استاندار اردبیل گفت: پارک موزه دفاع مقدس در استان اردبیل باید با الگوگیری از نمونه‌های مشابه آن در خارج از کشور و سایر مناطق ایران اسلامی به بهترین و آراسته‌ترین شکل در اردبیل اجرا شود.
کد خبر: ۱۵۶۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸ 02 January 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، مجید خدابخش عصر امروز در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار در استانداری اردبیل اظهار کرد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس که در شورابیل اردبیل و با زیربنای 5 هزار و 600 متر مربع اجرا می‌شود باید دربرگیرنده ابعاد مختلفی از نمایش توانمندی رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل آینده باشد.

وی با اشاره به توقف چهار ساله اجرای این پروژه در سال‌های گذشته بیان کرد: باید در این چهار سال به نفعی تلاش می‌کردیم تا مصوبه هیئت دولت مورد توجه قرار می‌گرفت ولی انتظار می‌رود حفظ آثار با پیگیری این موضوع تلاش کند تا از محل اعتبارات ملی احداث مرکز فرهنگی و پارک موزه اردبیل در فضایی مناسب با کاربری‌های مختلفی که تعریف می‌شود به انجام برسد.

استاندار اردبیل به سفر چند سال گذشته خود به مسکو برای مشاهده پارک موزه احداث شده در این شهر با محوریت دلاورمردی‌های سربازان روس در جنگ‌های جهانی گفت: ما بیش از پنج روز در این مجموعه که ابعاد مختلف و وسیع داشت بازدیدهای مختلف به همراه مترجمان انجام دادیم و حتی در هیئت همراه ما مهندسان معماری نیز وجود داشتند که سعی کردند با نحوه ساخت و همچنین تزئین و موزه‌چینی پارک موزه جنگ در روسیه آشنا شویم تا بتوانیم در تبریز در زمینی که تدارک دیده شده بود این پروژه را انجام دهیم.

خدابخش ادامه داد: علاوه بر سفر به مناطق مختلف کشور و استان‌های متعدد و حتی خارج از کشور باید در طراحی و عملیات اجرایی این پروژه از نظریات و دیدگاه‌های مناسب و جدید استفاده شود تا در بهترین شرایط مرکز فرهنگی دفاع مقدس در فضای بسته و باز زمینه اجرایی آن به وجود آید.

رئیس شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل یادآور شد: در وهله اول باید برای خود ساختمان ردیف اعتباری مشخصی در نظر گرفته شود تا با اعطای پول کلان در ساخت پارک موزه بتوان اقدام جدی را انجام داد.

خدابخش بیان کرد: این پارک موزه می‌تواند محل مناسبی برای حضور خانواده‌ها و آشنایی نسل آینده با ابعاد مختلف دوران دفاع مقدس باشد تا نحوه عملیات رزمندگان و جنگ آنها با دشمنان در ذهن مخاطبان در کنار بازسازی در شکل عملیاتی نیز نمود پیدا کند.

وی تولید سریال کیمیا به همت صداوسیما در بازگویی واقعی و ملموس صحنه‌های مختلف دفاع مقدس به ویژه مظلومیت ملت ایران در هشت سال جنگ اعلام کرد و گفت: این سریال که اغلب مردم با آن همراهی کرده و حتی در همزاد پنداری با این سریال گریه کرده و حتی در مسائل و مشکلات مختلف مردم شریک می‌شوند بهترین تاثیرگذاری را می‌توان در انتقال پیام به شکل واقعی مشاهده کرد.

رئیس شورای اداری استان اردبیل گفت: تولیدکنندگان این سریال در حقیقت با طراحی مناسب پیام هشت سال دفاع مقدس را به نسل امروز و آینده انتقال دادند تا همه بدانند که این ملت در هشت سال جنگ چه سختی‌هایی را تحمل کرده است.

رئیس شورای فرهنگ ایثار و شهادت استان اردبیل ضرورت انتقال موزه شهدا را نیز به پارک موزه دفاع مقدس با پیشنهاد اعضای جلسه یک حرکت مطلوب و مناسب توصیف کرد و گفت: البته از مدیران و مسئولان قطعا در قالب شورای اداری دعوت خواهیم کرد تا یک نشستی را در موزه شهدای اردبیل برگزار کنیم.

خدابخش ضرورت احداث یادمان شهدا را نیز با تامین اعتبار مناسب در سال جاری ضروری خواند و گفت: امیدواریم تا تیر ماه سال آینده نسبت به جذب اعتبار احداث یادمان شهدای گمنام اقدام لازم انجام شود.

وی با قدردانی از تلاش مسئولان امر در پیگیری انجام آزمایش‌های DNA برای شناسایی هویت شهدای گمنام گفت: در استان اردبیل نیز برای 184 خانواده شهید جاویدالاثر قرار است آزمایش DNA گرفته شود تا هویت شهدای آنها طی مراحل مختلف جستجو و با شناسایی این شهدا کار به انجام برسد.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل در مورد احداث ساختمان جدید به عنوان ساختمان اسناد و حفظ آثار دفاع مقدس اظهار کرد: ما در جلسات شورای برنامه‌ریزی نسبت به تامین مکان مناسب و ساختمان بلااستفاده سازمان‌هایی که با هم ادغام شدند نظیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت اقدام می‌کنیم تا ساختمان مازاد آنها دراختیار حفظ آثار قرار گیرد.

خدابخش در پایان افزود: البته با ردیف اعتباری استانی در سال آینده و مصوبه شورای برنامه‌ریزی در اردبیل می‌توان در ساخت ساختمان جدید اسناد هویتی دفاع مقدس نیز اقدام عملیاتی را انجام داد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار