کد خبر: ۱۶۰۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰ 10 January 2016

                                                                                                                                                     محرم ارشد، معاون فرماندار سرعینمديريت سياسي یا مديريت توسعه ؟

نگاهي به شعارهاي رئيس جمهور آقای دکتر روحاني در جريان مبارزات انتخاباتي ، سياست هاي دولت و تركيب اعضاي كابينه ايشان ، اين حقيقت را روشن مي نمايد كه برای دولت روحاني با توجه اثرات کارساز و پیچیده تحریم و تورم بر اقتصاد و معیشت مردم و نیز اثرات اعمال و اجرای سیاستهای مغایر با توسعه در سالهای گذشته ، توسعه به ویژه توسعه اقتصادی و اشتغال بر سیاست به مفهوم متعارف آن اولویت دارد ، بنابراین دولت ایشان بيش از آن چه سياسي باشد توسعه اي و توسعه گراست .

توسعه اي متوازن و همه جانبه براي گشايش همگاني در زندگي مردم با گستره اي از اخلاق، اقتصاد ، سياست، فرهنگ و ... بدیهی است هدف چنين رويكردي رضايت طولاني مدت مردم در فضاي استقرار عقلانيت و تدبير است . در عین این که مطالبات کوتاه مدت مردم نیز نیازمند پاسخ گویی است .

و اما آن چه تجارب شخصي اینجانب در مدت همکاری با استانداران از طهایی تا دکتر خدابخش نشان می دهد و مطالعات متفرقه نیز بر آن صحه مي گذارد اين است كه مدير توسعه علاوه برداشتن شراطی عمومی مدیریت ازجمله تخصص، تجربه، خوشنامی ، امانت داری و وفاداری، به اقتضای نوع و نحوه مدیریت ناشی از ماهیت توسعه ای اهداف تعیین شده ، ویژگی ها و صفاتي دارد که این ویژگی ها لزوما برای مدیریت سیاسی لازم و ضروری نیست و از جمله آنها :

1- مدیر توسعه ، باور دارد زیربنای هر گونه توسعه ی خارجی و بیرونی توسعه ی درونی است و در قرآن نیز هست که خدا هر که را بخواهد هدایت کند او را شرح صدر و گشادگی سینه عطا فرماید و از نشانه های این شرح صدر آن است که خطاهای دیگرا ن را به رسمیت می شناسد و خیرخواهانه در جهت اصلاح آنها اقدام می نماید .

2- مدير توسعه در وهله اول اخلاق مدار است ، چرا كه باور دارد توسعه با فطرت و باور دروني انسانها ارتباط دارد و از مهمترین نشانه های اخلاق مداری، راستگویی و وفای به عهد است. بنابراین مدیر توسعه می تواند از بیان اعتقاد و باور درونی خود صرف نظر نماید و یا حتی آن را تعدیل نماید ، اما نمی تواند تحت هر شرایطی، بر خلاف آن چه اعتقاد دارد یا بر خلاف آن چه می خواهد انجام دهد ، سخنی بر زبان بیاورد .او باور دارد حرف ها و شعارها، فقط زمانی اعتماد متقابلي ايجاد مي كنند كه از صداقت درون مايه بگيرند .

3- مدیر توسعه بیش از همه قدردان و سپاسگزار همراهی ها، همکاری ها ، نیکی ها و خوبی های دیگران است و حتی آنها را بزرگ جلوه می نماید. اما فضیلت های خود را به رخ دیگران نمی کشد یا فضیلت خود را بیش از آن چه هست ، بزرگ نمی نماید .

4- مدير توسعه بلند پرواز است اما به اندازه اي از زمين فاصله نمی گيرد كه وا قعيت ها را نبيند . و البته همواره فكر نمی كند كه افرادي فقط منتظرند تا او را در آسمان شكار كنند .

5- مدير توسعه ، شخصيت فکری متوازن دارد و همان اندازه كه به سياست و موازنه نيروهاي اثر گذار مي انديشد به اقتصاد، اجتماع ، فرهنگ و ... نيز اهتمام دارد .

6- مدير توسعه حس و عشق دارد ، حس خوبي براي زندگي ، حسي براي متاثر شدن ، حسي براي گريه كردن براي مردم و خنديدن با مردم و اين حس دورنی هست که او را بر می انگیزد ، به او انرژی می دهد و همه تخصص ها و تجربه ها یش را به هم پیوند می دهد . او باور دارد که بدون داشتن این حس رسیدن به موفقیت ، شعاری بیش نخواهد بود .

بنی آدم اعضای یکدیگرند

که در آفرینش زیک پیکرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضو ها را نماند قرار

7- مدير توسعه براي رسيدن به دنیای جدید و افق هاي کشف نشده توسعه ، اهل پذیرش خطر می باشد و بدون آن كه از حد اعتدال خارج شود بهره اي از كنجكاوي و ماجراجويي هم دارد و در واقع احتياط را بيش از حد جاي گزين اعتدال نمی نمايد .

8- مدیر توسعه ، جلب مشارکت همکاران را یک اصل می داند ، بنابراین بیشتر به هدایت نیروها می اندیشد تا به تمرکز قدرت.

9- مدیر توسعه اهل تدبیر است و در هر حال از مدار تدبیر و دور اندیشی خارج نمی شود .اگر می خواهد مانعی را از سر راه بردارد یا با کسی برخورد نماید ، به دفع احسن و جدال احسن می اندیشد و در موضع گیری ها از افراط و تفریط خودداری می نماید و در واقع انرژی خود را صرف حاشیه ها و اصطکاک ها نمی کند و حاشیه را جایگزین متن نمی نماید . و البته اندازه ها را نیز نگه می دارد که حضرت علی (ع) فرمودند: از یورش بزرگ منشان آن گاه که گرسنه باشند و فرمایه گان ان گاه که سیر شوند بر حذر باشید .

چو خشم آیدت بر گناه کسی

تأمل کُنَش در عقوبت بسی

که سهل است لعل بدخشان شکست

شکسته نشاید دگرباره بست

***

تیغ چوبین را مَبَر در کارزار

بنگر اول تا نگردد کار زار

چو جنگاوری با کسی بر ستیز

که از وی گزیرت بُوَد یا گریز

10- مدیر توسعه باور دارد که پایدارترین ارتباط با مردم ارتباط عاطفی است و توانایی برقراری این ارتباط بیش از ضریب هوشی او در موفقیت ها و پیشرفت کارها موثر خواهد بود .

11- مدیر توسعه باور دارد که اگرچه نمی تواند به اصطلاح شق القمر کند ، اما می تواند در هر شرایط و بسته به شرایط فوق العاده و بهترین باشد .

12- مدیر توسعه ، اسیر شرایط نیست بلکه مدیر شرایط هست و در واقع شرایط را به سوی اهداف تعیین شده ، هدایت می کند .

13- مدیر توسعه ، به همنشینی با صاحبان اندیشه و نخبه گان فکری و اجتماعی توجه خاصی دارد . در عین حال، همنشینی با بزرگان و پرداختن به کارهای بزرگ او را از توجه به کارهای کوچک و پرداختن به مردم عادی کوچه و بازار باز نمی دارد .

14- برای مدیر توسعه ، بزرگترین سرمایه اعتماد مردم و رضایت آنهاست . در واقع او اعتقاد دارد همه کارهای که انجام می گیرد ، باید خروجی مشخصی و ملموسی برای مردم داشته باشد و اگر چنین نشد ، مدیریت او به اهداف خود نرسیده است .

15- و بالاخره برای مدیر توسعه ، تحت هر شرایطی دنیا به آخر نخواهد رسید و همیشه نقطه روشنی وجود دارد تا مایه امید باشد .

و هدف از نگارش این مکتوب، کمک به توافق بر استانداردها و معیارهای عملی مدیریت توسعه است برای کارگزاران دولت تدبیر و امید جهت اتخاذ راه کارهای متناسب با مطالبات مردم و اجرای سیاست های توسعه ای دولت و البته توجه به این نکته هم ضروری است که متاسفانه شرایط جهانی و منطقه ای همچنان کار برای دولت آقای دکتر روحانی را تبدیل به کار در شرایط سخت و باتلاقی نموده است ،بنابراین در فرصت محدود باقی مانده ،مدیران و کارگزاران دولت با امید به ادامه حمایت های مردم ، به جای رشدهای چند درصدی باید هدف رشدهای چند برابری را پیگیری نمایند .


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
دكتر معصوم زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
سلام جناب ارشد - حداقل موارد 12 و 13 در خصوص مديريت حاكم بر استان اردبيل مشكل دارد و صدق نميكند در خصوص بقيه موارد هم جاي بحث هست - با عرض پوزش
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
ضمن تشکر از برادر ارشد بزر گوار خاطر نشان می سازد موارد پیشگفته در خصوص ویژگی های مدیر توسعه به معنی عام کلمه شامل مدیر توسعه سیاسی بطور خاص نیز می شود
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
در تکمیل کامنت قبلی به عرض می رساند با توجه به اینکه مقوله توسعه چند بعدی بوده و دارای بعاد مختلفی می باشد فلذا یک مدیر موفق توسعه می بایست ضمن دارا بودن ویژگی های دیگر در حوزه توسعه سیاسی نیز متصف به صفات مذکور باشد
با تشکر
فاضل از اردبیل
|
United States
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
نویسنده عزیز!به متن اصلی فرمایشات خداوندی،احادیث،اشعار ودیگر نقل قول های مستقیم که منابع آنها مشخص نشده بار دیگرمراجعه شود واصلاح گردد.
صدقی از اردبیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
آقای معاون!اول خودت درباره توسعه وانواع آن مطالعه کن وبعد روی هریک ازتوسعه ها ی سیاسی،فرهنگی،اقتصادی و...بنویس.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
خدا وکیلی چن نفر سرعین شما رو قبول دارن که از مدیریت توسعه حرف می زنی برادر من.
ضرغام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
تر خدا خود را سیاسی جلوه نکن و بیشتر از این خرابکاری نکن !! بی خیال باش راحت بشین و شنا وآب تنی کن و از مزایای .... استفاده کن .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
برای من، همیشه جای سوال است چرا نمی توانیم از قابلیت های خدادادی استانمان استفاده کنیم در حالی که کشت و صنعت مغان را داریم . جاذبه های تاریخی و گردشگری، آبدرمانی و.. ما باید عرق استانی داشته باشیم و در جهت توسعه استان خود از فرصت ها و امکانات موجود حداکثر بهره وری را داشته باشیم . به بچه هایمان کارآفرینی (به فکر دیگران بودن)بیاموزیم تا در آینده بجای نگهداری پول خود در بانک و .. به فکر ابداع و سرمایه گذاری و کارآفرینی باشند. چشم امید نوجوانان و جوانان این استان در انتظار مدیریت مدیران لایق و فهیمی است که احساس مسوولیت می نمایند و در انجام وظیفه فقط با خدا معامله کرده اند. با سپاس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار