رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر همدان بر احیا بافت‌ها و بناهای تاریخی شهر تأکید کرد و گفت: باز زنده سازی محله‌های قدیمی همدان نشاط شهر را به دنبال دارد.
کد خبر: ۱۵۴۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 31 December 2015

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر همدان بر احیا بافت‌ها و بناهای تاریخی شهر تأکید کرد و گفت: باز زنده سازی محله‌های قدیمی همدان نشاط شهر را به دنبال دارد.

به گزارش مهر، ابراهیم مولوی در کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی و عمرانی این هفته شورای اسلامی شهر همدان که با حضور مدیرعامل شرکت عمران مسکن‌سازان پیرامون ارائه گزارشی از اخذ جایزه ملی برترین تجربیات بازآفرینی شهری همدان در کشور برگزار شد، گفت: اقدام مناسب شرکت عمران مسکن‌سازان در بازآفرینی محله «جولان» در همدان جان تازه‌ای به کالبد بافت فرسوده این منطقه بخشید.

مولوی با تقدیر از زحمات شرکت عمران مسکن‌سازان استان همدان عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته در منطقه جولان با بافت تاریخی، این محله به‌عنوان یکی از مراکز هویتی شهر همدان تا حدود ۸۰ درصد به برنامه و چشم‌انداز پیش‌بینی‌شده رسیده است.

مولوی بازآفرینی محلات همدان را ارزشمند دانست و افزود: هر مترمربع بهسازی و نوسازی که در منطقه جولان صورت گرفته باعث جلوگیری از تخریب ده‌ها مترمربع از باغ‌های شهر شده است.

وی افزود: متأسفانه با ساخت‌وساز در این‌گونه مناطق به سمت حاشیه‌نشینی و فضاهای مرغوب باغات می‌رویم که به‌این‌ترتیب معضل‌های اجتماعی همچنان باقی‌مانده و ادامه خواهد داشت.

وی بابیان اینکه امروزه در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته بسیاری از مناطق دارای بافت‌های قدیمی ضمن اینکه باززنده‌سازی شده و به فناوری روز هم مجهز شده سالیانه شاهد حضور میلیون‌ها گردشگرند، تأکید کرد: احیا بافت‌ها و بناهای تاریخی شهر ضروری است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه بر تعهد شرکت عمران و مسکن‌سازان مبنی بر بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تأکید کرد.

احیا و حفظ محلات قدیمی در سرزندگی محلات موثر است

علی‌اکبر نظری گفت: احیا و حفظ محلات قدیمی در سرزندگی محلات، هویت فرهنگی و تاریخ شهر بسیار تأثیرگذار بوده و باعث ایجاد توازن میان کالبد فضای بافت قدیم و جغرافیایی جدید در راستا و چارچوب توسعه مناطق و نواحی شهری متعادل و پایدار خواهد شد.

وی عنوان کرد: همدان دارای محله‌های قدیمی و بناهای تاریخی فاخر و ارزشمندی است که نیاز به احیا و باز زنده سازی دارد. چراکه این‌گونه بناهای واجد ارزش به‌عنوان میراث گران‌بهایی از گذشتگان بوده و بخش هویتی، تاریخی جوامع بشری امروزی محسوب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان همدان نیز در این جلسه با تشریح عملکرد این شرکت از دریافت جایزه ملی برترین تجربیات بازآفرینی شهری همدان در کشور خبر داد و گفت: امسال با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی رویکردی برای انتخاب بهترین تجربیات بهسازی و نوسازی در شهرهای دارای محدوده بافت‌های فرسوده در بازآفرینی شهری انجام شد.

محمدعلی اسدی افزود: با کمک مرکز مطالعات و شهرسازی معماری ایران پس از بررسی‌های صورت گرفته منطقه جولان همدان ازلحاظ وسعت و نوسازی بزرگ‌ترین محدوده شهری در مقیاس محلی بوده که در سطح کشور نوسازی شده است.

محمدعلی اسدی اضافه کرد: انتخاب همدان در اخذ جایزه ملی برترین تجربیات بازآفرینی شهری در کشور بر اساس معیار احداث پروژه‌های مسکونی با ویژگی‌های معماری بومی و اسلامی با رعایت شئون زندگی اجتماعی و فرهنگی و حفظ هویت تاریخی، اثرگذاری مطلوب بر ساختار کالبدی و اقتصادی بوده است.

وی گفت: این امر با مدیریت شرکت عمران و مسکن‌سازان استان همدان، مشارکت اثربخش خصوصی و مردم در منطقه جولان انجام‌گرفته است.

اسدی نمونه اخذ اجرای پروژه‌های بازآفرینی در منطقه جولان را طرح مسکونی آیت‌الله تألهی اعلام کرد و گفت: ویژگی خاص این طرح ضمن رعایت موارد، یادآوری یکی از علمای برجسته همدان است.

وی اضافه کرد: تجربه نوسازی بهسازی جولان نشان داد که مشارکت مردم و حضور همه متولیان امروز بازآفرینی شهری، تا چه میزان در کیفیت ساکنان و حفظ هویت تاریخی و فرهنگی مؤثر است.

باید بازآفرینی در مقیاس بزرگ‌تر و وسیع‌تری در سطح شهر به‌منظور توسعه همه‌جانبه انجام شود

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان استان همدان با اشاره به‌ضرورت حمایت و همکاری دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در بهسازی و نوسازی محلات قدیمی گفت: باید بازآفرینی در مقیاس بزرگ‌تر و وسیع‌تری در سطح شهر به‌منظور توسعه همه‌جانبه انجام شود.

وی گفت: این امر نیازمند حضور پررنگ و مؤثر دستگاه‌های ذی‌ربط است چراکه همدان و شهرهای دارای محدوده‌های قابل بازآفرینی دارای فرصت‌های بسیار طلایی و مناسب در این اقدام هستند.

محمدعلی اسدی بابیان اینکه در راستای جذب گردشگران و حفظ و احیا بافت‌های فرسوده طرح بازآفرینی مرکز محلات در دستور کار شرکت قرارگرفته است، گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد کار مطالعاتی مراکز محلات کلپا، کبابیان و حاجی انجام‌شده و به‌زودی مراحل عملیاتی اجرایی طرح نیز آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: ارتقا کیفیت زندگی در سکونتگاه‌های غیررسمی همدان نیز در دستور کار شرکت عمران و مسکن‌سازان استان قرارگرفته و تاکنون در حد امکان اقداماتی انجام‌شده است.

اسدی تملک املاک واجد ارزش در محدوده‌های مورد هدف را از دیگر اقدامات شرکت در راستای رسیدن به اهدافی چون حفظ هویت تاریخی و پیشینه‌های فرهنگی و جلوگیری از هزینه‌های اضافی در ساخت مراکز فرهنگی و اجتماعی برشمرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار