در پی تشدید تب فلافل خوری در اصفهان؛
تابناک: حمید دانشجو 19ساله ای است که با وجود کمبود امکانات تفریحی در پایان هفته به تفریح چند ساعته با دوستان میرود،خودش میگوید شنبه تا چهارشنبه مشغول تحصیل است و پنجشنبه،جمعه ها به اندک مراکز تفریحی شهر میرود و با دوستان به رفع خستگی هفته میپردازد،وجه اشتراک پایان تفریحاتشان هم فلافل است،آنها همیشه بعد از پایان تفریح به فلافل فروشی میروند و به عنوان شام فلافل میخورند.
کد خبر: ۱۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹ 28 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان، حمید یکی از جوان هایی است که حسن خطام تفریحاتش فلافل است.

فلافل این روزها به یکی از غذای آماده پرفروش اصفهانی ها تبدیل شده به نوعی که در هر خیابانی که وارد می شوی اغذیه فروشی را می بینی که فلافل می فروشد و فروش خوبی هم دارد. افرادی ارزان بودن آن و عده ای هم خوش طعمی و سالم بودنش را دلیل فلافل خوریشان می نامند.


فلافل گلولهٔ سرخ شده نخود پخته و ادویه‌جات است که زاده فلسطین بوده و در خاورمیانه زیاد مصرف می شود. در ایران نیز در شهر های جنوبی به ویژه خوزستان و شهر آبادان مورد استفاده قرار می گیرد. فلافل از ریشه فلفل است و به دلیل استفاده زیاد از فلفل در این غذا به این نام مشهور شده‌ است.

پس از رویداد جنگ ایران و عراق و پناهنده شدن مردمان جنوب کشور، پناهندگان این خوراکی را به دیگر جاهای ایران بردند از همین رو شاید سررشته باز شدن پای فلافل به اصفهان به خاطر مهاجرت عده ای جنوبی ها به شاهین شهر، شهری در حوالی اصفهان باشد که مهاجرینش عادت فلافل خوری خود را هم با خود آورند و بعد از مدتی این عادت به اصفهان هم سرایت کرد.



با وجود این مسائل به سراغ یکی از فلافل فروشی های اصفهان رفتیم تا از او درباره شرایط فلافل خوری اصفهانی ها بپرسیم. صاحب فلافل فروشی می گفت، فلافل خور نیست اما اصفهانی ها خوب فلافل می خورند. این مسائل سبب شد تا چند دقیقه ای کنار او بشینیم و او از فلافل خوردن مردم بگوید.

-اصفهانی ها فلافل خورند؟

-آره اصفهانی ها خوب فلافل می خورند.

-به نظرتان دلیلش چی؟

-چون فلافل ارزان و می توانند با پرداخت یک هزینه کم فلافل بخرند، با خرید فلافل هم می توانند یک شامی خورده باشند که از سلامت کافی برخوردار است و هم هزینه کمی پرداخت کرده اند.

-پس به خاطر ارزان بودن فلافل مردم به این غذا رو آوردند؟

-تا حدودی. چون تو این شرایط اقتصادی که درآمدهای خانواده ها خوب نیست، یک خانواده 4 جهارنفره می توانند با صرف ده هزار تومان شام بخورند.

-بیشتر چه کسانی فلافل می خرند؟

-بیشتر جوانانی که برای تفریح تو سطح شهر آمدند بیرون میاند و به عنوان شام فلافل می خورند البته خانواده ها هم از فلافل به عنوان یک غذا استفاده می کنند.

-عده ای فلافل را برای سالم بودنش می خرند، واقعا فلافل سالم است؟

-فلافل با توجه به اینکه مواد نگه دارنده زیادی ندارد، یک غذای نسبتا سالم است البته متأسفانه خیلی از غذاخوری های شهر فلافل خوب دست مردم نمی دهند. متأسفانه حدود 80 درصد فلافل فروشی های سطح شهر از خمیر نان باگت در تهیه قرص فلافل استفاده می کنند که این مسئله سبب می شود مردم فلافل با کیفیت خوب نخورند.


این صحبت ها بیانگر این است که فلافل آنگونه هم که می گویند سالم نبوده و غذای سالمی نیست.

با توجه به افزایش این تب فلافل خوری در اصفهان عده ای مثل حمید که به هر بهانه فلافل را به عنوان حسن خطام تفریح خود انتخاب کرده اند و در هفته چندین بار آن را مصرف می کنند، دارند با سلامت خود بازی می کنند و در آینده با مشکلاتی رو به رو می شوند؟ از همین رو باید از مسئولان این انتظار را داشت که نظارت بیشتر و بهتری نسبت به اغذیه فروشی داشته باشند البته این را نباید نادیده گرفت که هیچ چیزی نمی توانند همانند وجدان و انصاف فروشند، وی را از این کار که سبب به وجود آمدن مشکلات بسیاری برای جوانان می شود، باز دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار