مدیركل كار و دانش وزارت آموزش و پرورش
مدیركل كار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در وزارت آموزش و پرورش با تشكیل شورای سیاست گذاری كارآفرینی و تفاهم نامه‌ای با دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران، برای توسعه فرهنگ كار و كارآفرینی با عنوان دیده‌بان جهانی كارآفرینی در كشور منعقد شد.
کد خبر: ۱۶۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵ 20 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، سید مصطفی آذر كیش در اولین همایش كارآفرینی علم تا عقل شرق مازندران در حضور مسئولان دانش‌آموزان شهرستان بهشهر كه در سالن توحید این شهرستان برگزار شد، اظهار كرد: توسعه آموزش های مهارتی به عنوان یكی از دغدغه‌های ملی مطرح است و آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد تربیت‌كننده كارآفرین و دستگاه اجرایی آموزش‌دهنده مهارتی رسمی كشور به شمار می‌رود.

وی گفت: امروزه یكی از سیاست‌های برنامه‌های اولویت‌دار بر اساس اسناد تكمیلی و فرادستی، توسعه فرهنگ كار و كارآفرینی است و خوشبختانه استان مازندارن در حوزه كارآفرینی به خصوص در راستای اجرای سند تحول بنیادین مازندران پیشرو است.

آذرکیشافزود: 43.5 درصد از دانش آموزان دوره دوم متوسطه مازندران در مدارس فنی و حرفه ای و كار و دانش تحصیل می كنند كه این آمار از رتبه‌های برتر كشور است.

این مسئول اظهار كرد:در وزارت آموزش و پرورش با تشكیل شورای سیاست گذاری كارآفرینی و تفاهم نامه‌ای با دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران، برای توسعه فرهنگ كار و كارآفرینی با عنوان دیده‌بان جهانی كارآفرینی در كشور منعقد شد.

وی افزود: به طبع آن آموزش كارآفرینی را كه بر اساس سه شاخص اصلی دیده‌بان جهانی شامل نگرش كارآفرین، رفتار كارآفرینان و نتایج عملكرد كارآفرینان تعیین و تبیین شده وباید برای اینكه فرهنگ كارآفرینی به عنوان باور بنیادی نهادینه شود این سه نگرش را در جامعه ایجاد كنیم.

آذركیش خاطرنشان كرد: چهار محور اصلی كه آموزش یونسكو بر آن تاكید دارد آموزش برای دانستن، آموزش برای به كار بستن، آموزش برای زیستن و آموزش برای با دیگران زیستن است كه بخش اصلی آن آموزش برای به كار بستن اعلام شده است.

مدیر كل كار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: امروزه ملاك استعداد برتر هوش چندگانه است و این بحث كه اگر دانش آموزی در رشته خاصی قرار بگیرد دارای هوش ضعیف‌تری امروزه در جهان منسوخ شده است.

وی افزود: بسیاری از دانش آموزان ایرانی در المپیاد مهارت جهانی دارای رتبه می شوند و آنها از همان تسهیلاتی بهرمند می‌شوند كه نخبگان رشته های مختلف از آن برخوردار هستند و این نشانگر اهمیت و جایگاه آموزش‌های مهارتی است.

آذركیش گفت: ساعت آموزشی اقتصادی و حرفه‌ای ناظر بر كارآفرینی با دو ویژگی اصل مهارت‌های كارآفرینی و ویژگی های كارآفرینان باید در آموزش و پرورش لحاظ شود.

این مسئول اظهار كرد: بیش از 65 درصد افرادی كه برای كسب مهارت به آموزشگاه های فنی و حرفه ای مراجعه می‌كنند دارای مدرك لیسانس و فوق لیسانس هستند كه این نشانگر آن است كه صرفاً تحصیلات دانشگاهی عامل دستیابی به شغل نیست.

آذر كیش با بیان اینكهامسال 1میلیون و 780 هزار دانش آموز متوسطه اول در طرح كاشف شركت كردندع گفت: قطعاً هیچ كدام از مهارت هایی كه در هنرستان ها آموزش داده می شود دور ریختنی نیست و در زندگی به كار می آید زیرا شرایط ادامه تحصیل برای اكثریت جامعه فراهم است اما امكان اشتغال وجود ندارد.

وی افزود: در همه كشورهای پیشرفته در حوزه آموزش‌های مهارتی اولویت‌های اصلی برای دانش آموزان و خانواده‌های آنها ورود به دانشگاه نیست بلكه اولویت اول اشتغال و سپس كسب تحصیلات عالیه است.

این مسئول اظهار كرد: ویژگی‌های كارآفرینان ریسك پذیری، استقلال طلبی ، اعتماد به نفس، خلاقیت و نوآوری است كه البته برخورداری از این ویژگی ها به تنهایی عامل موفقیت نمی‌شود بلكه دانش‌آموزان باید در كنار كسب مهارت خلاقیت خود را بروز و ظهور دهند.

آذركیش گفت: باید جامعه را به سمتی ببریم كه دانش آموزان صرفاً به دنبال مدرك گرایی و پست های پشت میز نشینی نباشند بلكه به دنبال كسب مهارت و كارآفرینی باشند و این تغییر نگرش نیازمند همت مدیران استانی وشهرستانی است تا توسعه پایدار در كشور به وجود آید.

وی اظهار كرد: طبق گزارش یونسكو 48 درصد از كارفرمایان در آسیا و اقیانوسیه به دنبال نیروی كار ماهر هستند كه در كشورشان وجود ندارد و یكی از استاندارهایی كه مطرح می شود این است كه به ازای هر یك كارشناس 4 تكنسین و 12 نیروی كار ماهر نیاز است كه در حال حاضر در ایران 12 كارشناس در هر دستگاهی وجود دارد اما برای پیدا كردن یك نیروی كار ماهر اغلب با مشكل مواجه می شویم.

آذركیش گفت: امروزه نیاز اصلی كشور تربیت دانش آموزان كارآفرین است و در این راستا باید حتی یك مهارت به همه دانش آموزان متوسطه نظری نیز آموزش داده شود

مدیر كل كار و دانش وزارت آموزش و پرورش در پایان تصریح كرد:سال گذشته بر اساس اولویت ها 100درصد اعتباری كه برای هنرستان ها ابلاغ شده بود تخصیص پیدا كرد و امسال تا كنون با افزایش 40 درصدی نسبت به سال گذشته 25 درصد اعتبار به استان‌ها تخصیص پیدا كرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار