گردشگری در آذربایجان شرقی:
کد خبر: ۱۶۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱ 23 March 2015

جبار باغچه بان

 

تولد: ۱۲۶۴ شمسی- ایروان (قفقاز)

وفات: ۴ آذر ۱۳۴۵ شمسی

باغچه‌بان مبدع روش آموزش ناشنوایان در ایران و پایه‌گذار آموزش و پرورش پیش از دبستان و از پیشگامان فرهنگ و ادبیات کودکان است. پدر و جد وی از اهالی تبریز بودند. باغچه‌بان تعلیم و تربیت زنان و کودکان را مهم می‌شمرد و به رغم مخاطرات موجود، پنهانی به تدریس سرِخانة دختران می‌پرداخت. از اولین آثار او برای کودکان داستانهای منظوم « قیزیللی یاپراق» (برگ زراندود) و «بایرامچیلیق» (مژده‌رسانی عید) است.

همچنین در روش‌های تدریس خواندن و نوشتن و آموزش ناشنوایان، سیزده اثر از وی منتشر شده‌است. آثار او به زبان ترکی بالغ بر دوازده کتاب است که از آن میان، ترجمة رباعیات خیام، به نام رباعیات آذری خیام، ارزش خاصی دارد. رباعیات باغچه‌بان، که در ۱۳۳۷ به چاپ رسید، آیینة افکار و فلسفة زندگی اوست.

—————————————————————————————————————————

پروفسور رحیم رحمان‌زاده

پروفسور رحیم رحمان‌زاده پایه گذار جراحی مدرن ارتوپدی و تروماتیک ارتوپدی در سطح بین‌المللی و رئیس مرکز بین‌المللی جراحی مفاصل و استخوان برلین، اصالتاً آذربایجانی و متولد شهرستان شبستر است.

وی در ۱۸ سالگی به ترکیه رفت و تحصیلات پزشکی عمومی خود را در استانبول ترکیه گذراند. پس از آن برای تکمیل تحصیلات تخصصی خود در رشته جراحی عمومی و جراحی تصادفات ارتوپدی راهی آلمان شد.

رحمان زاده در دانشگاه ماینز به مقام پروفسوری نایل آمد و از سال ۱۹۷۳ ریاست کرسی جراحی دانشگاه برلین را برعهده گرفت. او به عنوان پایه گذار جراحی مدرن ارتوپدی ، تکنیک‌های جراحی خاص در این رشته را ابداع کرد.

پروفسور رحمان زاده درحال حاضر به عنوان پرزیدنت سمینارهای اروپایی و جهانی مقام پرزیدنتی جمعیت جراحان ارتوپدی تصادفات و سوانح ، جمعیت جراحان پلاستیک آلمان و جمعیت جراحان عمومی این کشور را نیز برعهده دارد. این همه در حالی است که تاکنون هیچ تبعه خارجی موفق نشده است به این مدارج علمی در کشور آلمان دست یابد.

—————————————————————————————————————————

پروفسور محسن هشترودی

تولد: ۱۲۸۶ شمسی – تبریز

وفات: ۱۳ شهریور ۱۳۵۵ شمسی – تهران

محسن هشترودی از ریاضی‌دانان معاصر ایران بود که در مدرسه دارالفنون در تهران تحصیل، و مدرک دکترای خود را در ریاضیات از دانشگاه سوربن در فرانسه دریافت کرد. پس از بازگشت به تهران، مقام استادی دانشسرای عالی، ریاست دانشگاه تبریز و ریاست دانشکده علوم دانشگاه تهران را عهده‌دار بود.

پروفسور هشترودی مهارت زیادی در بیان اصول و پدیده‌های علمی و فناوری‌های جدید به زبان ساده داشت و با نوشته‌ها و سخنرانی‌های خود می‌توانست با قشر بزرگی از جامعه ارتباط برقرار کند و مفاهیم اصلی دانش و فناوری را به آنان منتقل نماید.

تخصص پروفسور هشترودی در زمینه هندسه دیفرانسیل بود. مهمترین اثر علمی نگاشته شده توسط محسن هشترودی، پایان‌نامه دکترای او در زمینه هندسه دیفرانسیل است، که در آن یکی از مدل‌های ریاضی استادش (کارتان) را تعمیم داد که امروزه به نام «اتصال هشترودی» شناخته می‌شود. جدای از پژوهش علمی، پروفسور هشترودی به عنوان یک متفکر منتقد و ریاضیدان نامدار ایرانی، دارای اهمیت نمادین و شخصیتی اثرگذار در جامعه علمی معاصر ایران بوده است.

—————————————————————————————————————————

میرزا حسن رشدیه

میرزا حسن تبریزی (۱۲۳۰ تبریز – ۱۳۲۳ قم) مشهور به رشدیه از پیشقدمان نهضت فرهنگی ایران در سده قبل بود. وی نخستین موسس مدارس جدید در تبریز و تهران بود، او را پدر فرهنگ جدید ایران نامیده‌اند.

حاجی میرزا حسن رشدیه با توصیه و مشورت پدرش که از روحانیان بود تصمیم گرفت که به جای رفتن به نجف و خواندن درس طلبگی روانه استانبول و مصر و بیروت گردد و آموزگاری نوین را یاد بگیرد.

او به بیروت رفت و در آن جا سبک نوین آموزش الفبا و دروس جدید مانند حساب و هندسه و تاریخ و جغرافیا را آموخت.  وی تالیفات متعدد دارد از جمله: بدایةالتعلیم، نهایةالتعلیم، وطن دیلی (به ترکی آذربایجانی)، تاریخ شفاهی، شرعیات ابتدایی، جغرافیای شفاهی.

—————————————————————————————————————————

محمدعلی تربیت

میرزا محمدعلی خان تربیت (۶ خرداد ۱۲۵۶، نوبر تبریز – ۲۷ دی ۱۳۱۸) روزنامه‌نگار و دولت‌مرد ایرانی، مؤسس کتابخانه تربیت، از آزادی‌خواهان و روشنفکران آذربایجان و از فعالان انقلاب مشروطه.

تربیت در هشتمین دورۀ مجلس شورای ملی (۱۳۰۹)  به نمایندگی از طرف مردم تبریز انتخاب شد و در دوره‌های نهم تا دوازدهم نیز همین مقام را داشت. محمدعلی تربیت در ۲۷ دی ۱۳۱۸ در تهران درگذشت.

—————————————————————————————————————————

پروفسور محمود آخوندی

تولد: ۱۳۱۲ شمسی – اهر

محمود آخوندی نخستین پروفسور حقوقی ایران است و جایگاه او در « حقوق » ایران زمین یکتاست. نظرات او نوین و نقدهایش علمی است. در اغلب رخدادهای مرتبط با حقوق شهروندی، نشریات معتبر نظرات او را منعکس می کنند.

اثر معتبر و معروف او به نام « آیین دادرسی کیفری » کتاب اول « حقوق » است. پروفسور آخوندی دکترای حقوق خود را از دانشگاه سوئیس اخذ کرده و سوابق علمی و اجرایی پربار و درخشانی دارد.

—————————————————————————————————————————

استاد سید محمد حسین بهجت تبریزی

(شهریار)

تولد: ۱۲۸۵ شمسی – روستای خشکناب

وفات: ۲۷ شهریور ۱۳۶۷ شمسی

سید محمد حسین بهجت تبریزی در روستای خشکناب در بخش قره چمن آذربایجان متولد شد. پدرش حاجی میر آقا خشکنابی و از وکلای مبرز و مردی فاضل و خوش محاوره و از خوش نویسان دوره خود و کریم الطبع بود.

او در اوایل شاعری بهجت تخلص میکرد و بعداْ دوباره با فال حافظ تخلص خواست که دوبیت شاهد از دیوان آمد و خواجه تخلص او را شهریار تعیین کرد. او تحصیلات خود را در مدرسه متحده و فیوضات و متوسطه تبریز و دارالفنون تهران گذراند و تا کلاس آخر مدرسه طب تحصیل کرد و به مدارج بالایی دست یافت.

استاد شهریار پس از هشتاد و سه سال زندگی شاعرانه پربار و افتخار در ۲۷ شهریور ماه ۱۳۶۷ به ملکوت اعلی پیوست و پیکرش در مقبره الشعرای تبریز که مدفن بسیاری از شعرا و هنرمندان آن دیار است به خاک سپرده شد.

—————————————————————————————————————————

پروین اعتصامی

پروین اعتصامی شاعر گرانمایه ایران در سال ۱۲۸۵ خورشیدی در تبریز تولد یافت. ادبیات فارسی و عربی را با مهارت هر چه تمام در نزد پدر آموخت. استعداد و قریحه لبریز او از هفت سالگی بروز کرد.

این شاعر معاصر با آن که از وی دعوت شد با طبعی بلند ورود به دربار را نپذیرفت و مدال وزارت معارف ایران را رد کرد.

اشعار وی بیشتر در مورد مسایل اجتماعی و ظلم و بیداد شاهان و فقر عمومی می باشد. پروین در سال ۱۳۲۰ و در سن ۳۵ سالگی، رخ در نقاب خاک کشید.

—————————————————————————————————————————

سید ابوالقاسم نباتی

نباتی زاده سال ۱۱۹۱ هجری در روستای اوشتبین از توابع شهرستان جلفا است. او حدود هفتاد سال عمر کرد و درسال ۱۲۶۲ هجری درگذشت.

او شاعری عارف و استادی ماهر است که هم‌تراز غزلیات حافظ و رباعیات خیام شعر سروده است. جمع اشعار به‌جامانده از نباتی به پنج هزار بیت بالغ می‌گردد که تقریبا نصف آن فارسی و نصف دیگر ترکی است. اشعار نباتی در جمهوری آذربایجان و قفقاز و ترکیه و ایران طرفداران بسیاری دارد.

—————————————————————————————————————————

صائب ‌تبریزی

پدر صائب‌ از کسانی است که در سال‌ ۱۰۱۷ که‌ شاه‌ عباس‌ به‌تبریز آمده‌ طبق‌ دستور او از تبریز کوچید و در عباس‌آباد اصفهان‌ ساکن‌ گردید.

صائب‌ از ایام‌ کودکی در اصفهان‌ تحصیل‌ علوم‌ گوناگون‌را وجهة‌ همت‌ خود قرار داد و مدارج‌ عالی کمالات‌ را طی‌نمود و آثار پربهایی به‌ فارسی و ترکی از خود به‌ یادگارگذاشت.

—————————————————————————————————————————

اوحدی مراغه‌ای

رکن الدین ابولحسن مراغی مشهور به اوحدی مراغه‌ای عارف و شاعر نامدار و صاحب مثنوی معروف جام جم، در مراغه زاده شد.

او معاصر ایلخان مغول سلطان ابوسعید بود و آرامگاه او نیز در مراغه در میان باغ سرسبزی واقع شده‌است.

—————————————————————————————————————————

شیخ محمود شبستری

شیخ سعدالدین محمود بن امین الدین عبدالکریم بن یحیی شبستری از عرفا و شعرای نامی قرن هفتم و هشتم هجری است.

او در قرن ۷ و ۸ هجری و در عصر حکومت ایخلخانان می‌زیسته است. شبستری در سال ۷۲۰ هجری در ۳۳ سالگی وفات یافته و در شبستر مدفون شد.

—————————————————————————————————————————

همام‌ تبریزی

قدوه‌العلماء و المشایخ‌ همام‌ الدین‌ محمد تبریزی ازمفاخر ساحت‌ ادبیات‌ آذربایجان‌ است که از منصب‌ و مال‌ به‌ کلی‌اعراض‌ نموده‌ و در سال ۷۱۴ هجری در سن ۱۱۶ سالگی بدرود حیات‌ گفت‌.

همام‌ درمقبرة‌الشعرای تبریز به‌ خاک‌ سپرده‌ شده‌ است‌.

—————————————————————————————————————————

حکیم قطران تبریزی

قطران‌ در قریة‌ شادباد تبریز پا به‌ عرصة‌ هستی نهاد و در تبریز به‌ تحصیل‌ علم‌ و کمالات‌ همّت‌ ‌گماشت.

این‌ حکیم‌ و عارف‌ نامی به‌ سال‌ ۴۶۵ از دار فانی رخت‌ بربست و‌ در مقبرة‌الشعرای سرخاب‌ تبریز مدفون‌ است‌.

—————————————————————————————————————————

سید جمال ترابی

استاد سید جمال ترابی طباطبائی، محقق و سکه شناس معاصر آذربایجان در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی در محله مهاد مهین تبریز متولد شده اند. تحصیلات ابتدائی را تا کلاس سوم در دبستان تمدن و بقیه را تا آخر دوره اول متوسطه در دبیرستان رشدیه و دوره دوم متوسطه را در دبیرستان فردوسی به پایان برده، بلافاصله عازم تهران شده و از سال ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۰ شمسی در رشته تاریخ جغرافیا و علوم تربیتی در دانشسرای عالی مشغول به تحصیل شده اند. سپس به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمده و مشغول تدریس می شود.

استاد در شناختن مسکوکات و خواندن آنها مهارت خاصی دارد. تحقیقات و تالیفات ذیل از آثار ایشان می باشد:

آثار باستانی آذربایجان- نقش ها و نگاشته های مسجد کبود تبریز- نسب نامه شاخه ای از طباطبائی های تبریز- سکه های اسلامی دوره ایلخانی و گورگانی- سکه های اسلامی از حمله عرب تا حمله مغول- سکه های شاهان اسلامی ایران -سکه های آق قویونلو و مبنای وحدت حکومت صفویه در ایران- سکه های ماشینی ایران و مقدمه ای بر سکه شناسی.

—————————————————————————————————————————

صمد بهرنگی

در دوم تیرماه ۱۳۱۸ هجری شمسی در محله چرنداب تبریز به دنیا آمد. پس از پایان دوره سیکل اول در دبیرستان تربیت، به دانشسرا رفت. سپس وارد دانشکده ادبیات تبریز شد و در سال ۱۳۴۱ هجری شمسی در رشته زبان انگلیسی به اخذ لیسانس نائل گردید.

اغلب نوشته های او در مجلات و روزنامه های معتبر چاپ می شد. به زبان مادریش (ترکی آذربایجانی ) عشق می ورزید.

اولین کتاب او در سال ۱۳۴۲ با نام «پاره پاره» به زبان ترکی است که مجموعه ای از شعرهای آذربایجانی  با معیارها و ارزشهای متفاوت و با محتوای گوناگون و اشکال مختلف، به امضای مستعار "ص” ،  "   قارانقوش” می باشد. او همچنین به ادبیات کودک نیز علاقه ای خاص داشت که از آن جمله می توان اولدوز و کلاغها، اولدوز و عروسک سخنگو،  کچل کفترباز، پسرک لبوفروش، ماهی سیاه کوچولو، تلخون و … نام برد.

—————————————————————————————————————————

یحیی ذکاء

یحیی ذ کاء در سال ۱۳۰۲ در تبریز متولد شد و پس از پایان تحصیلات ابتدائی در آن شهر، تحصیلات متوسطه و عالی را در تهران ادامه داد و در رشته باستانشناسی فارغ التحصیل شد. خدمات دولتی ایشان عمدتاً در هنرهای زیبای کشور و وزارت فرهنگ و هنر سابق بود.

   یحیی ذکاء که از محققان و ایرانشناسان سرشناس بودند علاوه بر شرکت و سخنرانی در کنگره های گوناگون ایرانشناسی و باستانشناسی در کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی،  کتابها و مقالات تخصصی متعددی انتشار دادند از آن جمله :

   – تاریخچه تحولات و تغییرات درفش و علامت دولت ایران در دوره قاجاریه

-         موزه های ایران (با همکاری محمد حسن سمسار)

-         تاریخچه ارگ سلطنتی تهران و راهنمای کاخ گلستان

-          لباس زنان ایرانی از سده سیزدهم هجری تا امروز

-         کولی و زندگی او

-          نگاهی به نگارگری ایران در سده دهم

-          تاریخ ارتش ایران

-          نوروز و بنیاد نجومی آن در همبستگی با تخت جمشید

-          زمین لرزه های تبریز

—————————————————————————————————————————

علامه محمدتقی جعفری

تولد: ۱۳۰۴ شمسی – تبریز

وفات: ۲۵ آبان ۱۳۷۷ شمسی

استاد علامه محمد تقی جعفری، فقیه و فیلسوف مشهور، پس از تحصیلات عالیه علوم اسلامی در شهر تبریز، تهران، قم و نجف اشرف در محضر آیات عظام، میرزا فتاح شهیدی، شیخ محمدرضا تنکابنی، شیخ کاظم شیرازی، سید عبدالهادی شیرازی، سید ابوالقاسم خویی و سید محسن حکیم کسب فیض نمود. تا حال حاضر بیش از هشتاد اثر از آثار استاد به طبع رسیده است که از آثار

برجسته ایشان شرح و تفسیر بر نهج‌البلاغه می باشد که ۲۷ جلد آن به زبان فارسی چاپ و منتشر شده است. چاپ بعضی از آثار ایشان همچون شرح مثنوی در ۱۵ جلد تجدید گردیده و تحت نظارت ایشان و طی ۱۲ سال کامل‌ترین کشف الابیات مثنوی مولوی در ۴ جلد منتشر شده است.

—————————————————————————————————————————

علامه عبدالحسین امینی

(صاحب الغدیر)

تولد: ۱۲۸۱ شمسی – سراب

وفات: ۱۲ تیر ۱۳۴۹ شمسی

شیخ عبدالحسین امینی در اوان جوانی و زمانی که هنوز چند دهه باقی بود تا کتاب "الغدیر” را به رشته تحریر درآورد، از علمای بزرگ و مراجع رده اول اجازه اجتهاد و اجازه روایت دریافت داشت. او در پاکی عمل و اخلاق اسلامی و صلاح نفس نیز عالمی بود برجسته و ربانی که کمتر کسی بدین مرحله رسیده است.

علامه بزرگ سفرهای بسیاری انجام داد و در این سفرها حقایق شیعه را باز می گفت و در پی ایجاد یک اتحاد واقعی و راستین بین مسلمانان بود و چیزی که او را در این کار بسیار یاری می رساند خطابت و سخنرانی بی نظیر او بود. یکی از عمده‌ترین دلائل تألیف کتاب "الغدیر” ارادت علامه به علی بن ابیطالب(ع) بود او شیفته دریای بیکران ولایت بود و چنان در این دریای بیکران غوطه ور شد که خیال و اهداف دیگری برایش باقی نماند.

—————————————————————————————————————————

علامه سید محمدحسین طباطبایی

تولد: ۱۲۸۱ شمسی – تبریز

وفات: ۲۴ آبان ۱۳۶۰ شمسی

 

سیدمحمدحسین طباطبایی پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی علوم دینی راهی نجف اشرف شد و دوره‌های عالی علوم مختلف اسلامی را از برجسته‌ترین اساتید آن عصر فراگرفت. علامه در سال ۱۳۱۴ شمسی با گنجینه‌ای از دانش و خرد به زادگاهش بازگشت و در حدود ده سال اقامت در آن دیار، به تأمل و مراقبه و تألیف آثاری چند پرداخت. در ۱۳۲۵ در پی ناآرامی‌های جنگ جهانی دوم، رهسپار حوزه علمیه قم شد و مرحله‌ای نو و پربرکت، هرچند دشوار، از زندگی را با تدریس و تحقیق و تألیف آغاز کرد که تا پایان عمرش ادامه یافت.

بی‌شک مهم‌ترین اثر علامه طباطبایی و به اعتقاد برخی مهم‌ترین اثر شیعی در قرن چهارده هجری قمری، کتاب بیست جلدی المیزان فی تفسیر القرآن است که گنجینه‌ای از علوم و معارف مختلف عقلی، نقلی و معنوی است.

—————————————————————————————————————————

سیدعلی آقا قاضی تبریزی

تولد: ۱۲۸۵ قمری – تبریز

وفات: ۱۳۶۶ قمری – نجف

حاج سید علی آقا قاضی فرزند حاج سید حسین قاضی، پس از تحصیل علوم ادبی و دینی در تبریز، در سن ۲۸ سالگی به نجف اشرف مشرف شد و تا آخر عمر آن جا را موطن اصلی خویش قرار داد.

او پس از اقامت در نجف اشرف، تحصیلات حوزوی خود را نزد اساتیدی از جمله فاضل شربیانی، شیخ محمد مامقانی، شیخ فتح الله شریعت، آخوند خراسانی و… ادامه داد و سرانجام کوشش های خستگی ناپذیرش در راه کسب علم، کمال و دانش، در سن ۲۷ سالگی به ثمر نشست و این جوان بلند همت در عنفوان جوانی به درجه اجتهاد رسید. میرزا علی آقا قاضی پس از سال‌ها تدریس معارف اسلامی، در روز دوشنبه چهارم ماه ربیع المولود سال ۱۳۶۶ قمری مطابق هفتم بهمن ماه در نجف اشرف وفات کرد و در وادی السلام نزد پدر خود دفن شد.

—————————————————————————————————————————

میرزا جواد آقا ملکی تبریزی

آیت الله حاج میرزا آقا ملکی تبریزی در خانواده ای با تقوا و پارسا در تبریز به دنیا آمد.

حاج میرزا جواد آقا در آن هنگام که به تحصیل علوم اسلامی در نجف مشغول بود از تربیت و اصلاح خویش غافل نبود و به تهذیب نفس نیز اهتمام نمود و آن را سرلوحه زندگی خویش قرار داد.

او پس از عمری خدمت به شرع مطهر و پرتو افشانی در حوزه‌های علمیه نجف، تبریز و قم و تربیت شاگردانی صاحب‌کمال و تألیف کتبی گران‌سنگ چون اسرار الصلاه، رساله لقاء الله و المراقبات و رسیدن به آرزوی دیرینه خود که فتح قله معرفت و توحید بوده در یازدهم ذی الحجه ۱۳۴۳ قمری مصادف با عید قربان در حدود سن ۶۵ سالگی در شهر مقدس قم رحلت کرد و پس از غسل و نماز، در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

—————————————————————————————————————————

شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی

تولد: ۱۲۹۲ شمسی

وفات: ۱۰ آبان ۱۳۵۸ شمسی

آیت‌الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی مراحل تحصیل علوم دینی را تا مرتبه اخذ اجازه اجتهاد در تبریز، قم و نجف گذراند. او در دوران مرجعیت و زعامت حضرت امام خمینی(ه) تنها نماینده تام الاختیار ایشان در تبریز بوده و بعد از پیروزی انقلاب از طرف امام به سمت امام جمعه تبریز منصوب شد و اولین نماز جمعه را در این شهر بزرگ برپا کرد.

او همچنین کمیته‌های انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی و غربی را تشکیل داد. شهید قاضی در روز عید قربان سال ۵۸، بعد از اقامه‌ نماز مغرب و عشاء در راه مراجعت به منزل توسط عوامل گروه فرقان در خیابان مورد اصابت گلوله‌های ناجوانمردانه قرار گرفت و به دلیل جراحات وارده به شهادت در راه اسلام نایل شد.

—————————————————————————————————————————

مشاهیر هنری

میرزا فتحعلی آخوندزاده (نمایشنامه نویس)

اقبال آذر (موسیقى)

آشیق شهنازی(موسیقى)

آشیق قشم(موسیقى)

آشیق دکتر چنگیز مهدی پور (موسیقى)

آشیق حسن اسکندری (موسیقى)

آقا‌میرک (نقاش)

میرمصور ارژنگی (نقاش)

آشوب بابایان (موسیقى و مجسمه سازى)

استاد باجالانلو (نقاش)

استاد باقری (فرش)

استاد برگی (طراح فرش)

استاد بنام (فرش)

کمال‌الدین بهزاد (نقاش)

بیگجه‌خانی (موسیقی)

میرعلی تبریزی (خوشنویس)

استاد حسینی (فرش)

میرزاتقی خیابانی (طراح فرش)

غلامحسین خیابانی (فرش)

استاد دادستانپور (تار نواز)

استاد علی‌اکبر رسام (نقاش، تذهیب کار، طراحى فرش و مرمت تابلوهاى قدیمى)

محمد‌علی رشدی (بازیگر تئاتر)

روفه‌گر حق (فرش)

سانوسیان (موسیقیدان)

استاد سلیمی (موسیقى)

حسین شبیهی (تعزیه گردان)

گنجعلی صباحی (بازیگر تئاتر)

عذاری (موسیقى)

استاد رسام عرب‌زاده (فرش)

استاد عماد (فرش)

غنی‌نژاد (موسیقى)

برادران فخرالدینی (عکاس و موسیقى دان)

فرنام بهمن فریسی (موسیقى)

میرزاعبدالحسین‌خان (نمایشنامه نویس)

برادران قابچی (سفالگر)

گریگوریان (نقره کار)

عبدالقادر مراغى (موسیقى)

استاد معمـــــــاران (معمارى)

استاد نخجوانى (نقاش)

بیوک خان نخجوانى (کارگردان نمایش)

مشاهیر فرهنگی

=جبار باغچه‌بان = محمد‌علی تربیت   =علی دهقان  = میرزا حسن رشدیه

مشاهیر ادبیات

پروین اعتصامی (شاعر)

یدالله امینی (شاعر)

اوحدی مراغه‌ای (شاعر)

همام تبریزی (شاعر)

کمال خجندی (شاعر)

صادق رضازاده (استاد ادبیات)

غلامحسین ساعدی (نویسنده)

شیخ‌محمود شبستری (عارف و شاعر)

معجز شبستری (شاعر)

شمس‌الحکما (شاعر)

شمس تبریزی (از عرفاى معروف قرن هفتم هجرى)

استاد شهریار (شاعر)

قمری (شاعر)

میرزا حسین کریمى (شاعر)

مدینه گلگون (شاعر)

سهند مراغه اى (شاعر)

دخیــــــل مراغه اى (شاعر)

ابوالقاسم نباتی اوشتبین (شاعر)

تقی رفعت (شاعر)

مشاهیر علم و پژوهش

ترابی طباطبائی (محقق و باستان شناس)

دکتر علی‌اکبر ترابی (جامعه شناس)

دکتر سلام ا… جاوید (محقق)

دکتر خیامپور (محقق)

دیباج (باستان شناس)

ذکاء (محقق و نویسنده)

دکتر جابر عناصری (متولوژیست)

محمد‌علی فرزانه (محقق معاصر) ا

بوالقاسم فیوضات (عالم و دانشمند)

حسن قاضی طباطبائی (استاد دانشگاه و محقق)

دکتر منوچهر مرتضوى (استاد دانشگاه و محقق)

پروفسور محسن هشترودى (ریاضیدان)

دکتر جواد هیئت (محقق)

فیلسوف‌الدوله (پزشک و فاضل)

پروفسور محمد تقی زهتابی (نویسنده) یکی از کتابهای ایشان که چاپ نهم آن در سال ۱۳۹۱ انجام گرفت کتاب تاریخ دیرین ترکان ایران است .

پروفسور حمید مولانا (جامعه شناس)

پروفسور رحیم رحمان زاده (پزشک)

پروفسور محمود آخوندی (حقوقدان)

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
این چند صدم درصد مشاهیر آذربایجان است
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
با درود / اسامی بزرگانی چون ستارخان و باقر خان از قلم افتاده
رحیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
سلام وب خوبی دارید موفق باشید
لطفا فانی تبریزی و نیر تبریزی و ستارخان را هم اضافه فرمایید. سپاسگزارم
عالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
مشاهیر زیادی از قلم افتاده است:ستارخان شهید باکری باقرخان شاهان صفوی قاجارها بابک حاج آقا ال هاشم شهید کسایی شهدای هشت سال دفاع مقدس که امروز مجلس شورای اسلامی و تمامیت ارضی ایران مرهون فداکاریهای آنان است.......
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
لطفا اسامی ستارخان و باقرخان و شاعرانی همچون نیر تبریزی و شاعر معاصر معین تبریزی رو هم اضافه بفرمایید . با سپاس
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
دکتر سید سلمان نوذر آذر خشگنابی پس چی؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :