اسکان ارزان‌قیمت مسافر از حرف تا عمل
گلایه معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از زیاد بودن اقامتگاه‌های غیرقانونی در مشهد را نمی‌شود با پلمب 90 واحد ˝خانه مسافر˝ غیرمجاز در این شهر بی ارتباط دانست اما براستی وعده اسکان ارزان‌قیمت مسافر محقق شده است؟
کد خبر: ۱۶۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷ 24 March 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وضعیت گردشگری در استان خراسان رضوی را درحالی مناسب توصیف می‌کند که معترف است اقامتگاه‌های غیرقانونی در مشهد زیاد است.

مرتضی رحمانی موحد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «وظیفه صدور مجوز اقامتگاه با سازمان میراث فرهنگی است» گفت: اگر دستگاه دیگری هم بخواهد نسبت به صدور مجوز اقامتگاه اقدام کند، سازمان میراث فرهنگی باید پاسخگوی اقدامات سایرین باشد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: در حال حاضر یکی دیگر از پدیده‌های آزاردهنده در مشهد وجود راهنمایان غیرمجاز است که می‌تواند به جاذبه‌های گردشگری شهر آسیب بزند؛ مدیریت شهری نباید اجازه فعالیت به این راهنماها بدهد؛ در عین حال ما نیز آمادگی سازماندهی راهنمایان غیرمجاز و تبدیل آن به راهنمایان مجاز را داریم.

البته جناب موحد با اشاره به هدفگذاری سازمان میراث فرهنگی برای صدور مجوز به خانه مسافرها خاطرنشان می‌کند: هدف ما این است که مسافران اقشار کم‌درآمد هم بتوانند از محیط مناسب اسکان برخوردار باشند.

و این اظهارات از منظری بالا درحالی مطرح می‌شود که ایشان هیچ اشاره دقیقی به برنامه عملیاتی در راستای این هدف متعالی و تدبیر دقیق و توفیق در تحقق رسالت اسکان ارزان‌ قیمت مسافران که از جمله وظایف سازمان گردشگری است نمی شود چنانکه در سالیان اخیر بیشترین حجم مسافران کم بضاعت مالی که البته با کوله باری از عشق و ایمان به مشهد الرضا (ع) می آیند شبها را به چادرخوابی در بوستانها و کمپ های شهرداری ( که عمده عایدات و بودجه اش از شهروندان و نه مسافران و نه حتی دولت است ) پناه می برند!

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: آمادگی شهر مشهد برای استقابل از گردشگران خوب است اما حجم کار بسیار وسیع بوده که باید دستگاه شهرداری مشهد با نگاه متفاوت‌تری در همکاری‌های بین بخشی ورود یابد؛ باید مقررات در این خصوص حفظ شود؛ شهرداری عامل موثری در کنترل خطاهای شهری است.

وی ادامه داد: هنگامی که دستگاه‌های شهری به موارد غیرمجاز برخورد می‌کنند باید به وظیفه خود عمل نمایند؛ در حال حاضر هدف ما ساماندهی اقامتگاه‌های غیرقانونی است.

رحمانی موحد تاکید کرد: در حال حاضر 24 هزار خانه مسافر منتظر صدور مجوز از سوی میراث فرهنگی است اما بسیاری از این تعداد ضابطه لازم را ندارند؛ در حال حاضر تنها 11 هزار خانه مسافر از این تعداد موفق به اخذ مجوز شده‌اند؛ ما حتی به خانه مسافرهایی که استفاده اقتصادی در آن بر ظرفیت خدماتی آن غلبه داشت مجوز ندادیم؛ در حال حاضر تنها خانه مسافرهایی مجوز می‌گیرند که قیمت اجاره آن‌ها بیش از 300 هزار تومان نباشد.

که البته ظاهرا 300 هزار تومان از منظر ایشان بسیار ناچیز است ضمن اینکه کف قیمت ها را هم اعلام نمی فرمایند و البته نمی فرمایند یا شاید نمی دانند که حضور بسیاری از مسافران و بخصوص زائران کم بضاعت در مشهد به برخی واحدهای بی کیفیت به خاطر ارزانی آنهاست و از سر ناچاری ! ضمن اینکه بعضا بیشترین مخالفان طرح های اسکان ارزان قیمت ، هتلدارانی می باشند که همگان می دانند در ایام اوج پیک مسافران گهگاه نرخهایی کذایی و هنگفت طلب می‌کنند!

رحمانی موحد با اشاره به فرایند طولانی راه‌اندازی یک مجموعه گردشگری، تاکید کرد: وظیفه ما حمایت از بخش خصوصی است؛ مهم‌ترن نکته در این خصوص همراهی سایر دستگاه‌های ذی‌ربط است؛ در واقع گردشگری بدون حمایت سایر دستگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه «عمده‌ترین اشکال برای شهرهایی مانند مشهد استفاده بیش از حد از ظرفیت‌هاست» گفت: به عنوان نمونه اگر ظرفیت اردوگاهی 2000 نفر است، با اسکان 3000 نفر در آن میزان رضایتمندی کاهش خواهد یافت؛ باید در این خصوص تدبیر مناسبی اندیشیده شده و مسافران در نقاط مختلف شهر اسکان شوند؛ باید در امکانات اقامتی ظرفیت سازی شود.

جالب اینکه متولی این ظرفیت سازی مشخص نیست انگار و البته جناب معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به زیبایی دم از همزبانی با مردم می زنند! که ما (رسانه های مردمی هم به نمایندگی از خیل عظیم زائران و مسافران کم بضاعت به لحاظ مادی ) امیدواریم و البته خداقوت عرض می‌کنیم به ایشان و همه دغدغه‌مندان و خادمان این عرصه ... و همچنان و به خصوص در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، امیدوار می‌مانیم که به تدبیر مدیران دردچشیده ای که زبان مردم را درک می‌کنند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابراز امیدواری کرد، امسال شاهد همدلی و همزبانی مردم و دولت در حوزه گردشگری باشیم...

گلایه میراث فرهنگی و پلمپ 90 واحد اقامتی غیرمجاز در مشهد

و اما این قبیل گلایه ها معمولا با اقداماتی انفعالی و از سر رفع تکلیف نیز همراه است که در صورت جدیت و استمرار البته ستودنی نیز می تواند باشد فلذا خواندن و تامل در مصاحبه خبری یک مقام مسول در فرمانداری مشهد خالی از لطف نیست.

معاون سیاسی فرمانداری مشهد گفت: با هدف تامین امنیت مسافران نوروزی 90 واحد 'خانه مسافر' غیرمجاز در این شهر پلمپ شد.

عبدالله ارجاعی افزود: اغلب حوادث طی سالهای گذشته برای مسافران در خانه مسافرهای غیرمجاز و فاقد شرایط و امکانات لازم رخ داده بنابراین با شدت و قاطعیت با متخلفان در این زمینه برخورد می شود.
وی گفت: به تمامی واحدهای غیرمجاز دو بار اخطار داده و در صورت بی توجهی اقدام به پلمپ واحد تا پایان تعطیلات نوروز می شود.
معاون سیاسی فرمانداری مشهد افزود: بازرسی گروههای نظارتی همچنان در طول ایام تعطیلات نوروز در مشهد ادامه دارد.
وی همچنین کار ساماندهی خانه مسافرها را در کلانشهر مشهد خوب توصیف و بیان کرد: تمامی خانه مسافرهای متقاضی جهت دریافت مجوز، با ثبت نام در سامانه طراحی شده اقدامات لازم را انجام داده اند.
ارجاعی گفت: در این میان برخی منازل به صورت غیرقانونی اقدام به تغییر کاربری و اسکان مسافر کرده اند که به منظور تامین امنیت مسافران با این متخلفان برخورد می شود.وی افزود: گروه نظارتی متشکل از نمایندگان مرکز بهداشت، اماکن نیروی انتظامی، شهرداری، اتحادیه مهمانپذیران، فرمانداری و میراث فرهنگی به بررسی وضعیت خانه های اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) پرداخته و با تمامی متخلفان برخورد می کنند.
وی همچنین پیش بینی کرد حدود 250 خانه مسافر غیرمجاز در سطح شهر فعالیت دارند که نسبت به شناسایی و پلمپ آنها اقدام می شود.
در مجموع حدود پنج هزار واحد 'خانه مسافر' در مشهد فعالیت دارند. بطور میانگین سالانه 800 خانه مسافر در این شهر مجوز موقت فعالیت از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت می کنند.
اما آیا براستی این 800 خانه مسافر سالانه پاسخگوی موج حضور میلیونی انوه زائران و مسافران در این کلانشهر مذهبی چهان است ؟
تابناک خراسان رضوی پیشتر به شرایط دشوار اخذ مجوز واحدهای اقامتی پرداخته یود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دلسوخته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
متاسفانه متاسفانه مسئولین شهر مشهد از اماکن گرفته تا شهرداری و... همگی فقط به فقط به دنبال درآمدزایی برای خود می باشند و این که میگویند به فکر زائر و میهمان امام رضا (ع) می باشند عوام فریبی می باشد شهرداری که نگو فقط بو ببرد که در کجای شهر سوئیتی برپا شده است قیمت تجاری موقت خدا تومانی می گیرد تا خرج خوش گذرانی های مسئولین شهرداری را در بیاورد . اماکن هم همینطور مگر برای اماکن چه هزینه ایی برای این واحد های اقامتی می نمایند که درخواست پول برای مجوز می کند نمی گوییم پول نگیرند بگیرند ولی منطقی مگر یک سوئیت آپارتمان در اخر خیابان امام رضا چقدر درآمد در طول 3ماه تابستان کسب می کند که بایستی 17تا 30میلیون تومان به شهرداری اماکن دارایی پرداخت کند . بعد مسئولین عوام فریبی می کنندو شعار می دهند به فکر اسکان ارزان قیمت برای میهمانان امام رضا هستند. شما همین مبلغ پولی که بازور و حرام شهرداری دارایی و اماکن از سوئیت داران می گیرد سرشکن کنید برای 3ماه کار مگر فکر کرده اید چقدر بایستی درآمد کسب می کند که بتواند همین هزینه ابتدایی را به جز هزینه های زائر کش آب برق گاز کارگر مواد مصرفی در سوئیت اصطحلاک وسایل موجوددر سوئیت و ...... به این نهادهای زورگو و پول پرست بدهد. این است تکریم زائر ؟؟؟؟؟؟؟
چه انتظاری دارید ؟؟؟؟؟
اگر مسئولین شهری بخصوص شهرداری کمی از ... و ضیافت هاو شاه بخشی های شاهانه مسئولینش کم کند و به حق خود قانع باشد به خدا قسم من بعنوان یک فرد سوئیت دار صد درصد موافق دریافت هزینه های شهری و نظارتی می باشم نه زورگیری . ولی افسوس که مسئولین کلا شعاری و بیلانی می باشند و با دروغ و تزویر فکر می کنند مردم خر هستند و نمی فهمند که مسئولینشان چیکار می کنند در صورتی که آه و نفرین تمامی مردم پشت سره این مسئولین می باشد .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار