلی خاموش شد و در مجال خاموشی گفت و گوی پرسشگرانه و شیرین دیبا رمضانی ساحلی با مسروری انجام شد که در آن این کودک که نماد آینده و آیندگان است با سوالهای خود مدعوین را به فلسفه این مراسم ، لزوم بهره برداری صحیح از انرژی و اقدامات موثر برای مقابله با پدیده گرمایش متوجه کرد تا بهار پایا و مانا بعنوان تجلی بقای پایدار محیط زیست همیشه میهمان سیاره کهن باشد.

در ادامه درسا رمضانی ساحلی با انگشتان کوچک و ظریفش با نوای ضرب ترانه ماندگار تا بهار دلنشین را برای حضار اجرا کرد و این نوید بهاری همزمان با روشن شدن دوباره محوطه بود.

دقت در حفظ داشته های محیط زیستی

شهردار بندر انزلی نیز در سخنان کوتاهی گزارشی از برنامه های شهرداری برای اصلاح ساختار نوری معابر ارائه کرد.

رضا پور شعبان با تاکید بر لزوم توجه به بهره برداری درست و پایدار از منابع انرژی گفت : شهرداری انزلی می کوشد تا با بهره گیری از وسایل نقلیه عمومی گاز سوز ، در مدیریت سوختهای فسیلی و موثر بر کاهش گازهای گلخانه ای اقدام کند.

وی همچنین در این جمع از پیوستن اولین اتوبوس گاز سوز به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر خبر داد.

شهردار انزلی وعده داد برغم آنکه شرایط ساختاری سازمانی فعلی شهرداری انزلی اجازه چارت جدید را نمی دهد اما برای ایجاد دفتر توسعه پایدار و محیط زیست در شهرداری انزلی ، اقدام خواهد کرد.

حضور و مانور خودروهای امداد و آتش نشانی شهرداری بندر انزلی و نیز ثبت دلنوشته ها و دغدغه های شهروندان در دفتر یادبود مراسم از جمله برنامه های جنبی این مراسم بود.

بیانیه ای برای کمک به زمین

دومین برنامه ساعت زمین در شهرستان بندر انزلی با قرائت بیانیه ای که در آن به نام خداوند جلوه های پاک، آب و جنگل و تالاب قسم یاد شده بود و تایید امضای آن توسط حضار به کار خود پایان داد .

در این بیانیه آمده است : بار دیگر در نهمین سال برگزاری رویداد جهانی ساعت زمین همراه و همگام با تمام ساکنان کره خاک ، گرد آمده ایم تا بعنوان کنشگرانی متعهد ، با تجمیع ذره ذره توانمان نسبت به پدیده تغییر اقلیم این بزرگترین مخاطره محیط زیستی عصرحاضر ، واکنش نشان دهیم.

بی شک همگامی ما در خاموشی خود خواسته 20:30 الی 21:30 در آخرین شنبه ماه مارس یادآور هم پیمانی ما بر اصل متقن درست مصرف کردن، بعنوان مهارت ارجح و برازنده زندگی امروز است.

ما همچنان تقسیط نامناسب انرژی در آبنیه ، بهره برداری ناصحیح و مصرف بی رویه سوختهای فسیلی را بویژه در مواردی که جایگزین های مناسبی از سوختهای پاک و منابع تجدید پذیر وجود دارد ، مورد سوال قرار داده و از مسوولان امر می خواهیم عطف به تاکیدات مقام معظم رهبری بعنوان عالی ترین مقام مملکتی بر لزوم حفاظت و حراست از تمامی جلوه های منابع طبیعی و زیستی در این خصوص اهتمامی افزون داشته باشند.

نظر به آنکه وظایف شهروندی ، مکمل حقوق شهروندی ما است همچنان معتقدیم مصرف اصولی و پایدار دایره ای است که مرکزش فرد فرد ما بوده و شعاع آن تا خانواده ، اجتماع ، سرزمین و تمام پهنه گیتی خواهد بود.

لذا بر دقت در مصرف تمامی حاملهای انرژی به منظور تامین سوخت ، روشنایی ، حرارت و برودت اصرار داشته و زین پس نسبت به آن ، چه در محل کار و سکونت شخصی مان یا در محلهای عمومی و محافل دوستانه ، با توجهی خاص برخورد کرده و همواره یکدیگر را به مصرف آگاهانه و مسئولانه انرژی توصیه و ترغیب خواهیم کرد.

کماکان تشکیل ستاد محیط زیست و توسعه پایدار را در شهرداری پرقدمت انزلی خواهانیم ، باشد که شهرداری ، با تشکیل این نهاد الگویی موجه و ملموس برای تمامی دستگاههای اجرایی شهرمان باشد.

ما همچنین خواهان اجرایی شدن امر مهم مغفول مانده آمایش سرزمین بطور عینی و مصداقی در کشورمان ، استانمان و شهرمان هستیم.

همراه و هم پیمان با تمام جهانیان که شعار امسال را تغییر اقلیم را تغییر دهیم قرارداده اند ، متعهد می شویم فرد فردمان همان تغییری باشیم که مایلیم در دنیامان رخ دهد.

ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت است و در آخرین شنبه ماه مارس هر سال برگزار می شود.

امسال شماری از مردم ایران نیز همزمان با تمام جهانیان یک ساعت سیستم روشنایی خود را خاموش کردند تا به مصرف انرژی در جهان کمک کنند.

مردم جهان در این شب با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت برای آگاهی در باره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان، کمک می کنند.

شامگاه گذشته برج میلاد، سی و سه پل و برج آزادی نیز در این کمپین جهانی شرکت داشتند.

این رویداد برای نخستین بار در سیدنی استرالیا برگزار شد و دو میلیون و 200 نفر در آن شرکت کردند، به دنبال این حرکت شهرهای دیگر دنیا به این رویداد پیوستند و در روز 23 مارس سال 2008 این رویداد به ثبت جهانی رسید.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار