کد خبر: ۱۶۶۵۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱ 20 January 2016

به گزارش تابناک یزد،مرکز توسعه فناوری فناوری آب وابسته به پارک علم و فناوری یزد اقدام به برگزاري نشست هم‌اندیشی در خصوص "كاركرد تشكل‌هاي مردمي يزد در برابر بحران بي‌‌آبي" با حضور 20 نفر از دبيران تشکل‌های زيست محيطي استان كرد.

 "علی‌اکبر قیومی" مدیر مرکز توسعه فناوری آب در اين نشست كه در محل پارك علم و فناوري يزد برگزار شد،ضمن بيان اهداف و چشم‌انداز ايجاد اين مركز، اعلام كرد: موضوع آب در حال حاضر مسدله نخست بسياري از مناطق كشور از جمله يزد است و اگر با جديت دنبال و به رفع اين مشكل رسيدگي نشود، قطعاً ابعادي فراتر از انتظار و به يك بحران امنيتي مي‌تواند تبديل شود.

وي افزود: در همين راستا نيز پارك علم و فناوري يزد از سال گذشته با ايجاد مركز توسعه فناوري آب فعاليت در اين حوزه را آغاز كرده است و همينك اين مركز حول دو محور موسسات دانش بنيان و فرهنگ‌سازي در مورد اب فعاليت مي‌كند.

قيومي با تاكيد بر اين باور كه هنوز هم مي‌تواند برند همزيستي با كوير يزد را به ويژه در مقوله آب احياء كرد، تحقق اين مهم را در گروي تعامل همگاني دانست و گفت: در همين راستا نيز جاسات هم‌انديشي متعددي تاكنون از سوي اين مركز با قشرهاي مختلف اعم از رسانه‌ها، مسئولان و غيره برگزار شده است.

وي ابراز اميدواري كرد كه اين فعاليت‌ها در راستاي طراحی و تأمین ارتباط شبکه‌ای عناصر درگیر در مسأله آب به همگرایی و هم‌افزایی در اين رابطه كمك كند.

وي در مورد اين نشست نيز گفت: نشست هم‌اندیشی کارکرد تشکل‌های مردمی در برابر بحران بی‌آبی با هدف  آشنایی بیشتر تشکل‌های مردم نهاد با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دیگر و تسهیل ارتباطات بعدی و نیز تخمین توان این موسسات برای همکاری با مرکز توسعه فناوری آب برگزار شده است.

قيومي با اشاره به نقش تشکل‌های توانمند مردمی در اجتماعی‌سازی و عمومی کردن مسأله آب، اظهار كرد: در هم‌انديشي امروز كه شروع همكاري بيشتر با تشكل‌هاي زيست محيطي استان در اين خصوص است سه محور مورد سئوال تشكل‌ها قرار گرفته است كه اين سئوالات عبارتند از؛ تشکل‌های مردمی چگونه می‌توانند مردم و دولت را در جهت مقابله مؤثر با بحران بی‌آبی یاری دهند؟ مهمترین نقاط قوت و اساسی‌ترین نقاط ضعف تشکل‌های استان در حوزه آب و محیط زیست را چه می‌دانید" و مهمترین سیاست‌های حمایتی برای تقویت، توانمند‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی را چه می‌دانید؟

گفتني است؛ در ادامه اين نشست هر يك از دبيران تشكل‌هاي مردمي زيست محيطي با بيان توضيحاتي در مورد حوزه فعاليت و توانمندي‌هاي تشكل‌هاي خودف به ارائه پيشنهاد و پاسخ به سئوالات مذكور پرداختند.

پيروي از نظام مستقل حكمراني آب در گذشته، توجه به اموزش تشكل‌ها در مورد مسئله آب و شيوه‌هاي برخورد با بحران‌ها و غيره، انتقال صحيح سياست‌هاي مديريت اب به مردم و آگاه‌سازي آنها در باب مديريت مصرف و تكنولوژي‌هاي مصرف بهينه، تلاش براي ارتقاي جايگاه و توانمندي تشكل‌ها در ذهن و باور مردم و مسئولان، رفع مشكل تغيير خلق مردم قناعت‌پيشهي يزد با ورود منابع جديد آبي(خط انتقالي)، برگزاي همايش آب توسط تشكل‌ها در شهرهاي مختلف استان در راستاي افزايش آگاهي مردم در مورد بحران آب، واگذاري طرح‌هاي احياي قنوات به تشكل‌ها، اختصاص يكي از موضوعات درسي كتب مدارس به ويژه در استان به موضوع اهميت آب و شرايط اقليمي سرزمين ايران، افزايش نظارت‌هاي مردمي براي جلوگيري از برداشت‌هاي بي‌رويه در تمام عرصه‌ها از طريق تشكل‌ها و غيره از مهمترين موضوعات مطرح شده از سوي دبيران تشكل‌هاي زيست محيطي استان بود.

در پايان نيز مقرر شد كه مطالب مطرح شده در اين نشست پس از جمع‌بندي در اختيار مسئولان تصميم‌ساز قرار گيرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار