کد خبر: ۱۷۱۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۳ 28 January 2016
به گزارش تابناک یزد،جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهرستان خاتم قرار است در اطلس گردشگری این شهرستان به تصویر کشیده شود تا جایگاه این شهرستان به عنوان محور گردشگری استان تقویت شود.
شهرستان خاتم کلکسیونی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است که برای بسیاری از گردشگران جذاب است اما ارتقای صنعت گردشگری این شهرستان منوط به معرفی هرچه بیشتر این جاذبه‌ها به گردشگران است.
فرمانداری حرکتی را برای معرفی جاذبه‌های شهرستان خاتم آغاز کرده که قرار است در اطلس گردشگری این شهرستان منتشر شود.

کثرت جاذبه‌های تاریخی و طبیعی
فرماندار خاتم با اشاره به کثرت جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در این شهرستان می‌گوید: تهیه اطلس گردشگری این شهرستان برای معرفی جاذبه‌ها به گردشگران از اقدامات انجام شده برای جذب گردشگران به شهرستان خاتم است.
«محمد زاده‌رحمانی» می‌افزاید: شهرستان خاتم در جنوب غربی استان کلکسیونی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است که ظرفیت بسیار مناسبی برای تقویت صنعت گردشگری در این شهرستان است.
وی ادامه می‌دهد: تهیه اطلس گردشگری این شهرستان با همکاری تیم حرفه‌ای کشوری از سال گذشته کلید خورده و این اطلس قرار است تا اردیبهشت ماه سال آینده در بازار عرضه شود. این مسئول می‌گوید: در این کتاب 500 تصویر از جاذبه‌های شهرستان همراه با متون مربوطه منتشر خواهد شد تا با معرفی جاذبه‌ها و نشان‌دادن تصاویر آنها، گردشگران بسیاری را به سمت تماشای این جاذبه‌ها در شهرستان خاتم سوق دهد.
فرماندار خاتم می‌افزاید: دشت‌های زیبای ریواس در ورودی شهرستان، قلعه تاریخی و بزرگ مروست مربوط به دوره ساسانی، روستای ترکان کنده کاری شده در تپه‌های رسی و چنار کهنسال کرخنگان از جمله جاذبه‌های این شهرستان محسوب می‌شود.
وی بافت تاریخی مروست را نیز جاذبه‌ای تاریخی متشکل از ساختاری ارزشمند و تاریخی معرفی می‌کند و می‌گوید: مراکز خدماتی مجاور آن نظیر کاروانسرا، مراکز آموزشی، مساجد و حسینیه‌ و از جمله جاذبه‌های آن به شمار می‌آیند.
به گفته زاده‌رحمانی داخل بافت تاریخی مروست نیز بناهای تاریخی ارزشمندی چون مسجد جامع، مسجد دهقانیان، گنبدی و قلعه مروست وجود دارد.
وی ادامه می‌دهد: استودان یا استخوان‌دان تاریخی مربوط به دوره میترائیسم قبل از ایجاد دخمه‌ها، دار الکلات هرات که به سرزمین قلعه‌ها معروف است و سرچشمه نهر مسیح در هرات را می‌توان دیگر جاذبه‌های منحصر به فرد این شهرستان معرفی کرد.
زاده‌رحمانی اظهار می‌کند: جنگل‌های زاگرسی باغ شادی از منحصربه فردترین جاذبه‌های این شهرستان است که تحت حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.
فرماندار خاتم تمدن مسکونی روستای چاهک را معرفی می‌کند و می‌گوید: درخواست اکتشاف گروه‌های باستان‌شناسی از این منطقه مطرح شده است.
وی همچنین خاتم را سرزمین غارهای شگفت‌انگیز می‌داند و می‌افزاید: این شهرستان با توجه به ویژگی‌های طبیعی و وجود بخش‌هایی از سلسله جبال زاگرس در گستره خود، غارهای طبیعی بسیاری دارد.
زاده‌رحمانی غارهای «خانه خدا»، «بابا زاهد»، «چهل در»، «سیدنظری»، «چاه سنجد»، «پوزه سیاه»، «کوه زرد»، «اسماعیلی بوروییه» و «کفتاری» را از غارهای طبیعی این شهرستان معرفی می‌کند.
وی تاکید می‌کند: این شهرستان بهترین و بزرگ‌ترین کلکسیون حیات وحش به شمار می‌رود و منطقه طبیعی زیست هوبره یا بوقلمون وحشی است که از نظر ملی، گونه‌ای حفاظت‌شده است.
زاده‌رحمانی ادامه می‌دهد: گوزن زرد نیز به‌عنوان یکی از پستانداران کمیاب و در حال انقراض، در منطقه حفاظت شده جنگل باغ شادی خاتم تحت حفاظت قرار گرفته است.

انتشار اطلس در 120 صفحه
مجری تهیه اطلس گردشگری شهرستان خاتم نیز جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد این شهرستان را بهترین ویژگی آن معرفی می‌کند و می‌افزاید: کتاب اطلس گردشگری شهرستان خاتم در 120 صفحه به قطع خشتی با صفحات گلاسه تمام رنگی تا اردیبهشت ماه سال آینده راهی بازار می‌شود.
«حسن مقیمی» می‌افزاید: تهیه این اطلس از سال گذشته آغاز شد و با توجه به ضرورت عکاسی از طبیعت شهرستان در 4 فصل، کار تصویربرداری از جاذبه‌های طبیعی شهرستان طولانی شد.
وی ادامه می‌دهد: اکنون کار عکاسی از جاذبه‌ها به پایان رسیده و جمع‌آوری و تدوین مطالب آغاز شده است.
این هنرمند عکاس می‌گوید: در ابتدای این اطلس، مختصات کلی منطقه و سپس جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گردشگری این شهرستان معرفی شده است.
به گفته وی، در این اطلس با برجسته کردن جاذبه‌های شاخص شهرستان، به انتشار عکس و متون مربوط به آن اقدام می‌شود.

اکوسیستم جذاب شهرستان
مجری تهیه اطلس گردشگری شهرستان خاتم می‌گوید: اقلیم خاص شهرستان خاتم و ادامه جنگل‌های زاگرسی به نام جنگل‌های باغ شادی در استان کویری یزد، منحصر به فرد ترین جاذبه‌ این شهرستان محسوب می‌شود.
«حسن مقیمی» اکوسیستم این شهرستان را جذاب و جالب معرفی می‌کند و می‌افزاید: گونه‌های نادر جانوری و پرندگان شاخص این شهرستان از جمله هوبره و زاغ‌بور هریک جاذبه‌ای شگفت‌انگیز به حساب می‌آیند.

همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار