کد خبر: ۱۵۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲ 30 December 2015
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک گیلان: استاندار گیلان در نشست تخصصی که صبح امروز در موسسه تحقیقات برنج کشور برگزاراز تشکیل شورای کشاورزی در استان خبر داد. محمدعلی نجفی افزود:با توجه به حضور مراکز تحقیقاتی کشوری و بین المللی محصولات مختلف گیلان و سازمان های فعال ، ضرورت دارد که شورای کشاورزی پس از سالها در استان احیاء شود .

وی افزایش بهره وری، اقتصادی کردن کشاورزی، توسعه مکانیزاسیون، استفاده از دانش روز، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی بویژه برنج وبازاریابی محصولات از مهمترین وظایف شورای کشاورزی استان است. نجفی همچنین از تشکیل برنجکده الگویی در استان خبر داد و افزود: این برنجکده الگویی با هدف ساماندهی نظام تولید و عرضه برنج و همچنین شناسنامه دار کردن برنج ایجاد خواهد شد، که چگونگی مراحل راه اندازی آن در اولین نشست  شورای کشاورزی استان هم اندیشی خواهد شد.

 وی همچنین  از سلامت برنج های تولیدی در استان خبر داد و افزود: توجه به کمیت و کیفیت محصول تولیدی و توسعه به مکانیزاسیون کشاورزی  از برنامه های شاخص و پیشرو بخش کشاورزی استان است. نجفی در پایان افزود: در سفر ریاست جمهوری به استان، مکانیزاسیون 50 هزار هکتار از اراضی برای دوره 5 ساله  در گیلان مصوب شده وهم اکنون  در حال اجرا است.

 در ادامه این نشست تخصصی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: این موسسه از سال 72 رسما به عنوان موسسه تک محصولی برنج تشکیل شد و در حال حاضر با 200 نفر نیروی انسانی متخصص توانسته است که هزارو 187طرح تحقیقاتی و فنی در ارقام برنج انجام دهد. فرامرز علی نیا افزود: متخصصان این موسسه تاکنون 43 رقم برنج معرفی کردند که گوهر، شیرودی، فجر، شفق، ندا، کادوس، دانیال خزر و هاشمی از مهمترین ارقام برنج است.

وی گفت: با توجه به اینکه تولید برنج روبه سوی کاهش است و تغیرات آب و هوایی و همچنین خروج جوانان از کار کشاورزی به عنوان چالش تولید برنج قرار گرفته است بنابراین تبیین بسته حمایتی و سیاستگذاری ویژه شمال کشور بویژه گیلان یک نیاز ضروری است.

 علی نیا افزود: متخصصان این موسسه در تلاش هستند تا با یافته ها پژوهشی و معرفی ارقام برنج پر محصول ضمن توسعه صنعت کشاورزی، به خودکفایی تولید برنج نیز کمک کنند.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: توصیه به آبیاری نوبتی به جای آبیاری دائم، کاهش مصرف متوسط آب از 15 هزار متر مکعب به 10 هزار متر مکعب، توصیه های بهزراعی ، معرفی روش های کشت دوم و کاهش مصرف سم و آلودگی محیط زیست از مهمترین برنامه های این موسسه است.


علی نیا همچنین از رقم برنج گونه جدید با نام گیلانه خبر داد و افزود: معرفی این گونه جدید در درست اجرا است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار