نوزدهمین جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید مازندران در ساری برگزار شد.
کد خبر: ۱۵۳۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱ 29 December 2015

به گزارش تابناک مازندران، ربیع فلاح استاندار مازندران در چهل و چهارمین جلسه انجمن كتابخانه های عمومی و نوزدهمین جلسه كمیته سند نهضت مطالعه سفید استان ضمن تبریك ولادت با سعادت پیامبر مهر و رحمت گفت: یكی از اقدامات بسیار اساسی امام راحل نامگذاری مناسبت ها و هفته های مختلف همچون هفته وحدت است و امروزه كه استكبار جهانی به دنبال ثروت ها و ذخایر بی نظیر كشورهای اسلامی است و برای دسترسی به این مقصود خود تمام ضوابط و مقررات جهانی و حقوق بشر را زیر پا گذاشته است هفته وحدت یك عزت و اقتدار بسیار مهم است.

وی با تاكید بر اینكه باید از این ارزش استفاده بیشتری شود، گفت: در آستانه انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی فضای حاكم استان وحدت و همدلی است و این فضا باید در همه استان ترویج شود.

استاندار مازندران در خصوص اقدامات انجام شده در اداره كل كتابخانه‌های استان گفت: در جوانان ما علاقه به كتابخوانی وجود دارد و باید زمینه و زیرساخت ها و امكانات را برای آنان فراهم كنیم و در بخشی باید به آنها كمك شود و این یك فن و هنر است كه بتوانیم علاقمندان را برای كتابخوانی تهیج كنیم و در این راستا باید از محققین، ‌علما و دانشگاهیان استفاده شود.

ربیع فلاح با تاكید بر نشاط و جذابیت در كتابخانه‌ها گفت: محیط كتابخانه ها باید از لحاظ فضای عمومی، بهداشتی، گرمایش و سرمایشی باید از بهترین امكانات برخوردار باشند و در این زمینه فعالیت های انجام شده مناسب است.

وی با بیان اینكه باید قوانین اجرا شود، گفت: كتابخانه‌ها در تمام دنیا توسط شهرداری‌ها حمایت می‌شوند و در كشور ما نیز باید این اتفاق بیفتد و باید از امكانات خود استفاده كنیم و شهرداری ها هم باید پای كار باشند.

استانداری به نقش خیرین اشاره كرد و گفت: كارهای خوبی در زمینه عمرانی انجام شده است و باید از ظرفیت خیرین استفاده بیشتری شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران نیز در گزارشی به عملكرد اداره كل كتابخانه های عمومی استان در سه ماهه دوم و سوم سال جاری پرداخت و گفت: در این مدت 7 باب كتابخانه به زیربنای 1545 متر مربع در شهرستان های نكا، میاندرود، ساری، قائم‌شهر، بابل، تنكابن و رامسر در هفته دولت با اعتبارات هفته دولت افتتاح شد كه تعداد كتابخانه های استان با افتتاح این تعداد به 110 باب رسیده است.

مرتضی عمرانی با اعلام رشد 2 درصدی مجموع زیر بنای كتابخانه‌های عمومی استان را 53هزار و 197 متر مربع اعلام كرد و افزود: در این مدت 819 قلم از تجهیزات شامل دسپیلیت، قفسه، صندلی، یارانه و دیگر اقلام مورد نیازتهیه شده است و نسبت به بهسازی، تعمیر و شاداب سازی 8 باب از كتابخانه های استان اقدام شده است.

مدیر كل كتابخانه های عمومی استان با اشاره به رفع مشكل گرمایشی كتابخانه ها و رفع بخشی از مشكلات سرمایشی كتابخانه های عمومی استان تصریح كرد: در این مدت 31هزا رو 697 جلد كتاب تهیه و به كتابخانه های عمومی استان اضافه شده است و تعداد كتاب كتابخانه های استان به بیش از یک میلیون و 600هزار جلد جلد رسیده است.

عمرانی در ادامه از ثبت‌نام و تمدید 38هزار و 217 كارت عضویت در كتابخانه ها و مراجعه قریب به یک میلیون و 600هزار نفر به كتابخانه ها خبر داد و گفت: در این مدت 704هزار و 655 نسخه كتاب به اعضای كتابخانه ها به امانت داده شده است و 22 نشست كتاب خوان در استان برگزار شده است كه در بین اقشار مختلف و لایه های مختلف جامعه صورت گرفته و می توان به 11 نشست ویژه دانش آموزان و یك نشست ویژه سالمندان اشاره كرد.

وی از برپایی مستمر نمایشگاه‌های كتاب در كتابخانه های استان خبر داد و گفت: با پیگیری های انجام شده 190 جلسه انجمن كتابخانه‌های عمومی در شهرستان‌ها و شهر های استان به ریاست فرمانداران و بخشداران استان برگزار شده و در مجموع 1007 مصوبه داشته كه 91 درصد آنها نیز اجرایی شده اند.

مدیركل كتابخانه های عمومی استان در خصوص برنامه‌های اداره كل كتابخانه‌های استان در بیست و سومین دوره هفته كتاب كشور از اجرای 306 عنوان برنامه فرهنگی در كتابخان های استان خبر داد و گفت: برگزاری مراسم تكریم كتابداران و ترویج گفتمان كتابخوانی استان كه در این مراسم از 9 كتابخوان نمونه در گروه سنی كودك، نوجوان، جوان و بزرگسال و از 9 مسئول نمونه كتابخانه‌های عمومی نهادی و مشاركتی و 28 كتابدار و همكار نمونه و از 2 خیر برتر و 2 نویسنده برگزید تجلیل شد.

عمرانی در ادامه افزود: راه اندازی پایگاه جمع آوری كتب اهدایی، برگزاری 14 مسابقه آنلاین و 11 مسابقه مكتوب كتابخوان، برگزاری 4 جلسه نقد و بررسی كتاب، برگزاری 11 جلسه رونمایی از كتاب و عضویت 7750 نفر به صورت رایگان در كتابخانه‌های عمومی استان و برگزاری برنامه و مسابقات ویژه در بخش كودك از دیگر فعالیت‌های اداره كل كتابخانه‌های استان در هفته كتاب بوده است.

مدیركل كتابخانه های استان در خصوص وضعیت بخش روشندلان در كتابخانه‌های استان گفت: در سال 90 در سه بخش شرق، مركز استان و غرب استان اقدام به راه اندازی بخش ویژه روشندلان در كتابخانه عمومی شده است.

وی با تاكید بر اینكه در این 3 مركز بیش از 300 نفر از نابینایان و كم بینایان استان خدمات فرهنگی دریافت می كنند گفت: تا كنون برای راه اندازی، فعال سازی، تامین منابع، نرم افزارها و تجهیزات عمومی و اختصاصی مبلغ 40 میلیون تومان ار اعتبارات انجمن كتابخانه های عمومی استان هزینه شده است.

عمرانی از تامین 6 هزار عنوان كتاب گویا برای این سه مركز خبر داد و گفت: هم اكنون در بخش روشندلان كتابخانه عمومی شهید هاشمی نژاد بهشهر یك هزار عنوان كتاب گویا و 10 نسخه كتاب بریل و در كتابخانه مركز توانبخشی رودكی ساری 5 هزار نسخه متاب گویا و 300 نسخه كتاب بریل و در كتابخانه حضرت بقیه الله (عج) چالوس نیز هزار نسخه كتاب گویا و 50 نسخه كتاب بریل وجود دارد.

وی از تامین تجهیزات عمومی و اختصاصی این مراكز خبر داد و گفت: برگزاری كلاس‌های آموزشی خط بریل، برگزاری كلاس كامپیوتر و انعقاد قرارداد تفاهم نامه با اداره فنی و حرفه ای چالوس برای اعضای روشندل برای دریافت وام 10 میلیونی با بهره 4 درصد برای 10 نفر جهت اشتغال از جمله فعالیت های این اداره كل بوده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار