معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: تخریب خانه‌های تاریخی در راستای بازسازی حسینیه کوشک‌نوی اردکان عمدی نبوده است.
کد خبر: ۱۷۰۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵ 27 January 2016

به گزارش تابناک یزد،محسن ذاکری‌نیا اظهار داشت: طرح ساماندهی حسینیه کوشکنوی اردکان، یکی از موضوعات مورد توجه مدیریت سازمان میراث فرهنگی استان و مسئولان شهرستان در سال‌های اخیر بوده است.

وی افزود: این حسینیه در یکی از مناطق پرتراکم بافت تاریخی و ثبتی این شهرستان واقع شده و ساماندهی و مدیریت توسعه آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بیان کرد: در سال‌های گذشته به واسطه عدم رعایت ضوابط و قوانین میراث فرهنگی، یک بار این پروژه معلق و از سوی نهادهای دولتی و قضایی تعطیل شد که این وضعیت باعث ایجاد اضطرار و اضطراب در محدوده بافت هم پیوند این حسینیه شد.

ذاکری‌نیا افزود: با توجه به سیاستگذاری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در مورد تعامل و مشارکت سازنده برای حل و فصل کردن برخی معضلات و مشکلات گذشته که به نوعی باعث ایجاد همدلی و بهبود فضای تعامل میان عامه مردم و مجموعه سازمان می‌شود، زمینه به جریان افتادن دوباره این پروژه در دستور کار مسئولان این اداره قرار گرفت.

وی افزود: در همان برهه، فصل‌الخطاب و نقطه اوج حساسیت سازمان، رعایت ضوابط محیطی و منظری از سوی مسئولان این مجموعه بود که طرح با تلاش مستمر دو مشاور متخصص و حرفه‌ای آماده و در چهار مرحله به صورت فشرده در شورای فنی استان مورد بررسی و در نهایت با اصلاحات لازم مصوب و در اختیار هیئت امنای این مجموعه قرار گرفت.

ذاکری‌نیا بیان کرد: در نهایت روز جمعه دوم بهمن جاری با حضور جمعی از مسئولان شهرستان و اقشار مردم ساکن محله، کلنگ ایجاد و احداث این مجموعه به زمین زده شد که بازتاب مناسبی در رسانه‌های شهرستان و استان داشت.

وی یادآور شد: در تاریخ چهارم بهمن ماه در حال اجرای کانال کنی و اجرای شفته‌ریزی در جبهه جنوبی این مجموعه، به بخش‌هایی از سه خانه هم‌پیوند این جبهه خسارت‌های قابل توجهی وارد شده است.

ذاکری‌نیا اظهار داشت: بر اساس نظر کارشناسان و بازدید از مجموعه مذکور، این اتفاق غیر مترقبه و غیر عمدی بوده و در همان دقایق اولیه این اتفاق توسط اداره میراث فرهنگی و عوامل یگان حفاظت مدیریت شد و تعهدات قانونی برای جبران این وضعیت و لزوم دقت بیشتر در عملیات اجرایی و به منظور عدم تکرار حوادثی مشابه از این دست از مسئولان و هیئت امنای حسینیه کوشکنوی اردکان اخذ شد.

وی اضافه کرد: تا زمانی که این پروژه در مسیر درست و کارشناسی آن پیش رود، اداره میراث فرهنگی وظیفه خود می داند تا در راستای نهادینه شدن موضوع طرح‌های مصوب و با هدف ارتقا و ارزش‌گذاری بافت تاریخی از آن حمایت کند اما اگر ذره‌ای انحراف و اختلاف در اهداف کلی طرح‌هایی از این دست مشاهده شود، ضمن احترام به تمام دوستان و درک شرایط موجود و هزینه‌های مادی و معنوی متحمل شده تا این مرحله، پروژه به طور قطع تعطیل و از طریق مراجع قضایی برای برخورد با متخلفان اقدام خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار