مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اردبیل گفت: ضروری است به دلیل استفاده بیش‌ازحد از ظرفیت زیست‌بوم شرق مرکز استان، محل منطقه ویژه اقتصادی نمین در این بخش تغییر یابد.
کد خبر: ۱۶۵۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴ 17 January 2016

به گزارشخبرنگار مهر،سید رضا موسوی ظهر یکشنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه تصریح کرد: زیست‌بوم‌های شرق شهر اردبیل به دلیل واقع‌شدن فرودگاه اردبیل، شهرک صنعتی شماره دو و کارخانه سیمان بیش‌ از حد مورد استفاده بوده و خارج از ظرفیت از منابع طبیعی و محیط‌ زیست بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: در این وضعیت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در این منطقه با واقع به زیان محیط‌زیست منطقه و زیست‌بوم‌ها است و لازم است مسئولان نسبت به تغییر مکان آن اقدام کنند.

به گفته مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان قرار است مطالعات زیست‌محیطی منطقه ویژه اقتصادی به دست ما برشد و ما پاسخ را به سازمان مرکزی ارسال کنیم.

موسوی بابیان اینکه محیط‌زیست برخلاف برخی اظهارنظرها به‌هیچ‌عنوان مخالف سرمایه‌گذاری در استان نیست، ادامه داد: دفاع از سرمایه‌گذاری هم سیاست سازمان مرکزی و هم سیاست ما است و به‌ویژه در دوران پساتحریم به‌واقع مورد تأکید است.

وی بابیان اینکه مشکل سرمایه‌گذاری در اردبیل زیست‌محیطی نیست، ادامه داد: اردبیل در برخی حوزه‌ها جذابیت سرمایه‌گذاری ندارد و وقتی انجام می‌شود به زیان محیط‌زیست آن است.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان معتقد است به‌عنوان‌مثال راه‌های دسترسی، فاصله از کانون‌های جمعیت و مسائل اقلیمی در سرمایه‌گذاری‌ها مورد غفلت است و گاها حتی سرمایه‌گذاران از الزامات زیست‌محیطی مطلع نیستند.

بهره‌برداری شیمیایی از شهرک غذایی

موسوی افزود: ضروری است آموزش‌های لازم به سرمایه‌گذاران و حتی مدیران انتقال یابد و اگر ما مخالفتی با برخی پروژه‌ها داریم در محدوده قانون است.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال شهرک صنعتی که در زون غذایی است به دنبال اقدام شیمیایی است و ما با این موضوع برخورد کردیم.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان با تأکید به اینکه محیط‌زیست سرمایه همگانی است و باید برای آیندگان حراست شود، اضافه کرد: نمی‌توانیم اجازه بدهیم تخلفی صورت بگیرد و لازم است در موضوع محیط‌زیست شفافیت افزایش یابد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر در تمامی پروژه‌های سرمایه‌گذاری ضرورت‌های زیست‌محیطی بررسی می‌شود، متذکر شد: هرکجا مغایرتی با قانون دیدیم برخورد می‌کنیم و اینطور نباید تعبیر شود که مخالف سرمایه‌گذاری هستیم.

به گفته موسوی در حال حاضر به برخی بهانه‌ها ازجمله توسعه و اشتغال سرمایه‌گذاری بی‌توجه به ضرورت‌های زیست‌محیطی مطرح می‌شود درحالی‌که می‌تواند در آینده مشکل‌ساز شود.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان تصریح کرد: توسعه باید به‌جای شعارزدگی توسعه پایدار باشد و اگر نباشد در آینده شاهد از دست رفت منابع و حتی همان زمینه‌های توسعه و اشتغال خواهیم بود.

۲۳ واحد آلاینده در اردبیل فعال است

موسوی در تشریح برنامه‌های روز هوای پاک در استان نیز اضافه کرد: در این روز عقد قرارداد با مراکز معاینه فنی، نشست هم‌اندیشی با سمن‌ها و برخورد با خودروهای آلاینده را در نظر داریم.

وی با تأکید به اینکه استان اردبیل به لحاظ سلامت هوا در شرایط مطلوبی است، ادامه داد: در حال حاضر از برنامه‌های محیط‌زیست کاهش آمار صنایع آلاینده است که توانستیم از ۳۰ مورد در سال گذشته به ۲۳ مورد در سال جاری برسانیم.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان تأکید کرد: صنایعی که می‌توانند نواقص آلایندگی خود را رفع کنند از لیست آلاینده حذف می‌شوند و لازم است صنایع آلاینده با ما همکاری مطلوب داشته باشند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار